Permalänk
Medlem

Raka skallen

Nåja, raka kanske är fel ord, men det börjar bli glest på toppen, så jag funderar på att göra mig av med det helt.

Vad har ni för tips? Apparater? För jag antar att det blir för krångligt att försöka med rakapparaten?

Behöver man hjälp av nån eller ställer man sig bara framför spegeln och ger sig på kalufsen själv?

Hur ofta?

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Nåja, raka kanske är fel ord, men det börjar bli glest på toppen, så jag funderar på att göra mig av med det helt.

Vad har ni för tips? Apparater? För jag antar att det blir för krångligt att försöka med rakapparaten?

Behöver man hjälp av nån eller ställer man sig bara framför spegeln och ger sig på kalufsen själv?

Hur ofta?

Enklaste är väl bara att köpa en rejäl trimmer, sen kan du köra det själv utan problem. annars finns lösningar här med https://www.partykungen.se/peruker/

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk

Moser 1400!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bopper:

Nåja, raka kanske är fel ord, men det börjar bli glest på toppen, så jag funderar på att göra mig av med det helt.

Vad har ni för tips? Apparater? För jag antar att det blir för krångligt att försöka med rakapparaten?

Behöver man hjälp av nån eller ställer man sig bara framför spegeln och ger sig på kalufsen själv?

Hur ofta?

Rakar periodvis skallen. Det finns en avgörande fråga; Vill du vara len på huvudet eller kan du acceptera snaggat?
Vill du ha lent huvud så finns det bara ett alternativ, och det är en rejäl rakning. Ett riktigt varmt bad eller dusch innan och ett bra raklödder. Se också till att ha en riktigt vass rakhyvel.

Börja med att korta ner det så mycket du kan med snagg eller sax, och känn sedan åt vilket håll strårna går. I början drar du med strårna för att vara snällare mot skalpen, men rakningen blir bättre om man drar mot strårna. Löddra rejält och dra i KORTA bitar och skölj av hyveln i hett vatten så det som har fastnat lossnar. Smörj med mjukgörande efter. I början får man räkna med att det kan bli lite irriterat eller några finnar dyker upp, då huden är ovan vid behandlingen. Men ett renrakad skalle är riktigt skön och man utstrålar mer självförtroende (Krävs en del till att börja med).

Permalänk
Medlem

Ju kortare du klipper ju enklare blir det att göra själv. Klipper man lite längre så blir det rätt mycket jobb att få snygg nacklinje och runt öronen, men det går även det med ett par bra speglar (vinklingsbara så man kan se sig själv i nacken).
Vill man ha riktigt kort så är det dock bara att blåsa av rubbet.

Blir rätt mycket jobb att använda trimmerdelen på en rakapparat då den inte fungerar lika bra med det fina håret man har på huvudet, så en hårtrimmer är mer eller mindre ett måste för ett bra resultat. En dyrare maskin fungerar nog bättre, men en billig gör också jobbet rätt bra, speciellt om det bara är kort man är ute efter. Men kolla hur det är med smörja till knivarna och skaffa gärna en nätdriven då jag har dålig erfarenhet av batteridrift i detta fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Agustavsson:

Moser 1400!

Håller med. Byggd som en tank; obekväm att köra men tar dig dit du vill komma. Riktigt manlig.

Permalänk
Medlem

Välkommen till klubben.
Klart det är lättare om någon annan gör det åt dig men det är lika bra att du lär dig göra det själv ordentligt på en gång. Ställ dig framför spegeln bara och kör.
Tycker 3mm är alldeles lagom långt. Fast det är ju olika från person till person också.
Brukar göra det varannan vecka ungefär.

Jag har använt lite olika billigare modeller. Har använt en Philips Multigroom i ca två år nu. Den fungerar ok och har många olika hårklippare för olika hårtyper. Lite svårt att komma åt runt öronen.
Hårklipparen för skägget börjar dock ge upp nu.
http://www.clasohlson.com/se/Multitrimmer-Philips-Multigroom-...

Ska försöka knipa en bättre trimmer på black friday-rean.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Jag med kan rekommendera Mosers apparater. Kör själv en sån. Jag har "kammen" på kortaste inställningen sen är det bara att köra över hela huvet. Nacklinje brukar jag strunta i att snygga till nått. Det brukar vara bråkigast att få till i övre framkant på öronen där pollisarna börjar så att säga. Annars är det bara att dra med handen över huvet så känner du om du missat nån tofs. I nacken där det är svårt att se får man vara extra noga och nöta lite mer. Sen kolla spegel, brukar kunna vara nått hårstrå här och där som vill vara lite längre. Sen efter du duschat så kolla igen, för då brukar fler strån vilja resa sig.

Edit: Hur ofta? Ja när du tycker det börjar bli för långt! Själv brukar jag ha nån månad eller mer mellan gångerna, beroende på hur lat jag är.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Vad har ni för tips? Apparater? För jag antar att det blir för krångligt att försöka med rakapparaten?

Kör idag med en gammal Philips trimmer och Gillette hyvel men ska gå över till någon Braun rakapparat då jag har hört mycket bra från 3000 serien. Ska försöka hitta någon bra Braun rakapparat med en schysst trimmer. Börjat tröttna på att raka med hyvel och vill ha något som går snabbt.

Jag duschar ett bra tag innan jag rakar med hyvel, om det har växt ut en bit så kan jag behöva trimma ner håret innan jag tar duschen då det är enklare att trimma torrt (iaf med min trimmer), sen e de bara att hyvla på med gel. Jag föredrar gel framför lödder.

Skrivet av Bopper:

Behöver man hjälp av nån eller ställer man sig bara framför spegeln och ger sig på kalufsen själv?

I början kommer det behövas att någon inspekterar bakhuvudet när du är klar sen klarar du dig själv. Detta om du ska raka bort allt, då inte trimma ner till 0.5cm och uppåt typ. MEN SE UPP för dessa AS som smackar bakhuvudet men handflatan på nyrakade huvuden!
Du kan dessutom känna med fingrarna om du har några längre strån kvar. Själv har jag installerat en Ikea badrumsspegel

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/38006200/

Bild & länk
Skrivet av Bopper:

Hur ofta?

Detta beror på hur mycket du vill att det ska växa ut, du kan behöva trimma ner innan rakning om du väntar typ 2 veckor. Optimalt för mig är en gång i veckan.

Permalänk
Medlem

Försökte raka sidorna och bakhuvudet med rakblad för några dagar sen, min frisyr blev ganska ojämn baktill och började blöda en del men blev helt ok tycker jag.

Inte så svårt, bara använda rakblad.. växer ändå ut på några dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Uncoachable

Permalänk

Bara skaffa en valfri hårklippare och köra!
Du bör inte behöva någon hjälp, bara känna efter med handen om du har missat något i nacken/bakhuvudet.

Jag själv brukar klippa på lägsta (ca 0.5-1mm med min hårklippare) två gånger i veckan, hinner inte bli så långt då.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Medlem

Billiga rakapparater kan låta bra men är ett helvete. Trötta, sega, klarar inte att äta sig igenom håret, slits snabbt. Lyssna på vad som rekommenderas. Investera i kvalitet.

Har du annars testat lökbehandlingen? Rå lök är väldigt nyttigt, som ingefära. Skadar väl inte att testa? Finns mycket om det på Youtube. Sök på hair growth onion

Finns olika varianter av olika ingredienser. Lök, kokosolja, ingefära, honung, curryblad, Guavablad ....

Kroppen kan läka alla möjliga sår och benbrott så varför inte få tillbaka håret? Läste för ett bra tag sedan att någon forskat och märkt att i ämnen i hårbotten för flintskallighet och inte flint är olika. Behandlingarna ovan kan kanske återställa balansen så håret kommer tillbaka?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@Vatten: Genetiskt håravfall orsakat av dht testosteron går inte att lösa med rå lök, du kan möjligtvis bromsa utvecklingen med olika hormoner men annars är det hårtransplantation eller att acceptera situationen.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

Ska du raka dig kort så duger i princip vilken rakapparat som helst. Behöver inte vara en värsting. Själv kör jag med en från Braun för 800 kr. Brukar då raka av nackhår med en hyvel och sen kör jag 6 mm på sidorna och 9 mm överst på skallen... Man kan ju alltid komplettera med en mindre trimmer för att raka av hår runt öronen -annars kan det ta lite tid att få till det så att det blir snyggt men det brukar inte vara några större bekymmer. Glöm bara inte å rensa&inolja apparaten lite då och då annars slits den rätt så fort.

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Det är ganska kalt på skallen, så här hjälper nog varken lök eller hormoner
Det skulle nog krävas transplantation eller @AmdX2's råd, tack för länken, där fanns en del att välja bland

Jag har nog inte tänkt helt slätrakat, utan några mm kan nog vara ok. Är ganska kortklippt idag, 10-15 mm hos frisör skulle jag tro, men det som finns kvar är mest på sidor och i nacken, så det känns ganska meningslöst. Därav mina funderingar.

Moser verkar ju ha en del vettiga modeller. Kanske skulle titta på nån av dem...

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Moser 1400, har haft min i ca 5 år och den är fortfarande lika bra som när jag köpte den.
Har även haft massa andra maskiner under åren men dom brukar bara hålla något år och man märker att dom blir sämre ganska fort. Batteridrivna ska vi inte ens tala om, funkar väl hyfsat så länge bladen och batterierna är nya, men blir snabbt trötta.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem

Som någon länkade: http://www.webhallen.com/se-sv/personvard/168781-moser_hartri... Moser är grymt bra saker, oavsett tjocklek så "brummar" den bara på. Hade en Philips innan och den kunde strula vid tjockare partier.
Moser är det bästa jag köpt och har kört med sådan i 10 år.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Har haft denna i 2 år och den är som ny
Smidigt att ej behöva olja in bladen utan den är helt underhållsfri förutom att borsta rent den från hår

http://www.elgiganten.se/product/personvard/rakapparat-och-tr...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Jag kör med Babyliss titanium hårtrimmer, trimmar ner håret till 4MM.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

Moser eller Oster, titta inte på något annat.
(Tror en Moser passar bäst för dig.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bopper:

Nåja, raka kanske är fel ord, men det börjar bli glest på toppen, så jag funderar på att göra mig av med det helt.

Vad har ni för tips? Apparater? För jag antar att det blir för krångligt att försöka med rakapparaten?

Behöver man hjälp av nån eller ställer man sig bara framför spegeln och ger sig på kalufsen själv?

Hur ofta?

Jag använde hyvel då jag inte hade nåt annat första gången. Tog en jäkla tid i alla fall tack vare att håret var så långt på sidorna. Efter det är det inga problem. Rakar mig alltid när jag står i duschen då det sliter mindre på rakbladet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Kör med Moser ProCut, kostar runt 600kr. Mycket nöjd med den. Köp en batteridriven, som Procut, det är sååå mycket smidigare. Tyckte jag läste att det går att byta batterierna i den, inget jag har behövt dock.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Har själv en Remington, fungerar mycket bra.
1 användning så är maskinen betalad

Skrivet av fermia:

Har haft denna i 2 år och den är som ny
Smidigt att ej behöva olja in bladen utan den är helt underhållsfri förutom att borsta rent den från hår

http://www.elgiganten.se/product/personvard/rakapparat-och-tr...

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Först. Tack för tipset var ute efter en ny trimmer efter min gamla Philips börjar bete sig skumt.

Har rakat skallen i snart 20år. Började sympati-raka skallen när en polare började bli tunnhårig och älskade att vara rakad och att det passade mig. Sen efter att par år lät jag håret växa ut igen och upptäckte till min fasa att jag också började bli tunnhårig, så det blev snabbt som fan att börja raka igen
Raka gör man lättast att kolla i spegeln och känna med handen att det är jämt (lättast är när man kör utan "kam" på kortaste läget), sen kan man ju köra en hand spegel för att kolla hur det ser ut i nacken och så.

Permalänk
Medlem

@Bopper:

Snaggar mig varannan vecka, ibland själv och ibland gör flickvännen det.
Köpte en hårtrimmer för 299kr på kjelloco och den fungerar galant, jag kör på 0.5cm vilket ger en snaggad men inte totalt "hårbotten look".

Är det första gången så börja på längre längd och jobba dig ner, det är inte alla som passar i det.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansk1:

Har själv en Remington, fungerar mycket bra.
1 användning så är maskinen betalad

Japp och titan stål som slipar sig själv är inte helt fel

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

jag kör med nån 300kr phillips skäggtimmer från siba som tar allt varje drag och kör av skalle utan munstycke sen drar på till skägget och funkar fint att göra själv men är lite svårt att se så man inte har en tufs i bakhuvudet så kan vara bra med extra spegel annars känner man det med handen rätt bra och kör av kanske ett tre fyra gånger i månaden vilket är löjligt bekvämt och tycker det ser bättre ut än len rakat då man känner sig lite som ett vandrande ollon och är mycket drygare att göra och hålla efter

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

on topic

Moser Procut 1873 fungerar bra för skägg. Betydligt bättre på alla håll än billiga skitmaskiner för 200 kr. Starkare, bättre batteri, högre kvalitet på bladen, högre kvalitet över lag, mindre plastdetaljer som kan gå sönder. Går att hitta för under 700 kr inkl frakt. Ersättaren till Procut är tydligen MOSER Vario Cut.

off topic

@Maarus: Om man tror att man är slav till sina gener så bestämmer dom över sig. Vi har mer kontroll över oss själva än vad vi tror. Jag tänker testa metoder som dessa om den dagen kommer istället för att ge upp och acceptera läget. Samma med synfel. Skulle min syn trappa ner skulle jag testa metoder för att träna synen istället för att bara skaffa glasögon. Som med diabetes accepterar många det med insulin livet ut. Det som genomsyrar det flesta är människor ger upp innan att ens har försökt. Raka skallen, skaffa glasögon, spruta, krycka, operationen, vad det nu är.

Raka skallen är den enkla lösningen men det är nog inte många som innerst inne som verkligen gillar den metoden. Dessa metoder låter löjliga för mig också men varför inte prova? Varför inte ta sitt liv i sina händer och ta kontrollen över det? Varför ge upp mot vad andra har sagt som påstår det dom säger är sant? Våga gå sin egna väg istället motorvägen som alla andra går? Absolut inte i sverige i alla fall. Mespropplandet nummer ett på denna planet.

Det finns mycket bs där ute men varför inte prova? Rakapparaten kan användas ändå. Förlorar inget förutom skaffa erfarenheter av något som som känns helt löjligt. Om det inte fungerar kanske man lär sig bra metoder att massera skallen. I dont bleeping know.

Jag låter troligen som en idiot här men i dagens lemmingssamhälle som går åt helvete måste nya vägar testas för att hitta en ljusare framtid. Ett ställe att börja på är på skallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaffeMedKotlett:

I början får man räkna med att det kan bli lite irriterat eller några finnar dyker upp, då huden är ovan vid behandlingen. Men ett renrakad skalle är riktigt skön och man utstrålar mer självförtroende (Krävs en del till att börja med).

Körde renrakad första gången i sommras. Det känndes skönt o jag vart riktigt nöjd! Det jag var rädd för var att minna öron skulle sticka ut o få mig att se konstig ut. Jag hadde inga problem med huden vad jag märkte. Jag har alltid haft mjäll på skalpen och det försvinner helt när man inte har hår på huvudet. Så det var en bonus.