Mionix lanserar spelmusen Naos QG med biometriavläsning

Permalänk
Melding Plague

Mionix lanserar spelmusen Naos QG med biometriavläsning

Nästan två år efter tillkännagivandet på CES 2015 lanserar svenska Mionix spelmusen Naos Quantified Gaming, som kan läsa av spelarens puls och handsvett.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Denna data ska även kunna användas för att förstärka upplevelsen i spel, där exempelvis stressnivån skulle kunna påverka händelserna i ett skräckspel.

Som tyvärr inte kommer hända på väldigt länge, alldeles för nisch, så den här musen är nog inte riktigt värd pengarna just nu.

Dock kul att dom testar ny teknik.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Väntat på den sedan kickstarten i december 2014. Inte långt kvar tills jag får min nu, borde komma vilken dag som helst

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

"ERROR! Player pulse too high. Stress level critical. Player must take a break. Initiating computer shutdown."

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Kul idé, men känns ju inte så där jätte nödvändig på en mus direkt.

"Nu har du svettats 40ml, dags att torka av mig!"

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna haft en bara för att testa tekniken, tycker den verkar intressant, men 1300 kronor för att prova på något sådant känns onödigt.

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

"ERROR! Player pulse too high. Stress level critical. Player must take a break. Initiating computer shutdown."

Ha ha ha ha. Tänk om man sitter å spelar å grejer händer så man blir stressad å pulsen stiger å så stänger datorn ner på grund av för hög stressnivå och man kanske inte har hunnit spara spelet.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Känns överflödigt... Vore en bättre väg att integrera smartklockor med datorn och till spelen. Det är ju något många redan har. Dessutom får jag behålla min Mx518

Permalänk
Medlem

För högt pris för att skapa en spelarbas som gör det värt att bygga spel runt den. Möjligtvis hade det kunnat slå om det fanns ett väldigt billigt alternativ som gick att bundla med spel och mionix musalternativ var dyrare men mer praktiskt. Ett exempel på ett billigt bundlingsbart alternativ hade kunnat vara ett usb-armband som mäter puls.

Enda möjligheten jag ser för att detta ska komma någon vart är om man kan skapa ett intressant use case för streamers eller när man visar proffsspelare på matcher. Men jag har svårt att se att proffsspelare skulle vilja låsa sig till just denna musen, vilket gör att även det faller platt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Känns som en väldigt onödig sak att mäta. Nu är det csgo final! Och efter pausen får ni veta exakt hur svettiga är nip egentligen?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Känns som en väldigt onödig sak att mäta. Nu är det csgo final! Och efter pausen får ni veta exakt hur svettiga är nip egentligen?

Väldigt onödigt att intervjua spelarna också - lite som att intervjua en Formel 1-förare. Lycka till att få det att bli intressant. Men om folk vill ha det så vill dom ha det. Många tittare skulle säkert älska sådan info.
Dessutom skulle det vara intressant, rent konceptuellt, att se hur stressade olika spelare blir. Är det stor variation? Eller har de alla en gemensam nämnare, som kanske behövs för att kunna spela på den nivån? Jag gillar den här idén, men det visar också på att Twitch och sådana borde kirra till olika overlays så man som tittare kan se denna information om man vill.

För övrigt ser denna produkten riktigt högkvalitativ ut. Vänstersidan ser lite lustig ut, så jag skulle behöva testa den i verkligheten för att se så den känns bra, men om de kunde få ner priset ordentligt genom att ta bort biometrimätningen så skulle den kunna vara ett intressant alternativ. Hoppas på recension, Sweclockers!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Väldigt onödigt att intervjua spelarna också - lite som att intervjua en Formel 1-förare. Lycka till att få det att bli intressant. Men om folk vill ha det så vill dom ha det. Många tittare skulle säkert älska sådan info.
Dessutom skulle det vara intressant, rent konceptuellt, att se hur stressade olika spelare blir. Är det stor variation? Eller har de alla en gemensam nämnare, som kanske behövs för att kunna spela på den nivån? Jag gillar den här idén, men det visar också på att Twitch och sådana borde kirra till olika overlays så man som tittare kan se denna information om man vill.

För övrigt ser denna produkten riktigt högkvalitativ ut. Vänstersidan ser lite lustig ut, så jag skulle behöva testa den i verkligheten för att se så den känns bra, men om de kunde få ner priset ordentligt genom att ta bort biometrimätningen så skulle den kunna vara ett intressant alternativ. Hoppas på recension, Sweclockers!

Jo visst men detta har ju redan gjorts iaf i starcraft 2 då satte dem mätinstrument på spelarna för att kolla pulsen. Och då blev det ju att spelare A hade lägre puls än spelare B. Jaha? Det har vi ju i vanliga fall också.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Jo visst men detta har ju redan gjorts iaf i starcraft 2 då satte dem mätinstrument på spelarna för att kolla pulsen. Och då blev det ju att spelare A hade lägre puls än spelare B. Jaha? Det har vi ju i vanliga fall också.

Ah, det kände jag inte till! Men jag förstår inte riktigt nackdelen med det. Om fansen vill veta hur deras favoritspelare hanterar stress, och man bygger in den funktionen i själva communityt, då är det väl en kul grej som kan tillföra något? Inte för mig specifikt, jag bryr mig inte, men jag kan förstå att andra skulle uppskatta det?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Avstängd

Haha dummaste jag läst än idag. 1300 för att hålla reda på stats som ingen bryr sig om.

Permalänk
Avstängd

Biometriavläsning, ytterligare en sak jag inte vill ha.

Gör en ergonomisk mus istället.

Önskade att Microsoft gjorde en ny utgåva av IntelliMouse Explorer 3.0 fast med en mer avancerad sensor som hängde med bättre vid snabba rörelser.

Permalänk
Medlem

Vart tusan tog deras trådlösa variant vägen - de hade ju en prototyp för länge sedan?

Biometri skiter jag i, men en trådlös variant av min Naos skulle jag köpa direkt (om den inte visade sig vara kass förstås).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Åh fyfan vad användbaaaaaart!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Önskar dom kunde lägga lite mer energi på att fixa sina scroll hjul istället.
Av 2st Naos 8200 och 6st Naos 7000 så har jag behövt skicka tillbaka 1st 8200 och 5st 7000. Alla förutom en 7000 var pga scrollen.

Och inte tala om hur manipulerad bilden är! Alla deras j*vla möss så är skalet skevt (Och jag har testat/sett nog av dom för att kunna konstatera det.)
Till och med efter att jag skickat in en där skalet var så skevt att när man tryckte ner knapparna så kändes det som man fick elchock i fingrarna, där dom då sa att dom skulle personligen testa en ny till mig och skicka ut den (som tog dom 3 månader) så var den också skev (Och scrollen strulade).

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av xenrayz:

Önskar dom kunde lägga lite mer energi på att fixa sina scroll hjul istället.
Av 2st Naos 8200 och 6st Naos 7000 så har jag behövt skicka tillbaka 1st 8200 och 5st 7000. Alla förutom en 7000 var pga scrollen.

Scrollen eller Scrollknappen? Det som gör mig mest besviken är när scrollknappen går sönder, använder den konstant :/

Visa signatur
Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av zetruz:

Ah, det kände jag inte till! Men jag förstår inte riktigt nackdelen med det. Om fansen vill veta hur deras favoritspelare hanterar stress, och man bygger in den funktionen i själva communityt, då är det väl en kul grej som kan tillföra något? Inte för mig specifikt, jag bryr mig inte, men jag kan förstå att andra skulle uppskatta det?

Jo visst jag är verkligen inte imot tekniken dock så ser jag inte det praktiska i hur man ska använda informationen man får ut.
Men visst finns säkert ett väldigt liten skara människor som bryr sig. En annan sak jag tänkte på är att det är ju bara Mionix som har denna teknik just nu. Och för att det ska kunna bli en användbar teknik i te.x E-sport så måste ju alla som tillverkar möss ha detta, vet inte om Mionix har ett patent på detta men det förutsätter jag att dem har. Ska då te.x razer, zowie och steelseries betala en avgift för detta? det slutar ju bara i att mössen blir ännu dyrare än vad dem är idag.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonMattila:

Scrollen eller Scrollknappen? Det som gör mig mest besviken är när scrollknappen går sönder, använder den konstant :/

Både och faktiskt.
Scroll knappen har varit mindre av problem, bara 2 av dom har haft problem med det, en slutade fungera helt och den andra registrerades inte alltid.
För mesta dels så är det att scrollen börjar "hoppa" att när du scrolla kanske 1 gång så scrolla det flera gånger, ibland inte alls, ibland scrolla den utan att du ens rör scrollen, lite såna roliga saker som får en att rycka håret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenrayz:

Både och faktiskt.
Scroll knappen har varit mindre av problem, bara 2 av dom har haft problem med det, en slutade fungera helt och den andra registrerades inte alltid.
För mesta dels så är det att scrollen börjar "hoppa" att när du scrolla kanske 1 gång så scrolla det flera gånger, ibland inte alls, ibland scrolla den utan att du ens rör scrollen, lite såna roliga saker som får en att rycka håret.

Usch fan för det. Händer ibland på min mx518, men den är ju lastgammal så det kan förlåtas. Måste få arslet ur och byta, har bara ingen koll på till vad...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | RTX 3070 | 2x32GB DDR5-5600 | B650M Pro RS WiFi
Define R5 Blackout | Noctua NH-U14S | EVGA G2 SuperNOVA 850W
G502 Proteus Spectrum | Vortex Pok3r RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenrayz:

Önskar dom kunde lägga lite mer energi på att fixa sina scroll hjul istället.
Av 2st Naos 8200 och 6st Naos 7000 så har jag behövt skicka tillbaka 1st 8200 och 5st 7000. Alla förutom en 7000 var pga scrollen.

Och inte tala om hur manipulerad bilden är! Alla deras j*vla möss så är skalet skevt (Och jag har testat/sett nog av dom för att kunna konstatera det.)
Till och med efter att jag skickat in en där skalet var så skevt att när man tryckte ner knapparna så kändes det som man fick elchock i fingrarna, där dom då sa att dom skulle personligen testa en ny till mig och skicka ut den (som tog dom 3 månader) så var den också skev (Och scrollen strulade).

Scrollen har en tendens att bli seg/fastna, vilket åtminstone i mitt fall beror på att det samlas gunk (t.ex. hudfett och hudavlagringar) i bakkanten av dess hål i musskalet (om man scrollar nedåt oftare än uppåt, vilket jag definitivt gör). Går enkelt att peta bort t.ex. med en nål eller ett gem utan att öppna musen, men lite irriterande är det.

Har inte varit med om något skevt skal dock, varken på min eller mn sambos, efter flera års bruk.

Naos är den tveklöst bästa musserien jag någonsin stött på hittills, men en (bra) trådlös hade varit ännu bättre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Verkar som jag haft tur som är jättenöjd men min Mionix mus, perfekt finish och inga problem med kvalite etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Scrollen har en tendens att bli seg/fastna, vilket åtminstone i mitt fall beror på att det samlas gunk (t.ex. hudfett och hudavlagringar) i bakkanten av dess hål i musskalet (om man scrollar nedåt oftare än uppåt, vilket jag definitivt gör). Går enkelt att peta bort t.ex. med en nål eller ett gem utan att öppna musen, men lite irriterande är det.

Har inte varit med om något skevt skal dock, varken på min eller mn sambos, efter flera års bruk.

Naos är den tveklöst bästa musserien jag någonsin stött på hittills, men en (bra) trådlös hade varit ännu bättre.

@backfeed: Bara min 8200 hade ett OK skal, alla andra har varit skeva så att knapparna varit ojämna eller bak skåran har legat fel i handen och skavt.

För scrollen så snackar vi om att problemen kommit inom närmsta månaden efter införskaffande. Testat att blåsa och peta försiktigt för att rengöra utan någon förändring. Och så du inte tror att jag har extrem handsvett och completely kloggar den, så 2 av mössen har används av andra personer där samma problem uppkommit inom kort tid.

Men har en Naos 7000 nu som faktiskt funkar fint även efter månaders användning, också min morbror kör med min 8200 som också funkar (Dock så börjar scrollen strula lite på den, men det kan vara skit i scrollen eftersom den har används ett längre tag).

Så verka som det bara gäller att ha tur, men alldeles för hög mängd av dom har varit defekta för mig för att jag ska kunna lita på dom.
Testat Func, Mionix och Qpad. (Alla med stöd för alla fingrarna, så Func ms-3, Qpad 8K, Naos serien) och jag får hålla med att av dom så känns mionix bäst. Bara så tröttsamt att behöva byta ut dom så ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xenrayz:

@backfeed: Bara min 8200 hade ett OK skal, alla andra har varit skeva så att knapparna varit ojämna eller bak skåran har legat fel i handen och skavt.

För scrollen så snackar vi om att problemen kommit inom närmsta månaden efter införskaffande. Testat att blåsa och peta försiktigt för att rengöra utan någon förändring. Och så du inte tror att jag har extrem handsvett och completely kloggar den, så 2 av mössen har används av andra personer där samma problem uppkommit inom kort tid.

Men har en Naos 7000 nu som faktiskt funkar fint även efter månaders användning, också min morbror kör med min 8200 som också funkar (Dock så börjar scrollen strula lite på den, men det kan vara skit i scrollen eftersom den har används ett längre tag).

Så verka som det bara gäller att ha tur, men alldeles för hög mängd av dom har varit defekta för mig för att jag ska kunna lita på dom.
Testat Func, Mionix och Qpad. (Alla med stöd för alla fingrarna, så Func ms-3, Qpad 8K, Naos serien) och jag får hålla med att av dom så känns mionix bäst. Bara så tröttsamt att behöva byta ut dom så ofta.

Åfan. Har i så fall haft tur med min 8200 och sambons 7000.

Eller ja, det händer vid ett extremt fåtal fall (ibland om jag väcker datorn från viloläge genom att klicka på musen) att den tuppjuckar och inte får ström (eller rättare sagt så hänger sig väl kontrollerkretsen), varpå man kan bli tvungen att dra ut usb-sladden och stoppa tillbaka den igen. Men både det och scrollhjulsgunkandet kan vi leva med.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Kul med ny teknik speciellt i möss.

Det är ju ungefär ett enda som fattas är ju färg på humöret man är på.
Så musen gör en färgskiftning beroende på humöret man är på.

Ungefär som en humör ring som jag alltid använder när det är skidor, hockey, fotboll etc.... på tv.

Då blir ringen alltid svart när jag blir galen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Ansluter mig i skalan som inte är särskilt upphetsad av deras scrollhjul. Mitt blev segt efter ca 6 mån. Uppenbart att det fastnar smuts och fett i mekanismen. Var två dagar från att skicka tillbaka när skiten lossnade av sig självt. Med så pass bristfällig design så vore det ju bra om man hade extra glidez så att man kan skruva isär och rengöra.

Lite mer OnTop så är jag inte heller upphetsad av biometri rent allmänt. Den enda applikationen jag kan se är e-sport. Och där skulle jag hellre använda renodlade instrument än inbyggt i musen. Men, men, om de korrekt analyserat och funnit en marknad så är det väl bra för mionix. Då kanske de kan få in lite kulor och designa ett bättre scrollhjul.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Jag tror detta har stor potential för helhetsupplevelsen hos en e-sportåskådare.
Jag hade tyckt att det hade medfört djup i tittandet där man får lite mer analytisk data medan man tittar. Hur en spelare reagerar i en viss situation, vilken puls har han/hon, är han/hon stressad och i vilka situationer.
Detta i kombo med Tobis eyetracker hade vart rätt intressant ur ett tittarperspektiv.

Men det kanske bara är jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.