Permalänk
Medlem

Måla eget tangentbord?

Hej SweClockers! Håller på att bygga dator till sambon, men jag vill ha ett lila tangentbord till henne med vita knappar eller liknande, men hittar fan inget som är lila hittar bara rosa..

Så då kom jag på den dumma/smarta? idén att man kan ju kanske måla ett själv, men är detta något som är möjligt, finns det någon speciell färg? vad borde jag tänka på innan jag börjar?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

Hej SweClockers! Håller på att bygga dator till sambon, men jag vill ha ett lila tangentbord till henne med vita knappar eller liknande, men hittar fan inget som är lila hittar bara rosa..

Så då kom jag på den dumma/smarta? idén att man kan ju kanske måla ett själv, men är detta något som är möjligt, finns det någon speciell färg? vad borde jag tänka på innan jag börjar?

Finns i alla fall ett lila keycaps (tangenter/knappar) set:

http://www.maxgaming.se/keycaps/47d/keycap-set-cherry-mx-lila

Tänk på att detta set inte passar på alla t-bord:

Passar bl.a inte på:
corsair k70, k95, strafe.

Passar bl.a på:

Ducky One/RGB YOTG, Ducky Shine 2/3/4/5 RGB

EDIT; Här i denna länk finns t-bord som passar till det lila keycaps setet:

http://www.maxkeyboard.com/mechanical-keycap-layout-and-size-...

Ducky, Das, Deck i den andra raden i maxkeyboard länken passar på det lila setet.
Dessa har en standard tangentbords botten rads mått: Ctrl, Win, Alt, FN/Menu, Ctrl = 1x1.25, Spacebar = 1x6.25.

Finns några t-bord till i länken som passar det lila setet.

Tillägg i text.
Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

@downup: Det var ju rosa -.- xD

@seville57: Det ja det hade jag missat ! TACK

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

ett tangentbord med RGB belysning är inte ett alternativ då? man kan ju ställa in lila backlighting på dem.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThLoser:

Mitt gamla vita Ducky Shine 2 med rosa tangenter, bordet är i helt original utförande, dom rosa tangenterna satt på/medföljde vid köpet.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Inaktiv

@ThLoser: Självhäftande plastfilm skulle ju kunna vara ett beständigt alternativ också.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av anon257891:

@ThLoser: Självhäftande plastfilm skulle ju kunna vara ett beständigt alternativ också.

Om man vill slita sitt hår så är det ju ett bra alternativ.
Om man vill underlätta för sig själv (och ha håret kvar) så är det nog att lackera som gäller.

Permalänk
Medlem

Film är jobbigt i hörnen, och jobbigt om man lyckats få in något dammkorn under filmen ...

Vanlig sprejfärg funkar: Dupli-color, Plasti-kote, kanske t.om. Biltema.
Annars kan jag rekommendera Montana Black - vilket täcker väldigt bra, torkar snabbt, har väldigt bra utbud av kulörer och är billig. Den hittar man bäst utbud av i en butik speciellt för grafitti-målare men jag har hittat den i några konstnärsbutiker också.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Jag målade om mitt tangentbord och min mus med akrylfärg och det gick överlag väldigt bra. Det uppstod två problem:

Lyckades fucka g-tangenten på nåt vis dock, den är lite trög, men det har inte riktigt men målandet att göra (målade inte tangenterna). Men det är ju värt att tänka på att saker blir tjockare när man målar dem iaf

Jag sandade bara bort all färg/lack, målade om och förseglade sedan med vanlig tavelfernissa. Fernissan har dock redan börjat slitas så skulle gärna hitta nåt tåligare alternativ Kör du på sprayfärg så slipper du väl sådana problem dock