SATA-kontrollerkort

Permalänk

SATA-kontrollerkort

Hej,

Har slut på sata-platser och letar efter ett kontrollerkort för att pressa in några extra hårddiskar. Jag har tittat på detta:

http://www.inet.se/produkt/5400006/delock-pcie-sata-x4-raid#/specs

Synpunkter? Finns det bättre alternativ? Något särskilt man ska ha i åtanke om man väljer det här alternativet i stället för t.ex. en NAS?

mvh AB

Permalänk
Medlem

Som alternativ om du tänkt koppla in många diskar så kan du kolla efter IBM m1015 på ebay. Har ett sådant i servern och det fungerar bra. Fick flasha om det till "IT-mode" eftersom jag kör ZFS. Krävs dock specialkablar SAS to SATA eller något sådant (det får du dubbelkolla så det blir rätt då det finns olika typer). Med två sådana kablar kan man då ansluta 8 stycken hårddiskar. Mer prisvärt än två stycken sådana kort du länkar till. Å andra sidan kan du säkert hitta 4-portars kontrollerkort billigt på ebay också.

http://www.servethehome.com/ibm-serveraid-m1015-part-4/

Det vanligaste problemet när man börjar få slut på SATA-anslutningar är att man också börjar få slut på hårddiskplatser i datorchassit. Man börjar räkna på att skaffa nytt större chassi och kontrollerkort och kan i slutändan komma fram till att man lika gärna kan bygga en extra separat lagringsdator. Ett moderkort kostar ju som ett kontrollerkort och chassi kan man hitta billigt upp till 6-8 hårddiskar. Tillkommer minne, CPU och nätagg men kollar man begagnat så kan det ändå bli OK.

Permalänk
Medlem

Bygg en filserver ist

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

Tackar för svaren!

Jag vill dock hålla det så enkelt som möjligt eftersom jag är tekniskt okunnig, och egentligen bävar lite för att sätta mig in i något som jag inte känner till alls. Ett kontrollerkort verkar förhållandevis lätt, och jag har 2 eller 3 hdd-platser kvar så med ett par 4tb-diskar så bör det räcka för ett bra tag framöver.
Om det fortsätter så här så måste jag ju förr eller senare hitta någon mer permanent lösning, men jag skjuter hellre upp det på morgondagen . Det mest akuta, förutom sata-anslutningar är annars psu-kablar (modulärt), men det borde man ju kunna beställa någon extra?

edit: nvm.

Permalänk
Medlem

Finns adaptrar molex-sata power men även förgreningsadaptrar som grenar upp en sata power till flera. Min favorit är adaptern som gör en molex till två SATA power.