Permalänk

Koppla fiber-tv via repeater?

Hej!

Undrar om det går att koppla in Telia fiber-tv i LAN porten på en router som används som en repeater?
Är för långt att dra sladd från medieomvandlaren

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag vet om det fungerar men troligen inte. annars är det väl bara att testa?

http://www.clasohlson.com/se/HomePlug-startkit-Zyxel/38-6578

en sån kanske? om du har det på samma FAS.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Rekordmedlem

Nej det går inte eftersom en repeater arbetar trådlöst, så koppla in kabel till lanporten är inget du kan göra på en repeater, du har alltså nån annan funktion på vad det nu är för apparat.
Det går att överföra iptvn via en trådlös brygga och det är såna Telia själva säljer https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/te... men har du passande hårdvara så kan du använda den men prylarna måste stödja multicast via wifi och att köra tv kan vara känsligt och belastar wifi relativt mycket så om det går att köra i kabel är det mycket bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Nej det går inte eftersom en repeater arbetar trådlöst, så koppla in kabel till lanporten är inget du kan göra på en repeater, du har alltså nån annan funktion på vad det nu är för apparat.
Det går att överföra iptvn via en trådlös brygga och det är såna Telia själva säljer https://www.telia.se/privat/tv/produkter-tillbehor/produkt/te... men har du passande hårdvara så kan du använda den men prylarna måste stödja multicast via wifi och att köra tv kan vara känsligt och belastar wifi relativt mycket så om det går att köra i kabel är det mycket bättre.

Jag menar alltså att jag ska ha en trådlös router i repeaterläge, för att dels utöka WIFI men framförallt slippa dra sladda från mediaomvandlaren till tv. Då tänkte jag koppla tv-boxen i routern som är i repeaterläge och sedan till tv.
Känns som att det är så repeatern fungerar som du länka till.
Kanske var det du menade att det inte kommer att fungera?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av _stuntman_:

Jag menar alltså att jag ska ha en trådlös router i repeaterläge, för att dels utöka WIFI men framförallt slippa dra sladda från mediaomvandlaren till tv. Då tänkte jag koppla tv-boxen i routern som är i repeaterläge och sedan till tv.

Använd en powerline-lösning. Nätverk via elnätet.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3193971

Använder det själv och får ut cirka 150Mbps i två olika delar i huset så det bör räcka till din IPTV. Källaren får jag ut 80Mbps ungefär.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av _stuntman_:

Känns som att det är så repeatern fungerar som du länka till.

Teliaprylarna är för att sätta upp en trådlös brygga, en repeater jobbar helt trådlöst så den har alltså ingen lanport du kan ansluta nått till. Routern du verkar konfa om uppträder inte som repeater utan som brygga, switch och accesspunkt så som du beskriver dess funktion.
Hursomhelst, om prylarna inte blockerar multikast på wifi och det är fritt från andra wifinät i närheten och en i övrigt störningsfri och bra radiomiljö så går det att köra iptv över wifi, det kräver ungefär att man har en radiolänk som klarar en godput på minst 20Mbit/s med stabil och helst relativt låg latens.
Så bor du på landet och har ett trähus kan det fungera utmärkt men bor du i ett flerfamiljshus med betongväggar och har 50 andra nät inom radioräckvidd är chansen liten att det funkar, du bör alltså prova på plats om du inte har mätt upp vilka förutsättningar som gäller för wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Teliaprylarna är för att sätta upp en trådlös brygga, en repeater jobbar helt trådlöst så den har alltså ingen lanport du kan ansluta nått till. Routern du verkar konfa om uppträder inte som repeater utan som brygga, switch och accesspunkt så som du beskriver dess funktion.
Hursomhelst, om prylarna inte blockerar multikast på wifi och det är fritt från andra wifinät i närheten och en i övrigt störningsfri och bra radiomiljö så går det att köra iptv över wifi, det kräver ungefär att man har en radiolänk som klarar en godput på minst 20Mbit/s med stabil och helst relativt låg latens.
Så bor du på landet och har ett trähus kan det fungera utmärkt men bor du i ett flerfamiljshus med betongväggar och har 50 andra nät inom radioräckvidd är chansen liten att det funkar, du bör alltså prova på plats om du inte har mätt upp vilka förutsättningar som gäller för wifi.

Okej. Men denna fråga gäller en kompis. Men hemma hos mig själv har jag en router i repeaterläge och den har jag dator kopplad via lanporten på!?
Jag får helt enkelt ta min router och prova hos dom!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av _stuntman_:

Okej. Men denna fråga gäller en kompis. Men hemma hos mig själv har jag en router i repeaterläge och den har jag dator kopplad via lanporten på!?
Jag får helt enkelt ta min router och prova hos dom!

Enheten är de facto inte konfad som en repeater i så fall, ofta används fel namn på prylar och det vanligaste är kanske de som klagar på att routerns wifi är dåligt.
Hursomhelst så är det större risk att det strular om du ska köra tv över wifi och en repeater i nätet halverar hastigheten och dubblerar latensen i bästa fall men ofta blir det ännu sämre än så pga repeatern, en repeater är den sista sak man bör ansluta till sitt nät eftersom den obönhörligen stryper kapaciteten så man försöker undvika repeaters så lång det går och bara använda dem om alla andra alternativ är testade.
Det är alltså svårt att veta om iptv kommer att lida av wifins egenskaper även om enheterna man har klarar multicast så man bör mäta eller testa på plats.
Det är också större chans att få en snabb och störningsfri länk på 5 GHz bandet pga dess kortare räckvidd samtidigt som kortare räckvidd också kan vara ett problem.

Visa signatur