Permalänk
Medlem

Passiv vattenkylning, räcker detta?

Hej,

Köpt en ny dator och påbörjat mitt vattenkylningsprojekt. Ett projekt som till en början var ganska oskyldigt och enkelt, men som just nu är ganska maxat ändå.

Ska kyla följande:
2x 980 Ti Strix
1x i7 6700K

Och har ett R5 Define chassi.

Har just nu:
Lyckats klämma in 2x 280 rad och 1x 220 rad i chassit (med lite egenmoddning) samt 1x 5.25 reservoar ink D5 pump, en 140 reservoar med D5 pump. Samt satt en 140 rad utanför chassit på baksidan.

Sen tänkte jag fixa lite kylning utanför datorn.
Har beställt 2x480 radiatorer och ännu en D5 pump. Och dessa radiatorerna tänkte jag sätta under mitt skrivbord, köra en Y-koppling till 140 radiatorn på baksidan och sedan koppla på stängventiler och push-on anslutning (så man kan flytta på datorn om man vill).

Har beställt ännu en D5 pump (det blir alltså 3).

Har ett par frågor då, kommer mina radiatorer räcka för att köra passiv (fläktlös alltså) kylning?
6700K har TDP på 91W, 2x980 Ti Strix har 500W (tror jag?) dvs cirka 600W, utan överklocking. Har totalt 1100 cm radiator utanför chassit samt 780cm på insidan. Dvs 1880cm totalt. Enkelt räknat alltså, om man inte räknar area osv. Har fläktar på insidan chassit just nu, men vill inte använda dessa helst, vill ha ett helt passivt system.

Pumparna räcker va?

Tjänar jag på att ha fler reservoarer?

Mvh Pralle

Permalänk
99:e percentilen

Förstår inte alls hur du tänkt här. Du vill alltså bygga en askomplicerad, svindyr vattenloop med tre pumpar som dessutom (åtminstone delvis) ska sitta fast i ditt skrivbord?

Du kallar detta "ett helt passivt system", så jag antar att syftet är låg ljudnivå. Men loopen är ju inte passiv: Dina tre pumpar kommer låta och surra betydligt mer än några tysta fläktar i lågt varvtal, som kostar mindre och förbättrar kylningen kraftigt jämfört med inga fläktar alls.

Du går över ån efter vatten med ett durkslag som spann.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Förstår inte alls hur du tänkt här. Du vill alltså bygga en askomplicerad, svindyr vattenloop med tre pumpar som dessutom (åtminstone delvis) ska sitta fast i ditt skrivbord?

Du kallar detta "ett helt passivt system", så jag antar att syftet är låg ljudnivå. Men loopen är ju inte passiv: Dina tre pumpar kommer låta och surra betydligt mer än några tysta fläktar i lågt varvtal, som kostar mindre och förbättrar kylningen kraftigt jämfört med inga fläktar alls.

Du går över ån efter vatten med ett durkslag som spann.

Ja precis. Förstår ju att det är ganska overkill och onödigt, men det är ett kul litet projekt jag har att pilla med så det är ändå värt.

Att pumparna kommer låta är också klart. Har väl egentligen tänkt att köra alla radiatorer inne i datorn med typ 800 RPM fläkt, men vill räkna så att jag kan bygga för att kunna slippa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pralle:

Ja precis. Förstår ju att det är ganska overkill och onödigt, men det är ett kul litet projekt jag har att pilla med så det är ändå värt.

Att pumparna kommer låta är också klart. Har väl egentligen tänkt att köra alla radiatorer inne i datorn med typ 800 RPM fläkt, men vill räkna så att jag kan bygga för att kunna slippa det.

Det finns ingen anledning att köra tre separata pumpar i ett sånt system...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pralle:

Ja precis. Förstår ju att det är ganska overkill och onödigt, men det är ett kul litet projekt jag har att pilla med så det är ändå värt.

Att pumparna kommer låta är också klart. Har väl egentligen tänkt att köra alla radiatorer inne i datorn med typ 800 RPM fläkt, men vill räkna så att jag kan bygga för att kunna slippa det.

Om du vill ha så mycket radiatoryta rekommenderar jag http://www.coolerkit.se/shop/phobya-xtreme-nova-2949p.html med 4 tysta 180mm fläktar, kommer inte låta ett smack om du väljer bra fläktar medans du ökar kylförmågan enormt.