Permalänk
Avstängd

Speldator 12k

Hej, ska bygga en egen dator (ink skärm). Har en budget på ungefär 12-13k. Kommer spela ganska kraftfulla spel som ark. Vill verkligen ha en 144Hz skärm till också, kan någon kanskr sätta ihop en sådan dator?

Permalänk
Medlem

då tycker ja du ska kolla på beg. vet att det ligger en å annat klipp på marknade här.
vet ej om ja får länka annons trådar i forumet här tyvärr. för mellan 12-13 så blir datorn inte så kraftfull om du ska ha skärm i den budgeten.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 x ASUS Z170 PRO GAMING x Intel Core i5 6600K @ 4,5 Ghz x HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black x EVGA Supernova G2 750W x Samsung 850-Series EVO 500GB x EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0+ SSC x Noctua NH-U12S x Windows 10 Home Svensk

Permalänk
Avstängd

Hjälp! Funkar denna dator?

Hej, är inte alls kunnig när det gäller datorer, men kan någon där ute kolla om detta skulle funka bra?

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=16772...

Jag skulle kunna öka budgeten med runt 4-500 kronor om det behövs.

Permalänk

Amd moderkort går inte ihop med en intelprocessor

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk

byt ut minnerna med.

Visa signatur

MSI Z790 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i7 14700K | EK nuclear AIO 360 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Vengeance | MSI Geforce RTX 4070 | Samsung 990 PRO 2TB M.2 | ASUS 34" ROG Swift PG34WCDM OLED WQHD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne7777:

Hej, är inte alls kunnig när det gäller datorer, men kan någon där ute kolla om detta skulle funka bra?

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=16772...

Jag skulle kunna öka budgeten med runt 4-500 kronor om det behövs.

Byt SSD, du har tagit en med mycket dåligt ryckte och ta en på minst 240GB

Och som @Peterpawn säger Intel CPU funkar inte ihop med AMD moderkort

Du behöver även ett chassi, eller kommer du köra ett öppen system?

Visa signatur

Moderkort: X370 - CPU: 5600G - RAM: 32GB - M.2: 1.25TB - SSD: 500GB - GPU: RTX3060Ti - Chassi: Eclipse P400 - Skärm: AOC Q2770PQU + Mi Curved Gaming Monitor 34”

Permalänk
Medlem

@Danne7777: http://www.inet.se/kundvagn/visa/9272738/2016-03-15

Skulle satsat på något liknande detta paket. Bättre SSD och nätaggregat samt ett moderkort som kommer fungera ihop med processorn

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Permalänk
Avstängd

@riger: Tänkte väl att jag glömt något! Glömde helt och hållet bort chassit xD

Permalänk
Avstängd

Innan jag köper! Någon kontrollera!

Hej, kan någon kontrollera så att allt här ser bra ut? Kan höja budgeten med ca 3-400 kronor om det behövs.

https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=16774...

Permalänk
Medlem

Fel socket på moderkortet för den cpun du valt tyvärr.

Permalänk
Avstängd

@joole: Är inte alls bra på det här med moderkort, kan du hitta något som passar? Och om du vill gärna se så att allt får plats i chassit.

Permalänk
Medlem

Samt att dina DDR4 minnen inte funkar med det moderkortet du valt. En annan sak som är värt att notera är att du valt en CPU med modell 6600K (vilket i regel är en CPU för den som tänkt överklocka sin CPU nån gång). Då är det viktigt att du har ett moderkort som tillåter överklockning. Även om du själv inte kommer överklocka CPUn så kanske du vill att möjligheten ska finnas för den som eventuellt tar över datorn i framtiden, om du ska sälja eller så.

Men så länge du väljer ett moderkort med sockel 1151 och med styrkrets av variant "Z170" så ser allt bra ut. Vilken modell som sedan är bäst för prislappen å så får någon annan Swecare svara på som har bättre koll än mig

https://www.komplett.se/category/10111/moderkort?cnet=Process...

EDIT:

Detta skulle kunna funka om jag inte missat något:

https://www.komplett.se/product/873648/datorutrustning/moderk...

Permalänk
Avstängd

@Danne7777: Tror ni att det där grafikkortet som jag har valt kommer att kunna ha rätt bra inställningar på Ark - survival evolved vilket är ett väldigt krävande spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne7777:

@Danne7777: Tror ni att det där grafikkortet som jag har valt kommer att kunna ha rätt bra inställningar på Ark - survival evolved vilket är ett väldigt krävande spel?

Ja hyfstat, du får inget bättre för samma pengar iaf. Dock tror jag fortfarande Ark är ganska ooptimerat så de vet man aldrig.

Permalänk
Avstängd

@RealPower: Om du får lägga till 4-500 på grafikkortet, vad hade du valt då?

Permalänk
Medlem

ARK är väldigt ooptimerat tyvärr, så du kommer inte få bra prestanda ett tag fram tror jag.

Permalänk
Inaktiv

Helt ärligt, köp en färdig dator om du inte har någon som kan hjälpa dig. Kan du inte sätta ihop paketet är risken stor att du kommer ha sönder någon komponent, vilket är synd med så stor budget. Eller betala komplet/inet/webhallen en femhundring för att sätta ihop datorn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne7777:

@RealPower: Om du får lägga till 4-500 på grafikkortet, vad hade du valt då?

Man får inget bättre för de pengarna tyvärr...

Permalänk
Medlem

Jag provade ARK, fick usel prestanda med 980ti. Om det nu tillför TS vilket gfx han ska köpa.

Permalänk
Avstängd

@Silcan: Vad för processor har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne7777:

@Silcan: Vad för processor har du?

4790k @ 4,6ghz, jag körde på max grafik 1440p dock.

Permalänk

@Danne7777:

Får väl lov att säga att BX200 är en av de sämsta enheterna på marknaden.
Du skulle kunna köpa som en SanDisk Z400s eller en SanDisk SSD Plus för lite mindre.
Skulle till och med rekommendera en Trion eller Q300 framför den.

Permalänk
Hedersmedlem

@Danne7777 *trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne. Den här gången har jag sammanfogat trådarna åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns.

Citat:

§3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Välkommen till Sweclockers och lycka till med datorköpet
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Avstängd

Vem är den bästa dator byggaren? 12k setup

Tjena! Ska köpa ett gaming setup (ink skärm) för 1200 kronor +-400.
Ska ha till att spela Ark som är ett väldigt krävande spel. Kan ni sätta ihop en dator (ink skärm) för runt 12000 kronor?

Skulle verkligen uppskattas<3 se till att allt passar ihop och sånt, men det vet ni nog mer än jag.

Lycka till!

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Danne7777:

*trådar sammanfogade igen*

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord