Permalänk
Medlem

Att inte använda rätt färg på kablar och märka upp dem med någon fjuttig tejpbit låter som en lika smart idé som den här:

Permalänk

@SirMacke:
Förlåt, vi svarade zarkov som skulle byta till häll

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boombaaz:

Att inte använda rätt färg på kablar och märka upp dem med någon fjuttig tejpbit låter som en lika smart idé som den här:

http://movietajm.se/wp-content/uploads/2012/12/repmanad-e1408528422324-1024x573.jpg

Fram tills någon gång efter 2012 var det fullt tillåtet med blåtejpad neutralledare enligt elinstallationsreglerna. Varför tejp skulle vara "fjuttigt" i en fast installation får du förklara för mig.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Att man inte har Perilex kan förklaras med att tillverkarna inte vill att svenska konsumenter ska köpa produkter som kräver neutralledare och sedan går hem och bränner upp dessa när de ansluter dem till deras 3~/PE.

Jag kanske missuppfattar dig, men jag får för mig att det är ganska vanligt med äldre hus som inte har nollan framdragen till spisen. Jag åkte på det själv när jag köpte ny spis. Tog hem den nya och pluggade in den och den sa bara Error. Däremot bände jag ingenting. Spisen verkade kolla om den hade nolla direkt. Den enda skillnaden egentligen mellan trefas och enfas är ju hur man tar strömmen, mellan två faser eller mellan fas och nolla. Det är ju inte högre spänning i de enskilda faserna. Så ser inte hur man skulle kunna bränna något.

Skrivet av SirMacke:

@Valiumballong: Hm, det är "full-kopplat", 5 kablar d.v.s.
I källaren = 3x10A

Fullkopplat är bra, men 3x10A är värre. Det finns inte många fullstora spisar som klarar sig på det. Lyckligtvis så är det inte så svårt för en elektriker att fixa installationen. Som sagt hade jag själv bara fyra kablar, och eftersom de hade legat i samma rör i 40 år så satt de som katten. Tog elektrikern 30 min att få ut de gamla kablarna ur röret. Att få in de nya gick på fem minuter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skäggig legend

Då tänker jag direkt att du ska köra på 2/3fas. Kolla hur den kan kopplas då alla spisar inte kan gå på annat än just den specificerade, likt denna - 1fas = 7100w/230=32A alltså 10mm2 kabel ifall jag minns rätt.

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem

@XHI: Hittar tyvärr inte hur den kan kopplas.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

Vad jag minns brukade det i de flesta fall varken sitta någon kabel eller stickpropp på hällarna...

Desto bättre. I manualen till vår häll står det dock att "hällen är försedd med anslutningskabel". Nåväl, det får elektrikern lösa.

Hur brukar ni elektriker göra om kunden går från spis till häll+ugn? Sätter man ett vanligt eluttag vid sidan av det gamla perilex-uttaget och kopplar in ugnen där eller hur gör man? I vårt fall är det lögn i h**vete att dra fram en ny matning till ugnen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Boombaaz:

http://movietajm.se/wp-content/uploads/2012/12/repmanad-e1408528422324-1024x573.jpg

Sant, men är helt lagligt.

Visa signatur

Tråden om Skägg! - My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 32GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
Bärbar: MacBook Pro 14"- M4 - 16GB - 1TB
Server: 5600G - 16GB - 24TB - Plex
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag kanske missuppfattar dig, men jag får för mig att det är ganska vanligt med äldre hus som inte har nollan framdragen till spisen. Jag åkte på det själv när jag köpte ny spis. Tog hem den nya och pluggade in den och den sa bara Error. Däremot bände jag ingenting. Spisen verkade kolla om den hade nolla direkt. Den enda skillnaden egentligen mellan trefas och enfas är ju hur man tar strömmen, mellan två faser eller mellan fas och nolla. Det är ju inte högre spänning i de enskilda faserna. Så ser inte hur man skulle kunna bränna något.

Mellan fas och nolla är det 230V, men mellan fas och fas i ett trefassystem är det 400V.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Mellan fas och nolla är det 230V, men mellan fas och fas i ett trefassystem är det 400V.

Väldigt viktigt att påpeka detta! Felaktig inkoppling av spis med 230V elementspänning mellan två faser istället för fas - nolla = POFF!

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Skrivet av MultiMan:

Väldigt viktigt att påpeka detta! Felaktig inkoppling av spis med 230V elementspänning mellan två faser istället för fas - nolla = POFF!

Ja. Men om man kopplar in en enfasspis i ett korrekt kopplat perilexuttag som saknar nolla dvs avsett för trefasspis, så kommer man inte att bränna någonting. I en enfasspis finns ingen koppling mellan faserna, så det enda som kommer att hända är att den inte kan dra någon ström då nollan saknas. Börjar man koppla om i uttaget, kontakten eller spisen så kan så klart vad som helst hända, men det var inte det som påstods i det inlägg som jag citerade. Man ska inte koppla om det här om man inte är behörig, punkt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag ska åka till Mediamarkt där de har spisar ur samma serie och kolla hur kopplingarna ser ut, om det går att sätta annan koppling.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem

32A kräver ju rätt rejäl säkring, konstigt att de kopplar in det så.
De brukar ju vara 1 fas till varje del av hällen så de kan ta ut 16*230=3600W per sida och sedan ytterliggare 1 fas till ugnen. Men det kräver att du har minst 2,5mm2 kablar.

Problemet är ju att hällarna går på 230V helt enkelt... Induktion då.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja. Men om man kopplar in en enfasspis i ett korrekt kopplat perilexuttag som saknar nolla dvs avsett för trefasspis, så kommer man inte att bränna någonting. I en enfasspis finns ingen koppling mellan faserna, så det enda som kommer att hända är att den inte kan dra någon ström då nollan saknas. Börjar man koppla om i uttaget, kontakten eller spisen så kan så klart vad som helst hända, men det var inte det som påstods i det inlägg som jag citerade. Man ska inte koppla om det här om man inte är behörig, punkt.

Om Perilexuttaget är korrekt inkopplat, ja. Om elektrikern (eller hemmafixaren, som händer) förväxlar placeringen av fas och neutralledare så är det inte lika roligt.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem

Ja det är just det när det gäller Perilexuttagen att man aldrig kan ta något för givet, vilket iofs gäller elkopplingar överhuvud taget.

Har sett exempel på hårresande inkopplingar gjorda av behöriga elektriker(firmans ägare/chef) så att en elektriker gjort jobbet är ingen garanti.

Problemet med Perilex och induktionsspisar är ju just att gamla trefas/tvåfas spisar kopplades in mellan faserna och då tog en del elektriker genvägar med kopplingarna för att slippa dra fram/koppla in nollan/neutralledaren. Gamla spisar hade inte heller lika mycket känslig elektronik i sig som kan gå sönder.

När sedan induktionsspisarna kom blev det en del problem med felaktiga kopplingar och spisar/hällar som gick sönder eftersom de i praktiken är 230V enfasspisar där man använder flera faser var för sig kopplade som en fas + nolla (därför de kräver nollan)för att fördela lasten.

Detta då de flesta inte har så starka säkringar för att kunna koppla hela spisen på en fas ex 32A/230V=7360Watt och det är inte ovanligt med spisar runt 10kW. Sedan brukar de som faktiskt är gjorda för en enda fas vara effektbegränsade så det fungerar med 32A säkring.

Men kopplas en 230V spis fel och den får 400V så i bästa fall vägrar den starta eller så går den sönder. Är det riktigt klantigt kopplat kan den bli strömförande också.

Därför får man dubbelkolla allting med sådana här uttag, man kan inte lita på att det ser korrekt ut utan måste mäta uttaget för att vara på säkra sidan.

Det är också rätt vanligt att det sitter 10A säkringar även fast det är en 2.5kvadrat ledning som klarar 16A.

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt och fått hem den tilltänkta spisen.
Det går att koppla om till 3fas. Puh.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men det ser ut som om värmen från ugnen kommer att blåsa rätt fram.
Spisar bruka ha värmeutsläpp uppåt istället för framåt. Om det är uppåt kommer matoset att gå till köksfläkten istället för att blåsa ut i hela huset som på en inbyggnadsugn.

Permalänk
Medlem

@bz2: Det har vi alltid haft så inga problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi har en vanlig fristående Gorenje induktionsspis.

På den blåser visserligen kylfläkten ut varmluft på framsidan men det är bara för kylningens skull så att inte elektroniken blir för varm.

Matoset från insidan av ugnen släpps ut i bakkant av hällen genom ventilationshål som på traditionellt vis och går inte via fläkten.

Så det finns olika lösningar på hur ventilationen fungerar.