Permalänk
Medlem

Tyst Nano S-bygge - PETG + barrow-fittings

Hej! Efter att jag själv scannat igenom varenda bygglogg på alla möjliga sidor tänkte jag att det inte är mer än rätt om jag bidrar själv. Detta är inget ovanligt bygge men ändå är ingen logg exakt som den andra. Väldigt få försöker få in 240+280 i Nano:n och jag har inte sett någon som gjort det med hård tub.

Jag är helt ny på vattenkylning egentligen, dock har jag ända sedan tidig tonår byggt datorer, sysslat med överklockning etc (jag är 31 år gammal nu). I en tråd där jag bad om hjälp fick jag bra tips, bl.a barrowfittings som verkar mycket prisvärda. Hoppas jag iaf. Allt har anlänt och ser okej ut.

Målet med bygget är likt min förra bygge, en liten kraftfull dator men väldigt tyst. Jag byggde senast i ett Corsair 250D år 2014, men är missnöjd med ljudnivån. Processorn kyls där med en H100i men grafikkortet lever om, samt att processorn slår i temp-taket när jag överklockar. Så jag beslutade mig för att bygga en customloop där man kan köra fläktar på låg RPM men samtidigt ha utrymme för att få ut det mesta utav potentialen i hårdvaran. Men utseende är också viktigt, detta ska bli stilrent och gå i svart+mörkblått.

Kommer ta med mig 4790k:n som är en god överklockare, moderkortet och ram-minnena, ssd:na, hdd:n (lagring, används inte så ofta så bör vara tyst).
Nya delar som tillkommer är ett EVGA 850 P2 (overkill men framtidssäker) samt ett palit 1080. Ser verkligen fram emot att göra mig av mig 970:t då det alltid fått kämpa med att driva min 1440p-skärm.

Tanken var att delidda och köra utan IHS på 4790k:n men beställde fel "precisemount-kit" utav EK, såg först idag att det finns ett kit till EVO-blocket och ett till andra supremacy-block. Inte säker på att jag ids vänta på ett nytt innan jag sätter igång nya systemet, för efter jag skrivit den här tråden börjar jag plocka isär min nuvarande dator. Att inte montera dit cpu:n kommer hindra mig från att komma speciellt långt med dragningen av loopen m.m.

Kylning;
1st 240 HW-labs nemesis GTS
1st 280 ST30 alphacool nexxos
4st EK-vardar i 120+140mm storlek, har även noctuafläktar att använda om jag inte blir nöjd med ljudnivån/ljudkaraktäristiken.
EK Supremacy EVO-block till CPU
EK FC1080 ink. backplate till GPU
EK PETG 12/10mm.
Barrowfittings rakt igenom.
Har lite olika reservoarer att testa vad som passar och var så den frågan är öppen.

Det kommer bli raka rör med 90gradersfittings rakt igenom. Jag gillar utseendet på såna byggen samt känner mig inte redan att börja böja rör i ett sådant litet chassi där redan kommer vara nog pilligt. Har helt enkelt ingen chans att uppnå den kvalitet jag hade viljat ha böjarna. Det är lite dyrare också men smällar man får ta (tur att jag fick tips om barrow-fittings som sagt )

Uppdaterar ev. tråden med bilder under helgen från mobilen eller så blir det en uppdatering först när jag är färdig.

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Entusiast

Blir kul att följa

Kör Barrows också...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bygget går lite tungt. Fick klart loopen idag och fyllde den. Hade visst råkat beställa push-in fittings, som jag var mycket nervös över eftersom jag tyckte att dom satt lite löst. Mycket riktigt, när jag höll på och blöda loopen så sprang det läck just efter pumpen. Sprutade ner mig och halva vardagsrummet med ek's uv blue. Lyckligtvis inte så mycket in i datorn.

ek 12mm hdc kompressionsfittings är beställda, beräknas anlända först 25 okt. Kanske försöker få in lite bilder på det hela imorrn. 90graderskopplingarna är ej push-in och sitter bättre.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Entusiast

Ouch, mindre skoj...

https://goo.gl/4bpFR4 <--- så det var alltså inte såna där du beställde...
https://goo.gl/qnykjz <--- men såna alltså?

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/gallery/xJHYw - Album med bilder jag tog under bygget tills fyllning pågick. Innan katastrofen 😥

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Ouch, mindre skoj...

https://goo.gl/4bpFR4 <--- så det var alltså inte såna där du beställde...
https://goo.gl/qnykjz <--- men såna alltså?

Osäker då du länkade till 12mm och 16mm, men det fanns två olika 12mm också och den jag har är avfasad på det sätt som på bilden där. Håller säkert tätt om man har två två delar som sitter fast och hjälper att hålla ihop det men här kröp den ut sakta pga trycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Entusiast

Jo jag tog bara två olika varianter... så bortse från storleksskillnaden. Fan så jobbigt, hoppas det löser sig med nya fittings

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jo jag tog bara två olika varianter... så bortse från storleksskillnaden. Fan så jobbigt, hoppas det löser sig med nya fittings

Skickades från m.sweclockers.com

Haha hoppas jag också... synd att EK skickade mina först idag, trots expressbeställning och allt.

Hade inte kopplingarna hetat samma hade jag nog uppmärksammat det för jag ville ha kompression. Nåja typsiskt rookiemisstag, man får ta sånt...

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

Häftig projektblogg, tycker det blir skitsnygg med rök tube och sen 90graders, komemr följa utvecklnigen =).

Angående felbeställningen, jag brukar tänka att det är så man lär sig och blir experten som kan hjälpa andra sen!

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Medlem

Tjena, en update... gick över till slang eftersom jag var såpass traumatiserad efter kylarvätskeinfernot i vardagsrummet som skedde efter första läcktestet

Inte lika vackert men tyst och god kylning. Kör fläktarna på så gott som tomgång och gpu+cpu håller sig på 55/60 grader när man spelar tex witcher 3. Ska ställa in en speedfan-kurva då jag tycker det är "onödigt tyst" och systemtempen gärna får hålla sig lite lägre.

Både 1080-kortet och 4790k:n är klockade till max, tyvärr tycker jag inte att jag fick fantastisk prestanda på cpu:n, trots delid är det fortfarande en kärna som är betydligt varmare än de andra tre. Visserligen fick jag ner tempen med 15-20grader mot icke-delid och h100i:n... men det vore kul att testa köra utan IHS.

http://imgur.com/a/c14mE

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Medlem

@Sub: Vilken pump & reservoir använder du dig av?

Permalänk
Medlem

Kollade på bilderna på datorn när den var byggd med hard piping och ifrågasätter mig en hel del. För det första så såg jag att du valt fel sort fittings, men såg även att du själv kommit på det sen, tyvärr för sent. Men är förundrad över hur du har fäst reservoaren? Står den på GPU blocket?? Det kan inte vara nyttigt för någon komponent i datorn, speciellt inte GPUn när reservoaren är vattenfylld också.

Ditt soft tubing jobb ser tyvärr inte i närheten lika cleant ut som sitt hard piping jobb. Du ser ändå ut att ha jäveln i dig till att få till ett riktigt snyggt bygge i hard piping så beställ rätt fittings och kör igen!! Kommer bli svinfett!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@ggalaxyy: Shit happens när man är nybörjare kan man säga, hur mycket man än tror att man läst på sig
Mycket vikt på grafikkortet helt klart. Bara vattenblocket väger satan, dock har jag sett luftkylda kort som saggar betydligt mer. Men kanske har du ändå en poäng för nu har jag drabbats av antingen död GPU, död PCIe-slot, Död VGA-lina på PSU:n. Värt att nämna är att mitt gamla chassi krökte till mobo:t vid pci-slotten, känt fel på corsair 250D.

Ej hunnit felsöka detta ännu men då allt kommer behöva åka isär blir det nytt bygge, i större chassi samt uppgradering av cpu, mobo (ev. gpu). Nu ska jag bara samla ork för att slita ut allt och lyckas felsöka detta på något snyggt sätt... ska kolla igenom din tråd, ser ut som ett drömbygge (caselabs sm3), frågan är om jag kan ge mig själv den budgeten

Fortsätter med mina bryderier i denna tråd framledes...

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q