Permalänk
Medlem

Passbokning

Nu är det ju tydligen så att nya systemet för att boka pass är totalt värdelöst enligt min mening, och för den som ska åka iväg snart och är behöv av ett pass är sitsen inte lätt.
Det går endast att söka efter tider för bokning veckovis, och endast stad för stad.
Och det finns inga tider nu i det närmaste innan resan, alltså ligger hoppet på att någon avbokar sin tid och man är snabb på att nalla den.

För att lyckas med detta innebär det enormt många ''klick''. Så jag tänker att detta är ett bra tillfälle att få koll på hur skript fungerar och kanske lära sig lite om det, då det skulle bespara många svordomar och kliande i huvudet.
Finns det någon som är insatt i hur skript fungerar och kan tänka sig att förklara för mig?

Det jag skulle vilja är att antingen automatiskt kolla igenom alla veckor i alla städer i ett visst område, och få reda på när ledig tid finns tillgänglig. Eller så att man iallafall kan kolla igenom alla städer en specifik vecka med 1 klick.

Passar även på att ta tempen på vad ni sweclockare tycker om passbokningssystemet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 0skis:

Nu är det ju tydligen så att nya systemet för att boka pass är totalt värdelöst enligt min mening, och för den som ska åka iväg snart och är behöv av ett pass är sitsen inte lätt.
Det går endast att söka efter tider för bokning veckovis, och endast stad för stad.
Och det finns inga tider nu i det närmaste innan resan, alltså ligger hoppet på att någon avbokar sin tid och man är snabb på att nalla den.

För att lyckas med detta innebär det enormt många ''klick''. Så jag tänker att detta är ett bra tillfälle att få koll på hur skript fungerar och kanske lära sig lite om det, då det skulle bespara många svordomar och kliande i huvudet.
Finns det någon som är insatt i hur skript fungerar och kan tänka sig att förklara för mig?

Det jag skulle vilja är att antingen automatiskt kolla igenom alla veckor i alla städer i ett visst område, och få reda på när ledig tid finns tillgänglig. Eller så att man iallafall kan kolla igenom alla städer en specifik vecka med 1 klick.

Passar även på att ta tempen på vad ni sweclockare tycker om passbokningssystemet.

Skaffa ett provosoriskt på Arlandra. Det kostar väl en 1000 kr men du kommer iaf iväg
Pass ska man ju alltid ha giltigt och tillgängligt, precis som att man förnyar körkort och andra ID-handlingar.

Scriptdelen passar jag helt på då jag hamnar på extremt djupt vatten om jag uttalar mig där

Permalänk
Medlem

Håller med er båda. Nej, det är inte det smidigaste systemet. Men pass är något man alltid borde ha redo. Om man börjar fundera på att resa iväg så bör man direkt kolla om ens pass är redo, och om det inte är det så bör man förnya det direkt. Inte vänta tills sista stund som en del verkar göra.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Kolla pass först, boka resa sen. Rätt bra idé så slipper man problem.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 0skis:

Nu är det ju tydligen så att nya systemet för att boka pass är totalt värdelöst enligt min mening, och för den som ska åka iväg snart och är behöv av ett pass är sitsen inte lätt.
Det går endast att söka efter tider för bokning veckovis, och endast stad för stad.
Och det finns inga tider nu i det närmaste innan resan, alltså ligger hoppet på att någon avbokar sin tid och man är snabb på att nalla den.

För att lyckas med detta innebär det enormt många ''klick''. Så jag tänker att detta är ett bra tillfälle att få koll på hur skript fungerar och kanske lära sig lite om det, då det skulle bespara många svordomar och kliande i huvudet.
Finns det någon som är insatt i hur skript fungerar och kan tänka sig att förklara för mig?

Det jag skulle vilja är att antingen automatiskt kolla igenom alla veckor i alla städer i ett visst område, och få reda på när ledig tid finns tillgänglig. Eller så att man iallafall kan kolla igenom alla städer en specifik vecka med 1 klick.

Passar även på att ta tempen på vad ni sweclockare tycker om passbokningssystemet.

Har precis gått igenom detta själv. Bokade min tid i början av Maj. Ville jag ha en tid på någon station där jag normalt befinner mig var första tillgängliga tiden slutet av Juli. Tog jag en tid på en station i norra Skåne, i detta fallet Ängelholm så kunde jag få en tid i början av Juni (igår). Det intressanta är när jag kommer till stationen. Jag är 15 min tidig, men det gör inget för det är bara en person där och två luckor så jag kom till i princip direkt. Strax efter mig kommer en familj som är 40 min tidiga och de får komma till i den andra luckan som då är ledig. Någon annan ser jag inte till.

Så det är inte bara så att bokningssystemet är fullständigt värdelöst att använda på siten. Det ser dessutom ut som att de antingen har alldeles för få tider per dag mot vad de skulle kunna hantera alternativt är det väldigt många som inte utnyttjar tider som de har bokat. All in all så är det helt onödigt att vi behöver vänta så länge på ett pass. Det skulle gå att göra betydligt effektivare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag förnyade mitt pass på kort tid för två år sedan. Bokade en tid på en ort lite längre bort i Stockholm först och satt sedan vid några tillfällen och uppdaterade sidan för att hitta en lucka. Plötsligt fick jag en tid bara några dagar senare och i god tid innan flygets avgång då det kan ta en vecka innan man får passen.

Hade varit schysst med ett smidigare system. Men det går om man ligger i lite. Nästa gång kommer jag fixa pass mycket tidigare. Bäst är väl att se till att man alltid har ett giltigt. Men det kan lätt glömmas om man inte använder det speciellt ofta.

Permalänk
Medlem

Bra påminnelse, dags att förnya passet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Testa att gå dit och låtsas som att du inte visste om att det behövdes boka tid. Med lite tur kan du kanske få hjälp med passet ändå.

Permalänk
Medlem

Boka?
Senast gick jag bara in på stationen och sa att jag ville ha ett pass, 5 minuter senare så var foto, signatur och uppgifter färdiga och det var bara att invänta på att passet blev tillverkat.

Men vad vet jag, är väl lite skillnad hur det fungerar i storstäderna..

Dock så bör man ju börja att kolla passet om man funderar på att resa någonstans, inte vänta med det till sista sekund.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mieriola:

Testa att gå dit och låtsas som att du inte visste om att det behövdes boka tid. Med lite tur kan du kanske få hjälp med passet ändå.

Precis så fungerade det sist jag förnyade, bara dyka upp och ta en kölapp. Måste man boka tid i förväg nu? kasst

edit: gällde visst bara vissa län enligt polisens hemsida så fortfarande lungt för min del, sucks to be you

Permalänk
Medlem

När jag skulle fixa mitt sist så var det också bara att gå dit. (Göteborg)

Gick in hos polisen där de fixar med pass och satte mig i kö. Var som vilket drop-in som helst. Gick kanske 30-40 min innan jag var framme hos kassan och så fixade de en bild och allt.

Sen tog det någon vecka eller två (har inga datum i huvudet nu) så fick jag ett sms om att jag kunde hämta ut passet. Då var det bara gå dit, visa leg, hämta och sen gå. (En separat kassa/rum för uthämtning)

Edit:

Skrivet av Klubba:

Precis så fungerade det sist jag förnyade, bara dyka upp och ta en kölapp. Måste man boka tid i förväg nu? kasst

edit: gällde visst bara vissa län enligt polisens hemsida så fortfarande lungt för min del, sucks to be you

Aha, där ser man!

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.