1Gbit internet, får endast ut 100Mbit

Permalänk
Medlem

1Gbit internet, får endast ut 100Mbit

Hej Swec!

Har precis flyttat in i min studentlya och har 1000Mbit internet i lägenheten. Fungerar klockrent om jag kopplar datorn direkt in i väggen (får ut ca 970Mbit). Problemet är dock när jag kopplar in routern, då får jag enbart ut 100mbit. Det är inte den bästa routern, men känns som att jag definitivt få ut högre hastigheter. Kan det vara någon inställning i routern som orsakar problemet?

Har testat nätverkskabel till routern, och även trådlöst (Både 2.4GHz och 5Ghz bandet). Får fortfarande ut 100mbit. Har även gjort en återställning av routern, utan framsteg.

Routern som används är: Zyxel NGB6503

Tack på förhand,
Lualian

Permalänk
Medlem

@Lumo: Tror att din router bara stödjer 100Mbit tyvärr, i alla fall på LAN-sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lumo:

Hej Swec!

Har precis flyttat in i min studentlya och har 1000Mbit internet i lägenheten. Fungerar klockrent om jag kopplar datorn direkt in i väggen (får ut ca 970Mbit). Problemet är dock när jag kopplar in routern, då får jag enbart ut 100mbit. Det är inte den bästa routern, men känns som att jag definitivt få ut högre hastigheter. Kan det vara någon inställning i routern som orsakar problemet?

Har testat nätverkskabel till routern, och även trådlöst (Både 2.4GHz och 5Ghz bandet). Får fortfarande ut 100mbit. Har även gjort en återställning av routern, utan framsteg.

Routern som används är: Zyxel NGB6503

Tack på förhand,
Lualian

Routern har endast 10/100 Mbit/s portar vilket gör att hastigheten stryps till 100Mbit/s, För att nå högre hastigheter måste du därför köra direkt i väggen med datorn alternativt köpa en ny router då detta är en begränsning i hårdvaran.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5900X, 32GB RAM, RTX3080
Ljud: SMSL SU-8, HDVA600, HD800.

Permalänk
Entusiast

@Lumo: Din router har bara stöd för 100 Mbit, så där har du tyvärr flaskhalsen.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem

Hej,

Enligt produkt manualen som du hittar här:

ftp://ftp.zyxel.com/NBG6503/user_guide/NBG6503_1.pdf

så kan man läsa på sidan 17 att routern enbart har stöd för Fast Ethernet på LAN portarna dvs inte mer än 100Mbit/s därav din begränsning när du kopplar in den. Din dator har med största sannolikhet ett Gigabit Ethernet nätverkskort.

Permalänk
Skäggig legend

Direkt: köp en kraftfullare router! Gärna med AC-standard ifall din dator/nätverkskort stödjer detta, det kommer få upp farten lite, men förvänta dig ingen magi

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xelnah:

@lualian: Tror att din router bara stödjer 100Mbit tyvärr, i alla fall på LAN-sidan.

Skrivet av bjinko:

Routern har endast 10/100 Mbit/s portar vilket gör att hastigheten stryps till 100Mbit/s, För att nå högre hastigheter måste du därför köra direkt i väggen med datorn alternativt köpa en ny router då detta är en begränsning i hårdvaran.

Skrivet av Jonssown:

@lualian: Din router har bara stöd för 100 Mbit, så där har du tyvärr flaskhalsen.

Skrivet av X-Lone:

Hej,

Enligt produkt manualen som du hittar här:

ftp://ftp.zyxel.com/NBG6503/user_guide/NBG6503_1.pdf

så kan man läsa på sidan 17 att routern enbart har stöd för Fast Ethernet på LAN portarna dvs inte mer än 100Mbit/s därav din begränsning när du kopplar in den. Din dator har med största sannolikhet ett Gigabit Ethernet nätverkskort.

haha, oj! Så många svar på så kort tid. Dumpar nog denna och köper en ny så småningom. Tack så mycket hörni, alltid lika hjälpsamma!