Nvidia Geforce "Pascal" får inte stöd för fler än två grafikkort i SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Barnsligt med påhittade begränsningar. Nu påverkar det väl iofs inte merparten av folk men ändå. Jag känner stark avsky inför artificiella spärrar.

Detta borde ju också vara dåligt för Nvidia själva då det innebär ett säljtak på 2 kort per dator. Deras marknadsavdelning har kanske inte tänkt igenom det här.

Det är ju inte en artificiell spärr, du kan köra 3 och 4 kort, men bra att de är tydliga med att de inte kommer optimera spel för mer än 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Barnsligt med påhittade begränsningar. Nu påverkar det väl iofs inte merparten av folk men ändå. Jag känner stark avsky inför artificiella spärrar.

Detta borde ju också vara dåligt för Nvidia själva då det innebär ett säljtak på 2 kort per dator. Deras marknadsavdelning har kanske inte tänkt igenom det här.

Man kan ju tycka vad man vill om detta fast man kan väl inte direkt kalla det en påhittad begränsning?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Barnsligt med påhittade begränsningar. Nu påverkar det väl iofs inte merparten av folk men ändå. Jag känner stark avsky inför artificiella spärrar.

Detta borde ju också vara dåligt för Nvidia själva då det innebär ett säljtak på 2 kort per dator. Deras marknadsavdelning har kanske inte tänkt igenom det här.

Jag tycker det motsäger sig självt lite granna.. Att de blir tvungna att ha ett säljtak på 2 kort per dator måste ju innebära att det verkligen är omöjligt med fler än 2 kort. Alltså inte bara en artificiell spärr.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Bra. Allvarligt talat. Fler grafikkort är lite av ett lotteri. Jag har kört både SLi och Crossfire och även om jag inte minns de exakta "buggarna" idag så mins jag att jag störde mig på allt från microstuttering till att det rent av inte fungerade eller fungerade dåligt. Vi har nog med strul på PC fronten som det är med spel som portas dåligt eller har andra problem. Sista man vill ha är ytterligare en parameter som ska särbehandlas i form av SLi profiler. VR har inte stöd för SLi heller för den delen.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Barnsligt med påhittade begränsningar. Nu påverkar det väl iofs inte merparten av folk men ändå. Jag känner stark avsky inför artificiella spärrar.

Detta borde ju också vara dåligt för Nvidia själva då det innebär ett säljtak på 2 kort per dator. Deras marknadsavdelning har kanske inte tänkt igenom det här.

Är vi säkra på att det inte har rätt då?

För om det är avsevärt svårare att få fler än 2 kort att fungera bra i SLI och att det historiskt sätt alltid varit mer problem med fler än 2 kort så gör de kanske sig själva och kunderna en tjänst genom att dra in stödet? Resultatet skulle kunna bli arga kunder och dålig PR annars.

Man får ju ändå tänka på att Nvidia hade tjänat på att kunna erbjuda stödet eftersom det skulle resultera i fler sålda kort och bättre overall-prestanda i speldatorer.

Om de däremot helt plötsligt kommer på att 3 och 4 kort kommer fungera fint med GP102 för att det är en annan typ av krets så kan jag hämta min högaffel också

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Kan knappast vara nödvändigt... Men har som "grej" att vara värst så antar jag att det är fett elite.

Precis lika nödvändigt som de här uppe som köper snöskoter varje år och går back runt 60 000 kr/säsong . Men lägger man de pengarna på teknikprylar blir man ifrågasatt t o m på sweclockers. Alla har olika intressen helt enkelt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Devil May Cry:

Bra. Allvarligt talat. Fler grafikkort är lite av ett lotteri. Jag har kört både SLi och Crossfire och även om jag inte minns de exakta "buggarna" idag så mins jag att jag störde mig på allt från microstuttering till att det rent av inte fungerade eller fungerade dåligt. Vi har nog med strul på PC fronten som det är med spel som portas dåligt eller har andra problem. Sista man vill ha är ytterligare en parameter som ska särbehandlas i form av SLi profiler. VR har inte stöd för SLi heller för den delen.

Därför man har G-SYNC och Free-sync

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jag har 4 Gtx 1080 har försökt att få Enthuast key utan resultat har mail Nvidia fick ej den de måste finas nån som har den? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Därför man har G-SYNC och Free-sync

Med all respekt men jag är rätt säker på att Gsync och freesync inte tagits fram som något sorts bot för multi-gpu relaterade problem.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av dödslaser:

Är du en sån som drar om befintlig Cat5e till Cat7 i väggen för att vara redo när 40GBaseT "blir mainstream"?

Skickades från m.sweclockers.com

Sitter bara på Cat6, då jag inte ser några direkta behov av högre hastighet. Men om jag hade byggt nytt så kanske man skulle göra det, lite beroende på pris osv, bättre att ha en färdig stam som är så bra som möjligt och senare kan man byta routrar, switchar osv som är relativt enkla att byta i jämförelse med kabelnätet.

Men för att bege sig tillbaka till ämnet, bara för att man kan betyder det inte att man ska, hur stor % andel av den % andel som köper mid till high-end kort köper en SLI/CF lösning tror du? Visst kan man argumentera för att det är positivt att man kan köpa äldre kort och komplettera med SLI/CF senare för att slippa investera i ett nytt & dyrt kort, i det läget får man ju dock begrunda att det inte är Nvidia som tjänar några pengar, för ska man spara pengar så går man inte och köper ett nytt kort, då köper man med största sannolikhet ett begagnat kort.

Är det rimligt att lägga ned tid/pengar på en så pass liten andel kunder, Nvidia ser nog helt enkelt att det inte är ekonomiskt försvarbart att vidareutveckla SLI tekniken för 3/4 kort, bortsett från de få specialområdena som nämns då.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Furze:

....och samtidigt kommer det 4K skärmar med 144Hz...lycka till

Vid 4k 144hz är väl mer sannolikt att cpu bottleneckar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Intel i5 3570K @ 4,5 GHz | Kylare: CM Hyper 212 Evo | Grafikkort: EVGA GTX 970 SSC | Chassi: HAF 922 Svart | Mobo: Asus P8Z77-V | RAM: Corsair Vengeance Low Profile 16 GB (4x4GB) | SSD01: 250GB Samsung 840 EVO | SSD02: 1TB Samsung 850 EVO | Nätagg: Corsair 850 W

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Devil May Cry:

Med all respekt men jag är rätt säker på att Gsync och freesync inte tagits fram som något sorts bot för multi-gpu relaterade problem.

Typ jo, tar bort sutter microsutter och tearing

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Det är ingen begränsning, det är en feature;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R3 | Asrock P67 PRO3 Rev B3 | I5 2500K@4,5GHz | Xigmatek Gaia | Corsair Vengeance LP 8GB 1866MHz | EVGA GTX 970 SSC | XFX core edt. 550W| Intel 320 120GB, Crucial MX100 256GB, WD caviar black 750GB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ozzed:

Barnsligt med påhittade begränsningar. Nu påverkar det väl iofs inte merparten av folk men ändå. Jag känner stark avsky inför artificiella spärrar.

Det gör jag också, men detta är nog inte bara en artificiell spärr, då jag gissar att Nvidia lägger orimligt mycket arbete på att nå acceptabel skalning med fler än två kort relativt hur mycket de tjänar på det.

Citat:

Detta borde ju också vara dåligt för Nvidia själva då det innebär ett säljtak på 2 kort per dator. Deras marknadsavdelning har kanske inte tänkt igenom det här.

För folk brukar ju köra tre och fyra kort? Av den globala användarbasen är det extremt få som ens har (eller borde ha) två.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Datavetare
Skrivet av lowngcawt:

Gillar hur de försöker bortförklara det med "vi har lagt ner massa tid på att optimera sli bandbredden".
SOM ATT DET NÅGONSIN HAR VARIT PROBLEMET?

wtf nvidia.

Ett växande problem med CF/SLI är att allt fler renderingstekniker kräver föregående scen som indata. Så den bandbredd som krävs mellan korten är på uppgång, något som också snabbas på lite när/om gamers går mot högre upplösningar. Skalningen med CF/SLI har blivit allt sämre med tiden och då skalningen också försämras för varje extra GPU blir det väldigt dålig utdelning på tredje och fjärde kortet.

Som jag förstått designen av SLI-bryggan i Pascal är det ändå inte ökad bandbredd som är den största värdet, vad man främst får med den är väsentligt lägre latens mellan korten. Kommunikationslatens är ett långt större problem än bandbredd när man hanterar spel där delar föregående scen är indata till rendering.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenask:

Jag har 4 Gtx 1080 har försökt att få Enthuast key utan resultat har mail Nvidia fick ej den de måste finas nån som har den? :/

skicka tillbaka 2 kort och spara 15000, om du nu inte vill betala 15000 för att bencha

Permalänk
Medlem
Skrivet av spelgubbe:

Vid 4k 144hz är väl mer sannolikt att cpu bottleneckar?

Skickades från m.sweclockers.com

nej, GPU är bottleneck.

sänk upplösning till 640x480 så blir CPU bottleneck

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av spelgubbe:

Vid 4k 144hz är väl mer sannolikt att cpu bottleneckar?

Nja ... de flesta spel går att driva i åtminstone nära 144 fps med en överklockad modern CPU.

3840x2160 @ 144 fps med allt på max i de tyngsta spelen är däremot inget som två 1080 Ti lär trycka ut i en handvändning.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Prestandajägare på jakt efter höga bildfrekvenser i spel får nöja sig med högst två grafikkort från Nvidia, som förutom utvalda tester inte kommer släppa SLI-profiler för tre och fyra samtida kort.

Läs hela artikeln här

Nvidia har blivit kompletta idioter, eller så har Nvidia anställt sabotörer som lyckats ta maktpositioner i företaget. Oavsett vilket så kan AMD korka upp skumpan nu. 😊

Blir AMD i fortsättningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Nvidia har blivit kompletta idioter, eller så har Nvidia anställt sabotörer som lyckats ta maktpositioner i företaget. Oavsett vilket så kan AMD korka upp skumpan nu. 😊

Blir AMD i fortsättningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Hade du tänkt köra 3 eller fler kort?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Helt förståeligt och jag ser inga problem med detta.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Två av dessa kort kostade mer än hela min dator haha
Nvidia vet hur man tar bra betalt. Blir att invänta amds svar på detta så även vi dödliga har råd

Efter två gpuer blir väl skalningen inte särskilt bra i alla fall?

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Personligen kommer jag ju aldrig bli påverkad av det här, kanske på något vis till och med positivt?

Permalänk
Medlem

Trist, men lär ändå inte påverka mig eller den stora massan över huvud taget.
(I synnerhet inte med tanke på hur dyra X80 Ti-korten har blivit.)

På ett sätt är det nästan halvbra för min egen del, då försvinner "frestelsen".

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Va inte oväntat.. har nu tre stycken GTX970 i slipper de har funderat fint.. får köra vidare på dom eventuellt byta upp mig till tre GTX980TI ..eller vänta in AMD drag på deras nya kort..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Arzei:

De menar ju att SLI i dess nuvarande driverhack version inte kommer få stöd för det. Explicit Multiadapter i DirectX 12 däremot lär kunna hantera fler helt native.

Så har jag också uppfattat saken

Skrivet av Från artikeln:

Istället framgår att inofficiellt stöd för tre och fyra grafikkort uteblir, vilket i praktiken innebär att två är taket för de flesta spelen. Undantaget är DirectX 12-spel där utvecklare har möjligheten att ge stöd för fler samtida grafikkort, men då har Nvidia samtidigt inga specifika optimeringar att erbjuda genom sina drivrutiner.

Så det är upp till speltillverkarna att implementera stöd för fler kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

@Viochee: de gör inget att jag har 2 för mycket de som jag vill är att får tag i en aktivering key nu

Permalänk
Medlem

Iofs förstår jag detta. Sitter själv med två kort och det har ju både för och nackdelar. Jag tror ITX och mATX blir allt vanligare. Där har man inte lyxen att använda sig av fler än två kort. ITX stödjer 2-way med en dubbelgpu och mATX två separata kort vilket ger vissa fördelar. Man kan ju köra 3/4 på mATX men jag känner att det är ganska meningslöst eftersom mATX-kort inte har så bra strömförsörjning som ett high-end ATX har med extra 6/8 pin för pci-e portarna vilket är mer passande för många grafikkort (tro mig ).

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av lenask:

@Viochee: de gör inget att jag har 2 för mycket de som jag vill är att får tag i en aktivering key nu

Fast artikeln handlar ju om att Nvidia inte kommer ge ut några sådana längre så räkna med att du aldrig kommer få en.

"Då den utlovade landningssidan uteblivit kontaktade chefredaktören Ryan Shrout Nvidia för att få tillgång till en nyckel, men fick ett svar som går att tolk som att konceptet inte längre är aktuellt."

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Skit bra faktiskt lite pill sen flawless väntar bara på en bra free-sync skärm!
Du tror jag kör utan vatten
haha
Ja men nu ej värt längre

Vänta nu. Hade inte du tre gsync skärmar?