RMA Acer produkt som inte var köpt av mig ursprungligen, datorfixarna.com går i vinst med hot

Permalänk
Livsnjutare 😎

@Frispel: förklara för mig nu då, varför skulle Datorfixarna ens bry sig om att ta in överföringsdetaljer mellan andra part (swish -överföring mellan kund 1 och kund 2) och sedan själva bestämma vem som har rätt till vilken summa?

Det är vad som inte går ihop för mig, och vad som i min mening saknar laga kraft.
Finns ingenting som ens nämner liknande händelser och/eller scenarion där ÅF själva bestämmer hur mycket part X och part Y skall ha.

Har tillverkaren gått med på att kreditera en vara som de försökt att laga, kommer ÅF få tillbaka summan som skall betalas ut till kunden med kvittot. Att kunden i detta fall är "i andra hand" är egentligen inget problem, då felsökningskjedan / RMA'n redan är godkänd.

Nu har istället Datorfixarna agerat "pappa" och delar ut pengarna (enligt vad de själva säger?) som de själv önskar - detta är inte ok, varken i sak - eller i lag.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

@Frispel: förklara för mig nu då, varför skulle Datorfixarna ens bry sig om att ta in överföringsdetaljer mellan andra part (swish -överföring mellan kund 1 och kund 2) och sedan själva bestämma vem som har rätt till vilken summa?

Det är vad som inte går ihop för mig, och vad som i min mening saknar laga kraft.
Finns ingenting som ens nämner liknande händelser och/eller scenarion där ÅF själva bestämmer hur mycket part X och part Y skall ha.

Har tillverkaren gått med på att kreditera en vara som de försökt att laga, kommer ÅF få tillbaka summan som skall betalas ut till kunden med kvittot. Att kunden i detta fall är "i andra hand" är egentligen inget problem, då felsökningskjedan / RMA'n redan är godkänd.

Nu har istället Datorfixarna agerat "pappa" och delar ut pengarna (enligt vad de själva säger?) som de själv önskar - detta är inte ok, varken i sak - eller i lag.

Finns det någon lag som man skulle kunna styrka detta med? För enligt datorfixarna har jag ingen rätt

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Kan du gå du med vem du faktiskt är eller ska jag behöva gör det? Du känns lite för väl insatt i detta ärende för att vara en utomstående person.

Kan bryta ner exakt hur jag kom fram till det om du är intresserad...märker samtidigt att du låter bli att kommentera ifall eventuellt kreditbedrägeri diskuterats. Kan också notera att jag varit medlem på sweclockers i över 10 år och mig veterligen aldrig kommenterat datorfixarna tidigare så du får gärna gå ut med dina spekulationer om vem jag är. Är rätt van vid att bli anklagad för att vara partisk då jag inte alltid följer med strömmen utan faktiskt försöker tänka mig in i flera sidor än den som förmedlas av ena parten.

Nåja:

Meddelandet:
"Skärmen är nu krediterad till ditt konto enligt önskemål så du går skadeslös i ärendet." = Du går varken plus eller minus

"Resterande belopp krediteras klarna."
= Resten skickas till klarna, vilket innebär att skärmen såldes mot kredit/faktura från klarna.

"Medlemmen på sweclockersi får lösa resterande skuld med dina pengar, alltså 8500:- som du betalat till honom för skärmen." = Ursprunglig köpare har alltså en skuld. Eftersom det är en resterande skuld så är det inte långsökt att tro att det då gäller skärmen. Personen har alltså inte betalat av faktura/kredit till Klarna. Mellanskillnaden skickas då till klarna som en delbetalning på ursprunglig köpares skuld för skärmen.

"Jag ser ingen annan lösning på ärendet än att göra på detta sätt för att minimera riskerna för alla parter." = I deras syn det bästa sättet att lösa detta, klarna får in en del av pengarna, ursprunglig köpare får inte mer än han redan fått, du slipper bli delaktig i det hela genom att gå plus på ett eventuellt kreditbedrägeri.

Om den som skrev mailet hanterar svenska språket på ett bra sätt så ser jag inte många andra sätt att tolka det mailet på.

Stämmer det jag antar så är du i bästa fall helt ok med att vara passiv deltagare och tjäna pengar på att någon annan gör ett kreditbedrägeri...men jag är öppen för att jag har fel även här, har det kommit upp när du diskuterat det med datorfixarna?

Skrivet av aluser:

Fast det är ingen som har ändrat sig. Det är mellanhand som bestämmer saker. Pengarna utlovades av Acer då dom anser att garantiåtagandet följer skärmen (har för mig att det är avtalstekniskt okej) men då det är snårigare att direktutbetala pengar går dom via detaljledet. Detaljledet bestämmer sig här för att hantera klarna:s kreditrisk i samband med faktura vilket visserligen är välvilligt men ett sannolikt felaktigt beteende dock är jag osäker på vilken lag som reglerar detta.
Enda anledningen till beteendet är om avtalet med klarna gör att dom delar på risken men det ger inte rätt att bryta det nya avtalet mellan Acer och TS utan uppmaning från Acer.

Det är i detta läget den ursprungliga säljaren som går med en "vinst" då han valde att överlåta problemet till någon annan mot betalning.
Du verkar hänga upp dig på någon i min mening underlig moralprincip så jag antar att du delar alla överskjutande vinster på begagnat prylar du köper och som ökar i värde innan du säljer av dom med orginalsäljaren för en värdeökning är ju vad som de facto har hänt i detta fall.

Tycker det verkar troligare att man går via detaljledet för att man bara vill betala tillbaka det man själv fått för skärmen. De får garanterat betydligt mindre betalt av datorfixarna än vad som som betalades av ursprungliga kunden.

Skrivet av andreas_dock:

@Frispel: förklara för mig nu då, varför skulle Datorfixarna ens bry sig om att ta in överföringsdetaljer mellan andra part (swish -överföring mellan kund 1 och kund 2) och sedan själva bestämma vem som har rätt till vilken summa?

Det är vad som inte går ihop för mig, och vad som i min mening saknar laga kraft.
Finns ingenting som ens nämner liknande händelser och/eller scenarion där ÅF själva bestämmer hur mycket part X och part Y skall ha.

Har tillverkaren gått med på att kreditera en vara som de försökt att laga, kommer ÅF få tillbaka summan som skall betalas ut till kunden med kvittot. Att kunden i detta fall är "i andra hand" är egentligen inget problem, då felsökningskjedan / RMA'n redan är godkänd.

Nu har istället Datorfixarna agerat "pappa" och delar ut pengarna (enligt vad de själva säger?) som de själv önskar - detta är inte ok, varken i sak - eller i lag.

Se mina spekulationer överst i detta inlägg, det förklarar i så fall varför man vill ta in swishöverföringar mm och de mesta annat som verkar mysko i hanteringen. Finns knappast någon lag som täcker detta då det mest verkar handla om goodwill rent generellt, men du är välkommen att motbevisa mig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AquaRelliux:

Finns det någon lag som man skulle kunna styrka detta med? För enligt datorfixarna har jag ingen rätt

Du har inget stöd i lagen, du har inte handlat av varken Datorfixarna eller Acer så du har inte gjort något avtal med dem utan det är goodwill från deras sida.
Du kan ev ställa krav på den du köpte skärmen av men du har inte ingått nått avtal med någon annan.
Konsumentköplagen har alltså inget med det här att göra utan det är Köplagen som gäller. http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for... den säger i princip säljare och köpare själva ska avtala om alla villkor som ska gälla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Kan bryta ner exakt hur jag kom fram till det om du är intresserad...märker samtidigt att du låter bli att kommentera ifall eventuellt kreditbedrägeri diskuterats. Kan också notera att jag varit medlem på sweclockers i över 10 år och mig veterligen aldrig kommenterat datorfixarna tidigare så du får gärna gå ut med dina spekulationer om vem jag är. Är rätt van vid att bli anklagad för att vara partisk då jag inte alltid följer med strömmen utan faktiskt försöker tänka mig in i flera sidor än den som förmedlas av ena parten.

Nåja:

Meddelandet:
"Skärmen är nu krediterad till ditt konto enligt önskemål så du går skadeslös i ärendet." = Du går varken plus eller minus

"Resterande belopp krediteras klarna."
= Resten skickas till klarna, vilket innebär att skärmen såldes mot kredit/faktura från klarna.

"Medlemmen på sweclockersi får lösa resterande skuld med dina pengar, alltså 8500:- som du betalat till honom för skärmen." = Ursprunglig köpare har alltså en skuld. Eftersom det är en resterande skuld så är det inte långsökt att tro att det då gäller skärmen. Personen har alltså inte betalat av faktura/kredit till Klarna. Mellanskillnaden skickas då till klarna som en delbetalning på ursprunglig köpares skuld för skärmen.

"Jag ser ingen annan lösning på ärendet än att göra på detta sätt för att minimera riskerna för alla parter." = I deras syn det bästa sättet att lösa detta, klarna får in en del av pengarna, ursprunglig köpare får inte mer än han redan fått, du slipper bli delaktig i det hela genom att gå plus på ett eventuellt kreditbedrägeri.

Om den som skrev mailet hanterar svenska språket på ett bra sätt så ser jag inte många andra sätt att tolka det mailet på.

Stämmer det jag antar så är du i bästa fall helt ok med att vara passiv deltagare och tjäna pengar på att någon annan gör ett kreditbedrägeri...men jag är öppen för att jag har fel även här, har det kommit upp när du diskuterat det med datorfixarna?

Tycker det verkar troligare att man går via detaljledet för att man bara vill betala tillbaka det man själv fått för skärmen. De får garanterat betydligt mindre betalt av datorfixarna än vad som som betalades av ursprungliga kunden.

Se mina spekulationer överst i detta inlägg, det förklarar i så fall varför man vill ta in swishöverföringar mm och de mesta annat som verkar mysko i hanteringen. Finns knappast någon lag som täcker detta då det mest verkar handla om goodwill rent generellt, men du är välkommen att motbevisa mig.

Min fråga till dig, hur vet datorfixarna att TS betalde 8500 kr till originalägaren? Han har kanske bara ljugit ihop det? Med dom argumentet så borde datorfixarna isånnafall inte ge ett öre till TS för dom kan omöjligt veta om affären ägt rum. Så tycker det är väldigt märkligt att dom har bestämt sig för 8500 kr.

Men ingen av det här spelar någon roll eftersom Acer har fått skärmen och originalkvittot och säger att det räcker och att det inte spelar någon roll att skärmen har bytt ägare, alltså ska hela summan självklart gå till den nya ägaren.

Nu vet man dock att man i fortsättningen ska undvika datorfixarna

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Min fråga till dig, hur vet datorfixarna att TS betalde 8500 kr till originalägaren? Han har kanske bara ljugit ihop det? Med dom argumentet så borde datorfixarna isånnafall inte ge ett öre till TS för dom kan omöjligt veta om affären ägt rum. Så tycker det är väldigt märkligt att dom har bestämt sig för 8500 kr.

Men ingen av det här spelar någon roll eftersom Acer har fått skärmen och originalkvittot och säger att det räcker och att det spelar ingen roll att skärmen har bytt ägare, alltså ska hela summan självklart gå till den nya ägaren.

Nu vet man dock att man i fortsättningen ska undvika datorfixarna

om du hade läst hela tråden bad datorfixarna om swish betalningen för skärmen när han köpte den

EDIT: OT knepig sits, jag hade varit glad över att få pengarna jag betalat, vet inte vem som har rätt i det här läget, kan ju tycka att du är nu ägare och ska få tillbaka hela beloppet, men ja... skumt är hela grejjen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

om du hade läst hela tråden bad datorfixarna om swish betalningen för skärmen när han köpte den

Okej men en swish betalning är ingen form av bevis från en privat person till en annan privat person, kan ha handlat om vad som helst.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Min fråga till dig, hur vet datorfixarna att TS betalde 8500 kr till originalägaren? Han har kanske bara ljugit ihop det? Med dom argumentet så borde datorfixarna isånnafall inte ge ett öre till TS för dom kan omöjligt veta om affären ägt rum. Så tycker det är väldigt märkligt att dom har bestämt sig för 8500 kr.

Men ingen av det här spelar någon roll eftersom Acer har fått skärmen och originalkvittot och säger att det räcker och att det spelar ingen roll att skärmen har bytt ägare, alltså ska hela summan självklart gå till den nya ägaren.

Nu vet man dock att man i fortsättningen ska undvika datorfixarna

Om du läser tråden så ser du att datorfixarna efteråfrågade kvitton på swishtransaktioner, antagligen dels för att bekräfta att affären ägt rum och vilken summa som betalades för skärmen. De betalar sedan ut den summa som betalades så trådskaparen blir skadelös.

Men det spelar alltså ingen roll ifall mina spekulationer stämmer, du tycker alltså ändå att det är ok att dra in pengar på potentiellt kreditbedrägeri?

Edit: Förresten, har du lust att vidareutvekla ditt resonemang? Varför specifikt tycker du att pengarna ska gå till trådskaparen och inte till ursprunglig köpare, alternativt klarna? Att Acer betalar tillbaka har i mitt tycke rätt lite med vem som ska få pengarna. Förklara gärna hur du tänker.

Skrivet av muSashi:

Okej men en swish betalning är ingen form av bevis från en privat person till en annan privat person, kan ha handlat om vad som helst.

Det motsvarar en banköverföring. Så länge summan samt mobilnummer stämmer med de inblandade parterna så finns det väl ingen aledning att ifrågasätta det så länge man inte misstänker att trådskaparen är aktiv deltagare i mitt ihopspekulerade bedrägri?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av mrqaffe:

det är Köplagen som gäller. http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for... den säger i princip säljare och köpare själva ska avtala om alla villkor som ska gälla.

Nu blir det aningen offtopic men det säger den definitivt inte. Köplagen gäller men går (till skillnad från de flesta andra lagar) att avtala bort. Opt-out, inte opt-in. Villkor som inte faller inom Köplagens ram måste dock naturligtvis avtalas om, det kanske var så du menade

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Frispel:

Om du läser tråden så ser du att datorfixarna efteråfrågade kvitton på swishtransaktioner, antagligen dels för att bekräfta att affären ägt rum och vilken summa som betalades för skärmen. De betalar sedan ut den summa som betalades så trådskaparen blir skadelös.

Men det spelar alltså ingen roll ifall mina spekulationer stämmer, du tycker alltså ändå att det är ok att dra in pengar på potentiellt kreditbedrägeri?

Edit: Förresten, har du lust att vidareutvekla ditt resonemang? Varför specifikt tycker du att pengarna ska gå till trådskaparen och inte till ursprunglig köpare, alternativt klarna? Att Acer betalar tillbaka har i mitt tycke rätt lite med vem som ska få pengarna. Förklara gärna hur du tänker.

Därför att om jag inte får pengarna så kan jag inte ersätta det med en ny skärm och det är det Acer vill ge mig möjligheten till nu går inte det längre.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Därför att om jag inte får pengarna så kan jag inte ersätta det med en ny skärm och det är det Acer vill ge mig möjligheten till nu går inte det längre.

Det är väl ungefär här jag tycker det är självklart att man får plockat ut en ny skärm från butiken, och varför de väljer att göra på det här viset är sjukt märkligt.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Därför att om jag inte får pengarna så kan jag inte ersätta det med en ny skärm och det är det Acer vill ge mig möjligheten till nu går inte det längre.

Nu har du två gånger citerat mig utan att dementera mitt påstående om kreditbedrägeri, jag utgår då från att mina spekulationer stämmer och detta diskuterats mellan dig och datorfixarna. Om detta stämmer så kan man konstatera ett par saker:

1) Du väljer att aktivt utelämna väsentlig information som kan ge lite klarhet i varför datorfixarna agerar som de gör.

2) Du skriver inte självmant ut detta i tråden utan det kommer fram av misstag.

3) Du väljer att utelämna att datorfixarna skriver att de betalat övriga pengar till klarna, inte till ursprunglige ägaren som du i första inlägget påstår.

4) Det innebär också att du är aningen...ska vi säga kreativ när du säger att du kontaktat ursprunglige köparen som inte fått några pengar. Om du vet att han inte betalat skärmen så är det kanske inte speciellt konstigt att han inte fått några pengar från datorfixarna?

Har lite andra tankar kring detta, men väntar på en kommentar från dig om huruvida mina spekulationer stämmer. Är öppen för att jag har fel, även jag tycker att det mesta pekar på motsatsen.

Angående om att du ska få pengar av acer för att köpa en ny skärm, det enklaste, smidigaste och billigaste för alla inblandade parter vore väl att de i så fall skickat en ny skärm till dig direkt utan att gå omvägen via kreditering till återförsäljaren? Var inte det en möjlighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Nu har du två gånger citerat mig utan att dementera mitt påstående om kreditbedrägeri, jag utgår då från att mina spekulationer stämmer och detta diskuterats mellan dig och datorfixarna. Om detta stämmer så kan man konstatera ett par saker:

Personligen, helt orelaterat... Vad har det med saken att göra? Det är möjligen bedrägeri, utfört av den ursprungliga köparen. Något som inte överhuvudtaget påverkat butiken, eftersom Klarna betalat dem för skärmen, och sen driver in, efter bästa förmåga, pengarna från den ursprungliga köparen. Hur TS ska hållas ansvarig för det förstår jag inte.
Vill Klarna får de göra rättssak av det, kräva skärmen i retur av den ursprungliga köparen, och i sin tur regress'a mot TS. Att utan rättsutslag ta pengar som borde varit TS, och ge dem till den ursprungliga köparen, för att lösa dennas skuld, är definitivt inte praxis.
Jag är fortfarande av åsikten att det här är ett problem man försatt sig själv i genom att försöka hjälpa tredje part genom goodwill hantering av en "reklamation". När man har valt att hantera tredjepart som kund, så ska tredje part ha samma rättigheter som om denna faktiskt vore kund.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

@AquaRelliux: Det var himla mycket text och många inlägg så jag hoppar till min egen konklusion: Acer har accepterat att du övertagit garantirätten och valt att ersätta dig. Om datorfixarna då väljer att behålla en del av beloppet - som du fått av Acer - bör detta kunna föranleda en polisanmälan gällande förskingring. Det är inte Datorfixarnas uppgift att göra moraliska bedömningar eller egenmäktiga beslut att behålla eller fördela dina pengar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

efter läst det mesta låter som ett bedrägeri av ursprungliga kunden.

1. köpt skärm på avbetalning på skärm på annans beräkning.
2. sålt vidare skärmen som beg.

ja resten kan ni nog lista ut vem som vinner..
Tyvärr är det vanligt med denna typ av försäljningar.

Varför ens köpa en produkt av ett oeriöst företag.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk

Av den informationen jag fått av Acer så spelar det ingen roll vem som köpt skärmen från början. Innehar man kvitto och produkten kan man få garanti, Acer är inte särskilt glada i hur datorfixarna.com agerat men de har svårt att göra något åt saken i detta fall.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

@AquaRelliux: Polisanmäl Datorfixarna för egenmäktigt förfarande, bedrägeri och förskingring.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det vanligaste är ju ersättning med likvärdig/samma produkt, så att Acer inte valt detta förvånar i alla fall mig otroligt.

Sen så verkar det ju som att personen som skärmen köpts av försökt sig på någon form av bedrägeri avseende fakturaköp. En av anledningarna till att man inte ska köpa begagnad elektronik från suspekta personer. Det absolut enklaste hade ju varit om Acer nekat RMA:n med hänsyn till att TS inte varit köparen. Det hade väl iofs lett till en hatstorm men varit juridiskt mer rätt än det som hänt här.

Ska TS ha (full) ersättning för något hen inte erlagt? Annars är det ju ett bra upplägg för att dra in pengar på bedrägerier. Sen ska det ju iofs även göras ett nyttoavdrag på pengen som erlagts.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Inaktiv

Jag vet inte om Datorfixarna har några skyldigheter i detta ärende utom möjligen att de egentligen måste betala ut pengarna till den ursprunglige köparen.
Däremot så hade ju detta varit en skandal om det handlat om någon större kedja.
Förutsatt då att det du skriver är riktigt och i sin helhet.

EDIT: Fast ja, nu saknades det lite vital information i första inlägget så drar tillbaka eventuella påståenden

Permalänk
Skrivet av Kunzite:

Jag vet inte om Datorfixarna har några skyldigheter i detta ärende utom möjligen att de egentligen måste betala ut pengarna till den ursprunglige köparen.
Däremot så hade ju detta varit en skandal om det handlat om någon större kedja.
Förutsatt då att det du skriver är riktigt och i sin helhet.

EDIT: Fast ja, nu saknades det lite vital information i första inlägget så drar tillbaka eventuella påståenden

Vad är det för vital information du saknar jag tillägger gärna detta

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Hedersmedlem

@AquaRelliux: Du får gärna kommentera det @Frispel skriver, det hade nog hjälpt en bra bit på vägen till att få full förståelse om vad som hänt och varför Datorfixarna agerat som de gjort.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@AquaRelliux: Du får gärna kommentera det @Frispel skriver, det hade nog hjälpt en bra bit på vägen till att få full förståelse om vad som hänt och varför Datorfixarna agerat som de gjort.

Jag kan inte svara på detta då jag faktiskt inte har en aning om hur den ursprungliga kunden vidare har en skuld eller inte till Klarna det är ingenting jag vet. Det enda jag vet är att han valt att betala skärmen med delbetalning till Klarna.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Två saker slår mig.
Ett: Pengarna skall betalas ut då de är till att ersätta en produkt som är klargjort att de inte kan laga. Att de skall behöva gå genom ÅF är naturligt då de själva knappast har rutiner och redovisningsmöjligheter att betala ut pengar till en privatperson. Att göra en kredit till ÅF är däremot en baggis. Att ÅF vill ta ut en administrativ avgift av kunden är också rimligt men den borde ligga i storlek mellan 50 och 500 SEK. De utför en tjänst åt distributören så en sådan avgift borde ordnas mellan ÅF och Dist och kunden borde gå skadeslös.
Att kund har betalat mindre än vad Dist är beredda att lägga ut för att kund är för att kund skall kunna ersätta skärmen. Detta har inte ÅF med att göra, alls.
Två: Det ser ut som ÅF planerar att göra en full återbetalning till kunden på pappret för att sedan ha mellanskillnaden svart i näven. Kanske de till och med syftar på att sälja en ny skärm och göra ytterligare vinst.

Hade ÅF varit klok så hade han erbjudit en ny skärm istället för pengar, kan till och med köparen rabatt då Distrubetören har betalat ÅF till fullo så en ny skärm till kunden, med lite rabatt, gör kunden glad istället. Skärmen kommer ändå ge ÅF vinst eftersom de bara betalar inköpspris på skärmen.

Verkar bara som ÅF behöver svarta pengar till något, mer än vad han behöver nöjda kunder. Ett recept som leder till konkurs.

Permalänk
Datorfixarna

Svar från datorfixarna.com

Till att börja med, vi bryr oss om våra kunder, tillverkare och leverantörer, vi har försökt hjälpa till så gott vi bara har kunnat, även fast trådskaparen INTE är vår kund i detta ärende.

Detta har hänt, känner att vi måste reda ut en del saker, det enda vi som seriös datorbutik sen 13-år tillbaka är intresserad av är att lösa problemet och hjälpa kund ur en knepig situation på bästa möjliga sätt, inget annat, detta trots att skärmen i fråga är köpt begagnat.

1: Vi säljer en skärm till en ursprungliga köparen via avbetalning.
2: Trådskaparen köper skärmen begagnat av vår kund för 8500:-, vad som avtalats när det gäller skick osv har vi ingen information om.
3: Trådskaparen får problem med skärmen och kontaktar Acer för reklamation.
4: Acer krediterar vår distributör eftersom de inte kan reparera skärmen, Acer har erbjudit trådskaparen en ny skärm men denna nekar.
5: Vi betalar ut direkt till trådskaparen enligt de kvitton vi fått från trådskaparen för att hjälpa honom, resterande till Klarna, vår ursprungskund betalar klarna resterande belopp som han erhållit från trådskaparen.
6: Trådskaparen SMSar och ringer mig som ägare av datorfixarna.com privat på min mobil under ledig tid (helg) och diskuterar ärendet.
- Trådskaparen har betalat 8500:- för skärmen enligt de kvitton han skickat till oss men vill ha mer pengar än han har betalat för skärmen? Diskussionen pågår under stora delar av min lediga tid.
7: Jag frågar trådskaparen om han kan returnera pengarna eftersom krediteringen anses vara felaktig, trådskaparen nekar.
8: Vi påbörjar en utredning för att lösa ärendet.

Vår avsikt var att alla skulle gå skadeslösa i ärendet, ingen tjänar några pengar i denna affär och det har självklart aldrig varit vår avsikt.
Vi har nu en diskussion med alla parter för att hitta en bra lösning i ärendet så alla känner sig nöjda, det är det viktigaste för oss.
Om fel har begåtts rättar vi självklart till det, utredning pågår som sagt och vi beklagar verkligen om någon hamnat i kläm, har aldrig varit vår avsikt, tvärt om, det enda vi försökt göra är att hjälpa till.

Mvh,

Peter Niemi, VD
datorfixarna.com

Visa signatur

Frågor? Datorfixarna.com | 0911-17890 | Facebook |

Permalänk
Medlem

Om punkt nummer fyra stämmer så förstår jag inte varför trådskaparen inte gick med på det.

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska snårigt ärende, men ytterst märkligt att TS på något vis ärver klarnaskulden i och med att han köpt en skärm begagnat???
Har aldrig hört talas om något liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Hej

Det här ärendet har en hel del olika dimensioner som gör det väldigt krångligt.
Vi vill förklara vilka åtgärder vi som tillverkare har tagit då det är viktigt för oss att någon som köper en Acer-produkt skall känna att det finns kvalité, kundvård och trygghet - för vi är inte naiva, allt kan gå sönder.

Acer's garanti gäller för den som för tillfället äger produkten, ägaren av produkten är den som innehar orginalkvittot.
Acer's garanti innebär att vi försöker reparera en skada/fel 3 gånger i enlighet med svensk konsumentlag, i 99% av ärendena så är felet så klart åtgärdat efter en reparation. Här har vi misslyckats att reparera produkten och ville därför, återigen i enlighet med svensk konsumentköpslag, ersätta produkten.
Då Acer inte säljer produkter till slutkunder gör vi en kredit till vår kund (distributören) som sedan gör en kredit till sin kund (Återförsäljaren) som i sin tur är rekommenderad att byta till en ny produkt. Anledningen till att man är rekommenderat att byta till en ny produkt är värdeminskning, valuta-förändring, marginalräkning osv osv.

I det här ärendet så har återförsäljaren valt att kreditera slutkunden, som dessutom har köpt produkten på kredit, alltså är ägaren av produkten ett kreditföretag. Eftersom att vår kund, vid garantin, fortfarande är AquaRelliux blev det här problem.

Summering
- AquaRelliux har dessvärre inga rättigheter emot återförsäljaren eftersom att konsumentköpslagen inte följer produkten.
- Skulle vi på Acer eller återförsäljaren ändå välja att, som good will, använda det som sägs i konsumentköpslagen så är slutprodukten att AquaRelliux har rätt till 8500 SEK, eftersom att "prestationen" då har återgått, enligt lagen.
- AquaRelliux har köpt en skärm som inte fungerar som den skall, Acer's garanti gäller eftersom hen har kvitto.
- Vi, Acer, har idag pratat med AquaRelliux och erbjudit hen en ny skärm, AquaRelliux avvaktar och vill kolla andra alternativ först.

Vi förstår alla parter i det här mycket krångliga och speciella ärende. Det finns inget enkelt rätt eller fel, i slutändan vill vi att AquaRelliux lutar sig tillbaka i en skön gaming setup med en av marknadens bästa skärmar och njuter till lite Hanzo-action i Overwatch eller något annat kul. Vi hoppas att Aqua väljer att ta emot den nya skärmen och blir nöjd med den!

Visa signatur

Acer Sverige | Support & Service: 060 - 10 25 00 | support.sweden [at] acer.com | Facebook | Acer Web | Acer Community

Permalänk
Skrivet av datorfixarna.com:

6: Trådskaparen SMSar och ringer mig som ägare av datorfixarna.com privat på min mobil under ledig tid (helg) och diskuterar ärendet.
- Trådskaparen har betalat 8500:- för skärmen enligt de kvitton han skickat till oss men vill ha mer pengar än han har betalat för skärmen? Diskussionen pågår under stora delar av min lediga tid.

Jag ringde en kanske två gånger för att du skrev ett mail som jag inte riktigt förstod på fredagen 29/7 - 2016, jag skickar därför ett SMS med texten att du kan ringa mig så fort som du har möjligheten. Vilket du väljer att svara på redan samma kväll, att du vill diskutera med dina kunder/inte kunder på helgen är jag tacksam för och det är seriöst. Men du kunde absolut väntat till måndagen om du velat det. Anledning till denna kontakt som du kanske kan anses som "hetsig" är för att jag pratat med er butik i ca 2 veckors tid utan att något hänt i ärendet. När ni lovat mig att ni ska hjälpa till.

En annan sak som du undanhåller är att du lovat mig på telefon exakt vilken summa som skulle krediteras mig innan du ändrade dig, 11165,94 kr. Det är detta som jag ser som oseriöst. Du kan inte gå ut och lova att kreditera en summa som du egentligen inte kan hålla, där är det första felet som begicks av er. Och det är inte bara av dig jag blivit lovad den här summan från er butik.

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Ett gått råd är att du sparar ner inläggen ovan inför eventuell tvist i domstol. Det här ärendet vore av intresse att pröva i rätten.

Permalänk
Medlem

@AquaRelliux:

"- Vi, Acer, har idag pratat med AquaRelliux och erbjudit hen en ny skärm, AquaRelliux avvaktar och vill kolla andra alternativ först."

Ta en ny skärm och var glad för att Acer är grymt hyggliga i detta läge. Props to Acer!