hur byter jag prioritet på skärmarna?

Permalänk
Medlem

hur byter jag prioritet på skärmarna?

Hur får jag bildskärm nummer 1 på bilden till att bli nummer 2? jag kopplade ur min skärm. sen kopplade jag tillbaka den på samma sätt med samma kabel och nu bootar skärmen på höger skärmen, som ni ser är nummer 1. Jag vill helt enkelt att de ska byta plats, eller prioritet. Jag har ett GTX 970 kort och kopplat skärm nummer 1 med DVI till hdmi. Detta har altså fungerat innan. Jag minns inte hur jag löste det.

Permalänk
99:e percentilen

För att vara säker på att jag förstår frågan rätt: Är problemet att "fel" skärm används under POST och boot?

På mitt 980 är DVI tydligen primär utgång, så POST och boot visas på min sekundära skärm istället för min DP-anslutna Swift. Jag har inte försökt göra något åt det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ja precis, min primära är den vänstra som är kopplad med HDMI i båda ändar

Permalänk
Medlem

1) Högerklicka på skrivbordet.
2) Bildskärmsinställningar
3) Markera skärm du vill göra till primär
4) Tryck på "Gör den här bildskärmen till primär bildskärm"

https://gyazo.com/d0b4500d63792b8567e5ac18d2893e23

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slapinator:

1) Högerklicka på skrivbordet.
2) Bildskärmsinställningar
3) Markera skärm du vill göra till primär
4) Tryck på "Gör den här bildskärmen till primär bildskärm"

https://gyazo.com/d0b4500d63792b8567e5ac18d2893e23

Ja altså allt funkar när datorn är startad, men jag fattar inte varför den primära inte blir bildskärm nummer 1 vilket ska vara den vänstra inte den högra

Permalänk
Medlem
Skrivet av coffe09:

Ja altså allt funkar när datorn är startad, men jag fattar inte varför den primära inte blir bildskärm nummer 1 vilket ska vara den vänstra inte den högra

En vild gissning är att de inställningar gäller i Windows och inte vid/under Boot/POST, blev själv förvånad över detta fenomen men det är väl så att DVI är main kontakt.

Har samma sak på min setup.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Logitech G Pro|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus VG34VQL3A
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

saken är att jag dessutom har något olika vitbalans på skärmarna. vet inte varför, men den som är kopplat direkt med HDMI är ljusare än den andra det kanske ska vara så?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coffe09:

Hur får jag bildskärm nummer 1 på bilden till att bli nummer 2? jag kopplade ur min skärm. sen kopplade jag tillbaka den på samma sätt med samma kabel och nu bootar skärmen på höger skärmen, som ni ser är nummer 1. Jag vill helt enkelt att de ska byta plats, eller prioritet. Jag har ett GTX 970 kort och kopplat skärm nummer 1 med DVI till hdmi. Detta har altså fungerat innan. Jag minns inte hur jag löste det.
https://s12.postimg.org/7ifvhsli5/Sk_rmklipp.png

Byt plats på kablarna? Så skärm 1 kopplas in i grafikkortet där skärm 2 nu är inkopplad, och tvärt om?

Permalänk
Skrivet av coffe09:

Ja precis, min primära är den vänstra som är kopplad med HDMI i båda ändar

Koppla bara om skärmarna då.

Skrivet av coffe09:

Windows inställningar gäller bara i Windows.

Man kan inte välja vad skärmarna får för nummer, vad jag vet. Det är väl grafikkortet som bestämmer det?

Skrivet av coffe09:

saken är att jag dessutom har något olika vitbalans på skärmarna. vet inte varför, men den som är kopplat direkt med HDMI är ljusare än den andra det kanske ska vara så?

Det är inte vitbalans. Om det inte beror på olika paneler och/eller olika inställningar i skärmarna beror det på felkonfade videonivåer (Full respektive Limited Range).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är exakt likadana skärmar, köpta vid samma tillfälle. Men det behöver altså inte betyda att varken grafikkortet eller skärmen är trasig då?

Permalänk
Medlem

Enkelt löst problem när du är i inställningarna du postade så byt helt enkelt plats på skärm 1 och 2 genom att klicka och dra.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coffe09:

Det är exakt likadana skärmar, köpta vid samma tillfälle. Men det behöver altså inte betyda att varken grafikkortet eller skärmen är trasig då?

Nej precis. Skärmar kan skilja sig lite i färgnyans från fabrik, pga att panelen inte är identisk eller pga kalibrering. Om du vill fixa det kan du köpa en kalibrator och kalibrerar om båda skärmarna så borde dem bli närmare identiska.

Permalänk
Medlem

vad skulle en sådan kosta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av coffe09:

Du kan kolla prisjakts kategori HÄR.

Permalänk
Skrivet av coffe09:

Onödigt mycket om det är videonivåer som är problemet.

Du har (obegripligt nog i sammanhanget) inte sagt vilken skärm det rör sig om heller. Om du köper en kalibrator till två 1000-kronors TN-skärmar kommer folk skratta åt dig.

Visa signatur