Fiber, är ni nöjda med med Bredband2/BBB/Ownit/Bahnhof/Comhem ?

Permalänk
Medlem

Fiber, är ni nöjda med med Bredband2/BBB/Ownit/Bahnhof/Comhem ?

Hej

Kan välja mellan dessa ,

alla kan köra

1000/100
500/100
250/100
100/100

Har kört med bbb på adsl tjänsten o är nöjd där , men någon som kan rekommendera ovanstående ?

Vem hade ni valt ?

Permalänk
Inaktiv

Du kommer INTE få något bra svar. Någon säger att leverantör X är skitbra, aldrig nå problem. Sen säger någon annan att samma leverantör är bara skit... Tyvärr.

Permalänk
Medlem

@Lansen:

Jag har bra erfarenhet av Bahnhof och Com Hem som jag kör just nu. Båda har bra latenser och håller hastigheten.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem

Har lättare att få till en bra deal med just bbb iomed jag har haft dom tidigare
Hittils är jag nere på 249 kr för 100/100 men det ska nog gå att pressa lite till ...

Permalänk

Alla har olika erfarenheter men genom min BRF är jag bunden till BBB och jag är missnöjd. Dåliga hastigheter och hög instabilitet. Har 250/100 men får vara glad om jag får ut 100/10. Supporten är värdelös även att vi är en förening på 700 lägenheter som klagar. Idag hade jag valt Bahnhof utan att blinka om jag nu hade kunnat välja Känns som ett bolag som står bakom sina kunder och inte vänder dem ryggen!:)

Vilken hastighet du har beror ju på vad du gör. Vad använder du/vill använda nätet till

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Men läste lite på bbb info

•Nedladdningshastighet 250-500 Mbit/s
•Uppladdningshastighet 60-100 Mbit/s

Rätt så bra spann om man nu väljer Bredband 500/100.....

Permalänk
Medlem

Använder Bredband2. Har 100/10. Men deras hastigheter är klart godkänd för mig.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har inget annat att jämföra med men har haft Comhem sen de började med bredband och har väl för det mesta varit nöjd, men småsaker som hänt såklart under all tid. Men alltid 5 ping i exempelvis csgo och lite över den utlovade hastigheten både upp och ner, så generellt sett skulle jag nog rekomendera comhem, iallafall om du bor i stockholmsområdet~

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

BBB jävligt nöjd bra support bra fart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Använder Bredband2. Har 100/10. Men deras hastigheter är klart godkänd för mig.

http://i.imgur.com/7D3Tsqo.jpg

Hur ser det ut på övriga tider ?

Känns som man inte vill hamna i nåt nät som är "överbelastat"

Kommer att bli minst 250/100 känns det som

Permalänk
Medlem
Skrivet av toben:

BBB jävligt nöjd bra support bra fart

Har som sagt deras tjänst sen innan o kan förhandla bäst där

Men bredband2 har bra deal med känns det som
6 månader halva priset

Permalänk
Administrativ avgift

Bredbandstekniker här, spelar ingen roll vilken leverantör du väljer alla har avtal med skanova endå. Har du bra erfarenhet av BB2 så välj dom , allt handlar om hur bra du vill ha supporten själv kör jag Telia pga deras livechatt + att jag har direktnummer till en som jobbar där

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lansen:

Hej

Kan välja mellan dessa ,

alla kan köra

1000/100
500/100
250/100
100/100

Har kört med bbb på adsl tjänsten o är nöjd där , men någon som kan rekommendera ovanstående ?

Vem hade ni valt ?

Problemet med å stille slike spørsmål er at ISP er kun bare en liten del av det nettverk du bruker for å koble deg opp mot internet. Det er det fysiske nettet (kabler/switcher ut til noder) og hvilke avtaler respektive ISP vil ha for å komme ut på det sentrale stamnettet i Sverige og resten i verden.

Det ende du ville kunne få svar på er hvordan folk opplever kundetjenesten for respektive ISP.

Når det gjelder 1000 Mbit/s altså Gigabit, har du virkelig behov for det som privat person og har du utrustning (altså router/switch/kabel med rett cat etc) der kan ta i bruk en slik hastighet hele veien? For de fleste vil 100 Mbit/s ned strøm være tilstrekkelig, men det er jo avhengig om du er alene (privat), deler på en sentral anslutningen i en veldig dataintensiv og stor familie eller kanskje driver et firma og bruker server der er i behov av stor tilgjengelighet. Du nevner ikke noe heller om prisene på respektive hastighet, så det gjør det ganske vanskelig å gi deg noen bra svar.

Permalänk
Medlem

Har haft bahnhof i nästan ett år och det har fungerat bra. Hade lite problem i början då nätägaren byggt för klent nät så det gick knappt att använda internet mellan 18 och 22. Det problemet hade man dock fått vilken leverantör vi än valt. De få gånger nätet varit nere eller instabilt har varit när service utfördes och det var på natten. Har 100/10 och får ut ungefär 102/12 så lite snabbare än lovat!

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem

Skulle rekomendera ownit, kör det själv.
Pratade med en av deras säljare på en mässa och han sa att det är samma som bredbandsbolaget men med inhouse support.

Jag har själv ownit på ett open-universe stadsnät (telenor) har bättre pingtider än kollegan som sitter på bahnhof på samma stadsnät.

Bahnhof är också bra, men jag tror man vinner på att ha en leverantör som är nära besläktad med den som byggt stadsnätet. Har maxat linan 250/100 på torrent så får ut max iaf. 469 / mån

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gigantrix:

Problemet med å stille slike spørsmål er at ISP er kun bare en liten del av det nettverk du bruker for å koble deg opp mot internet. Det er det fysiske nettet (kabler/switcher ut til noder) og hvilke avtaler respektive ISP vil ha for å komme ut på det sentrale stamnettet i Sverige og resten i verden.

Det ende du ville kunne få svar på er hvordan folk opplever kundetjenesten for respektive ISP.

Når det gjelder 1000 Mbit/s altså Gigabit, har du virkelig behov for det som privat person og har du utrustning (altså router/switch/kabel med rett cat etc) der kan ta i bruk en slik hastighet hele veien? For de fleste vil 100 Mbit/s ned strøm være tilstrekkelig, men det er jo avhengig om du er alene (privat), deler på en sentral anslutningen i en veldig dataintensiv og stor familie eller kanskje driver et firma og bruker server der er i behov av stor tilgjengelighet. Du nevner ikke noe heller om prisene på respektive hastighet, så det gjør det ganske vanskelig å gi deg noen bra svar.

Bor i villa , o tycker jag har framtidsäkrat villan med att i alla rum dragit fram 2 x cat 7 i alla rum ,
har gb switch , sen är det ju om man har behov , iomed det inte skiljer direkt "jätte" mycket för en lina för 250/100 eller 100/100 eller 500/100 så blir valet inte så svårt ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lansen:

Kan välja mellan dessa ,

Som andra säger spelar det ingen större roll, du är fortfarande bunden till ditt stadsnät som levererar över kunderna. Det största som spelar roll är supporten du ringer till och kanske tilläggs tjänster, det har egentligen ingenting att göra med internet och hastigheter.

Jag har själv haft Bahnhof i typ 8 år, ringt till deras support en gång under all den tiden, vänt tiden på telefonen var kanske 20 minuter.

Permalänk
Medlem

Valde BB2 för de var billigast och får 90-95 av 100/100. En avgrävd kabel är ända problemet jG Hft på drygt 5 år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kör själv com-hem's 250/10 och hastigheterna är det inget fel på. Dock tog det dem 3 månader innan dem lyckades få det stabilt men efter x antal klagomål till deras kundtjänst verkade dem äntligen ha läst sina problem, så dem senaste månaderna har det fungerat felfritt (isch)

Permalänk
Inaktiv

Har haft Bahnhof, Bredband2 och Ownit. Sistnämda, Ownit, regerade.. nu är jag dock på comhem, men fibern har börjat dras i uppgången iallafall på nuvarande bostad.

Permalänk
Medlem

Kör på Ownit 1000/1000, funkar bra, ligger på mellan 1000/1000-900/900 största delen av tiden med internetkabel. Vill du köra trådlöst över 500/500 får du dock byta ut routern som följer med.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Är bunden till BBB genom min BRF, men det fungerar bra har 100/10 & får ut enligt bredbandskollen ~110/12 med 2ms i ping mot servern i Malmö bor i Lund.

Om man vill se lite mer & "mot" europa så klicka på bilden. Bra eller dåligt? Ingen aning!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless