Får inget klart besked på min uppsägningstid...

Permalänk
Mattecoach

Får inget klart besked på min uppsägningstid...

Hej,

Jag har varit anställd som konsult, på mitt anställningskontrakt där står det två saker om min uppsägningstid:

  • Om jag har ett uppdrag så är min uppsägningstid 4 månader

  • Om jag inte har ett uppdrag är min uppsägningstid 1 månad

Jag sa upp mig 28 juni, just nu har jag två veckor kvar av mitt uppdrag. Vad gäller?

Om det är fyra månader som gäller (jag hade uppdrag när jag sa upp mig - har det fortfarande) så är min sista dag ca sista oktober.
När uppdraget tar slut - slutar min anställning tidigare också då? Går det om till en månads uppsägningstid? Annars hade jag ju fått sluta snabbare om jag väntat tills uppdraget tog slut för att därefter säga upp mig.

Kan tillägga att jag blev erbjuden löneökning när jag kontaktade dem om att säga upp mig. Jag hade då alltså kunnat acceptera löneökningen, vänta tills uppdraget tog slut, sagt upp mig, fått sluta tidigare och tjänat några tusenlappar extra?

Tar tacksamt emot svar! Skulle dock uppskatta om ni kan förtydliga vad som är er åsikt och vad som är fakta

Permalänk
Medlem

Enklast borde väll vara att fråga din konsultchef?

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Hej,

Jag har varit anställd som konsult, på mitt anställningskontrakt där står det två saker om min uppsägningstid:

  • Om jag har ett uppdrag så är min uppsägningstid 4 månader

  • Om jag inte har ett uppdrag är min uppsägningstid 1 månad

Jag sa upp mig 28 juni, just nu har jag två veckor kvar av mitt uppdrag. Vad gäller? Att det är längre uppsägningstid under uppdrag är för att uppdraget inte ska drabbas. Mest troligt är att du kan gå kort efter ditt uppdrag är slutfört. Uppsägningstider är alltid en överenskommelse mellan arbetstagare och arbetsgivare, så tala med din chef och framför dina önskemål.

Om det är fyra månader som gäller (jag hade uppdrag när jag sa upp mig - har det fortfarande) så är min sista dag ca sista oktober.
När uppdraget tar slut - slutar min anställning tidigare också då? Går det om till en månads uppsägningstid? Annars hade jag ju fått sluta snabbare om jag väntat tills uppdraget tog slut för att därefter säga upp mig. Ni har avtalat om 4 månaders uppsägningstid vid uppsägning under uppdrag, så det gäller tills ni kommer överens om något annat.

Kan tillägga att jag blev erbjuden löneökning när jag kontaktade dem om att säga upp mig. Jag hade då alltså kunnat acceptera löneökningen, vänta tills uppdraget tog slut, sagt upp mig, fått sluta tidigare och tjänat några tusenlappar extra? Nej, så gör man inte. Snikenhet kommer aldrig föra dig någonstans i livet. En god referens är dessutom värd betydligt mer än ett par tusenlappar.

Tar tacksamt emot svar! Skulle dock uppskatta om ni kan förtydliga vad som är er åsikt och vad som är fakta

Se fetstilade svar i citat.

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Hedersmedlem

Din uppsägningstid bör vara fyra månader som du då får lön för även om du inte jobbar. Jag kan inte tolka avtalet på något annat sätt. Jag kan dock inte tänka mig att de vill ha kvar dig efter uppdragets slut. De kan ju inte hyra ut dig eftersom det är så kort tid tills du ska sluta. Sedan kan du ju deala med det om de vill att du sitter av tiden på jobbet. Tex halva lönen för den återstående tiden mot att du får gå direkt. Jag gissar att du vill till något annat i och med att du frågar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av PuMaH:

Hej,

Jag har varit anställd som konsult, på mitt anställningskontrakt där står det två saker om min uppsägningstid:

  • Om jag har ett uppdrag så är min uppsägningstid 4 månader

  • Om jag inte har ett uppdrag är min uppsägningstid 1 månad

Jag sa upp mig 28 juni, just nu har jag två veckor kvar av mitt uppdrag. Vad gäller?

Om det är fyra månader som gäller (jag hade uppdrag när jag sa upp mig - har det fortfarande) så är min sista dag ca sista oktober.
När uppdraget tar slut - slutar min anställning tidigare också då? Går det om till en månads uppsägningstid? Annars hade jag ju fått sluta snabbare om jag väntat tills uppdraget tog slut för att därefter säga upp mig.

Kan tillägga att jag blev erbjuden löneökning när jag kontaktade dem om att säga upp mig. Jag hade då alltså kunnat acceptera löneökningen, vänta tills uppdraget tog slut, sagt upp mig, fått sluta tidigare och tjänat några tusenlappar extra?

Tar tacksamt emot svar! Skulle dock uppskatta om ni kan förtydliga vad som är er åsikt och vad som är fakta

Det där låter lite underligt, men om jag hade varit som dig så hade jag tagit en kopia på mitt anställningskontrakt och sedan kontaktat facket (Unionen i ditt fall) - de kan sin sak.

Vad arbetsgivare etc. "säger" nu när du sagt upp dig är helt ointressant, det är vad som står på kontraktet som gäller.

Min egen åsikt är dock att du har 4 månaders uppsägningstid eftersom du har ett uppdrag.
Om uppdraget som slutar gälla tidigare än den tiden så har du rätt till betalning perioden ut - och organisationen har även tillgång till dig, så vill man bryta det i förtid är det en deal mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Vissa företag låter sina anställda gå i förtid och få betald arbetstid trots att man inte är kvar på firman (de har inget val) - men samtidigt kan de åt andra hållet välja att hålla dig exakt så länge som avtalet gäller... så det är lite ge och ta.

Lycka till!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av JamesBanana:

Enklast borde väll vara att fråga din konsultchef?

Han har inte sagt något sen han bekräftade min uppsägning, då med 4 månaders uppsägningstid.

Skrivet av Zache_:

Se fetstilade svar i citat.

Låter vettigt. Problemet för min del nu är att jag ska gå över till kunden, varvid konsultbolaget, förståeligt, vill klämma ut så mycket pengar som möjligt. Både konsultbolaget och min nya arbetsplats "spelar hårda" och jag får inget besked.

Mjo, men referenser har jag en del sedan tidigare och utslaget över fyra månader rör det sig om ca 15 000 efter skatt. Alltid trevligt att ha.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av andreas_dock:

Det där låter lite underligt, men om jag hade varit som dig så hade jag tagit en kopia på mitt anställningskontrakt och sedan kontaktat facket (Unionen i ditt fall) - de kan sin sak.

Vad arbetsgivare etc. "säger" nu när du sagt upp dig är helt ointressant, det är vad som står på kontraktet som gäller.

Min egen åsikt är dock att du har 4 månaders uppsägningstid eftersom du har ett uppdrag.
Om uppdraget som slutar gälla tidigare än den tiden så har du rätt till betalning perioden ut - och organisationen har även tillgång till dig, så vill man bryta det i förtid är det en deal mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Vissa företag låter sina anställda gå i förtid och få betald arbetstid trots att man inte är kvar på firman (de har inget val) - men samtidigt kan de åt andra hållet välja att hålla dig exakt så länge som avtalet gäller... så det är lite ge och ta.

Lycka till!

Tack!

Dock är jag medlem i Sveriges Ingenjörer, men ska absolut vända mig till dem.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är inte tydlig med vad avtalet säger för det kan vara olika uppsägningstid/villkor om du säger upp dig eller om du blir uppsagd, dessutom kan det påverkas av kollektivavtal och lagen om anställningsskydd.
Jag tycker du ska kontakta fackföreningen och så tar ni tillsamman och går igenom avtalet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Han har inte sagt något sen han bekräftade min uppsägning, då med 4 månaders uppsägningstid.

Låter vettigt. Problemet för min del nu är att jag ska gå över till kunden, varvid konsultbolaget, förståeligt, vill klämma ut så mycket pengar som möjligt. Både konsultbolaget och min nya arbetsplats "spelar hårda" och jag får inget besked.

Mjo, men referenser har jag en del sedan tidigare och utslaget över fyra månader rör det sig om ca 15 000 efter skatt. Alltid trevligt att ha.

Det låter som om din blivande chef bör ta och ringa din tidigare chef och göra upp. Om ditt uppdrag slutar innan du byter arbetsgivare så tjänar ju konsultbolaget inget på att ha dig kvar, du blir tvärtom en kostnad, samtidigt som din blivande chef rimligen vill att du börjar så snart som möjligt.

När fick du veta att uppdraget skulle avslutas? Innan eller efter att du sagt upp dig? Att ditt uppdrag avslutas när du byter arbetsgivare är ju tämligen naturligt men vanligen försöker man få till en så mjuk övergång som möjligt när man går över till kunden. Jag har själv bytt på detta sätt, då slutade jag på konsultbolaget den 28 februari och började hos min tidigare kund den 1 mars. Ingen tjänar på ett glapp (förutom om du får en månads betald ledighet eller två men det är ju inte alla chefer som är så välvilliga).

1) Prata med facket.
2) Prata med din nya chef.
3) Prata med din gamla chef.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte tydlig med vad avtalet säger för det kan vara olika uppsägningstid/villkor om du säger upp dig eller om du blir uppsagd, dessutom kan det påverkas av kollektivavtal och lagen om anställningsskydd.
Jag tycker du ska kontakta fackföreningen och så tar ni tillsamman och går igenom avtalet

Det är tiderna som gäller om jag säger upp mig, en månad oavsett om jag blir uppsagd.

Skrivet av zarkov:

Det låter som om din blivande chef bör ta och ringa din tidigare chef och göra upp. Om ditt uppdrag slutar innan du byter arbetsgivare så tjänar ju konsultbolaget inget på att ha dig kvar, du blir tvärtom en kostnad, samtidigt som din blivande chef rimligen vill att du börjar så snart som möjligt.

När fick du veta att uppdraget skulle avslutas? Innan eller efter att du sagt upp dig? Att ditt uppdrag avslutas när du byter arbetsgivare är ju tämligen naturligt men vanligen försöker man få till en så mjuk övergång som möjligt när man går över till kunden. Jag har själv bytt på detta sätt, då slutade jag på konsultbolaget den 28 februari och började hos min tidigare kund den 1 mars. Ingen tjänar på ett glapp (förutom om du får en månads betald ledighet eller två men det är ju inte alla chefer som är så välvilliga).

1) Prata med facket.
2) Prata med din nya chef.
3) Prata med din gamla chef.

Det kan man tycka. Min nya chef är dock bakbunden av vår inköpsavdelning som har hand om konsulter och vill hålla nere kostnaderna.

Jag har hela tiden vetat att uppdraget från början var 6 månader.