Asus Xonar Phoebus Solo linuxsupport

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2011

Asus Xonar Phoebus Solo linuxsupport

Går i tankar om att byta operativsystem men det som håller mig kvar i Bill Gates klor är att jag är osäker på om mitt ljudkort kommer fungera. Mig veterligen har asus inte gjort några linux drivrutiner för xonar phoebus och deras kontrollpanel tycker jag är väldigt praktisk. Går det att lösa med en driver wrapper eller finns det drivrutiner som jag missat?

CPU: Intel Core i7-7700K 4.9 ghz 1.35 vcore deliddad.
GPU: MSI GeForce GTX 1080 Ti GAMING X TRIO.

05/01/92

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004

Verkar tyvärr som att ditt ljudkort inte har drivrutiner i linux: http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Vendor-Asus

Tror inte det finns någon wrapper för drivrutiner till ljudkort tyvärr.

Du skulle ju kunna testa att boota senaste ubuntu med en live-usb och kolla om du får något ljud eller inte. Kan ju vara så att wiki:n är utdaterad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Dark Defender:

Verkar tyvärr som att ditt ljudkort inte har drivrutiner i linux: http://www.alsa-project.org/main/index.php/Matrix:Vendor-Asus

Tror inte det finns någon wrapper för drivrutiner till ljudkort tyvärr.

Du skulle ju kunna testa att boota senaste ubuntu med en live-usb och kolla om du får något ljud eller inte. Kan ju vara så att wiki:n är utdaterad.

Tack för ditt svar! Faktum är att jag prövade att köra en dual boot och visst fungerar ljudet som det ska, men jag har ju å andra sidan ingen drivrutin eller kontrollpanel till det så då missar jag ju halva poängen med att ha ett ljudkort.

05/01/92

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2004

Om ljudet fungerar så måste det ju vara så att det redan finns en drivrutin in linux kernel som gör så att ditt ljudkort fungerar. Dvs, du behöver inte installera någon.

Vet inte exakt vilka features du saknar från asus kontrollpanelen, men det som finns till linux är i alsamixer och pulseaudio kontrollpanelen. Du kanske kan kolla om inställningarna du letar efter finns där?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Dark Defender:

Om ljudet fungerar så måste det ju vara så att det redan finns en drivrutin in linux kernel som gör så att ditt ljudkort fungerar. Dvs, du behöver inte installera någon.

Vet inte exakt vilka features du saknar från asus kontrollpanelen, men det som finns till linux är i alsamixer och pulseaudio kontrollpanelen. Du kanske kan kolla om inställningarna du letar efter finns där?

Det jag har i kontrollpanelen är equalizer och att jag kan styra vad som är default output. Har varit en livräddare för mig eftersom jag ofta har både headset, lurar och högtalare inblandade i samma veva. Ser ut som att det är fullt möjligt via alsamixer. Tack för tipset!

05/01/92

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006

Jag pillade med Alsaequal för inte så länge sedan då jag skaffade mig ett Asus Xonar Essens ST. Tyckte väl inte att det blev sådär bra. Slutade med att jag satte dit en förstärkare och en Yamaha equlizer från 90-talet som jag ledde ljudet igenom istället. här är hur jag fick Alsaequal att funka på min Debian: #16041564

Kontrollpaneler till specifika ljudkort med equlaizer i Linux är något som saknas. Bara gissar nu men det som finns tillgängligt i form av equlizer i Linux verkar bara ändra ljudet ovanpå det som ljudkortet skickar iväg vilket får till följd att ljudet distar om man vrider på för mycket. Jag antar att kontrollpanelerna som finns för det specifika ljudkortet i Windows reglerar ljudet i hårdvaran i ljudkortet. Just detta får mig att snegla på Windows igen även efter har använt Linux i 10-15 år. Jag är rätt petig med ljudet och vill kunna ställa in det precis som jag vill ha det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Defcon:

Jag pillade med Alsaequal för inte så länge sedan då jag skaffade mig ett Asus Xonar Essens ST. Tyckte väl inte att det blev sådär bra. Slutade med att jag satte dit en förstärkare och en Yamaha equlizer från 90-talet som jag ledde ljudet igenom istället. här är hur jag fick Alsaequal att funka på min Debian: #16041564

Kontrollpaneler till specifika ljudkort med equlaizer i Linux är något som saknas. Bara gissar nu men det som finns tillgängligt i form av equlizer i Linux verkar bara ändra ljudet ovanpå det som ljudkortet skickar iväg vilket får till följd att ljudet distar om man vrider på för mycket. Jag antar att kontrollpanelerna som finns för det specifika ljudkortet i Windows reglerar ljudet i hårdvaran i ljudkortet. Just detta får mig att snegla på Windows igen även efter har använt Linux i 10-15 år. Jag är rätt petig med ljudet och vill kunna ställa in det precis som jag vill ha det.

Det kanske kan vara användbart, tack så mycket. Får se hur det blir nu, ska strax installera Xubuntu.

05/01/92

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2011

Mindre uppdatering: Ljudkortet dyker upp både i alsa och kontrollpanelen men jag får inget ljud i det överhuvudtaget.

05/01/92

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av Defcon:

Kontrollpaneler till specifika ljudkort med equlaizer i Linux är något som saknas. Bara gissar nu men det som finns tillgängligt i form av equlizer i Linux verkar bara ändra ljudet ovanpå det som ljudkortet skickar iväg vilket får till följd att ljudet distar om man vrider på för mycket.

Lösningen på detta är enkel. Istället för att vrida upp ett frekvensband, vrider du ner de andra och höjer volymen något. Du har nu EQ utan distning.

För mig är det en gåta att denna trasiga implementation går att återfinna i så många olika mjukvaror. Men fixen är som sagt alltid lika simpel, höj volymen och dra inget reglage över mitten.

Ubuntu | 1440p IPS | 7700k | 1080ti | 32GB@3.6GHz | 960 Pro 1TB | Xonar STX

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av Behind900:

Mindre uppdatering: Ljudkortet dyker upp både i alsa och kontrollpanelen men jag får inget ljud i det överhuvudtaget.

Kanske är fel output som är ställt som standard eller en volym som är mutad. Kolla i alsamixer. Du unmuta/mutar en kanal med m-tangenten. Testa och dra upp volymen på en kanal i taget.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2006
Skrivet av sniglom:

Lösningen på detta är enkel. Istället för att vrida upp ett frekvensband, vrider du ner de andra och höjer volymen något. Du har nu EQ utan distning.

För mig är det en gåta att denna trasiga implementation går att återfinna i så många olika mjukvaror. Men fixen är som sagt alltid lika simpel, höj volymen och dra inget reglage över mitten.

Får testa lite med det, men jag blev rätt nöjd med förstärkare och den gamla EQ'n. Förväntade mig brus och annat missljud men hör inget sådant. Hade nog tur bara.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Dec 2011
Skrivet av Defcon:

Kanske är fel output som är ställt som standard eller en volym som är mutad. Kolla i alsamixer. Du unmuta/mutar en kanal med m-tangenten. Testa och dra upp volymen på en kanal i taget.

Prövade det men det var förgäves, inte ett ljud. Får lägga linuxdrömmen på hatthyllan tills jag bygger nästa dator.

05/01/92

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Piteå
Registrerad
Sep 2003

Konstigt. Jag tyckte jag läste någonstans att dom skulle stödjas under Linux. Har du prövat med en nyare kernel?
Mitt ASUS Xonar U7 funkar iaf fint under Manjaro, men det är iofs ett usb ljudkort med ett annat chip.

Desktop: Core i7 8700k @ stock 4.7Ghz | NZXT Kraken X62 | Aorus Z370 Gaming 7 | 32GB Ripjaws V 3200 Mhz | ASUS GTX 1080Ti Strix Gaming OC | 500 GB Samsung 960 EVO | Fractal Design R6 Blackout | Corsair RX 850W | Acer Predator X34A + Samsung SyncMaster 2443BW | Asus Xonar U7 | ATH-M50x | Roccat Nyth | Corsair Strafe RGB MX Silent | Windows 10 Pro / Manjaro KDE
Server: Core i5 2500K @ 4.7 Ghz | Noctua NH-D14 | ASRock P67 Extreme 6 | 24 GB G.Skill 1600 Mhz | Fractal Design Define R3 Titanium Grey | Corsair HX850W | Samsung 850 EVO 500 GB | ca 20 TiB HDDs | Redhat Server 28