Har jag bränt mitt kort på 94 grader?

Permalänk

Har jag bränt mitt kort på 94 grader?

Tjena,

Enligt nvidias hemsida så klarar ett gtx 1060 högst 94 C och det är precis så varmt som mitt kort blev, har kortet skadats?
Tidigare kort klarar högre temps än dem nya 10 serien.
Jag har ju däremot upplevt problem som störningar på skärmen och sånt skit.

tackar danke,

Permalänk
Medlem

ja du, hur är luftflödet i burken? Det låter som att du har problem med damm eller med luftflödet.
Annars, om du inte märker några problem så är det nog inga problem

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

De var hög temperatur definitivt inte bra för grafikkortet har för mig att rekommenderat max temperatur är runt 86 grader kan ha fel där

Kortet kan ha klarat sig men mår inte bra av att ha hög temperatur
Försök att få ner temperaturen på grafikkortet
mina gamla gtx970 kom bara upp till 82 grader hade då tre st i sli då var det varmt inne med

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hur fick du ens upp kortet i 94 grader?

Permalänk
Medlem

Haha hur fick du upp det i 94 grader? Trodde de skulle vara strömsnåla och svala vilket mitt 1070 är, kommer aldrig över 65-70grader trots fläkt manuellt inställd på lägsta.

Permalänk
Medlem

Hur lyckas du gå från

Skrivet av NamnetVarPhille:

Tjena, jag är orolig för min GPU(asus strix rog 1060 OC) därför att den ligger runt 65-70 C oftast i tyngre spel. Kan jag spela med dem temperaturerna under längre spel sessioner och många år utan att den tar skada i längden?
Eller borde jag bara höja RPM:en för jag sätter den som högst på 70-72 %

Danke

till

Tjena,

Enligt nvidias hemsida så klarar ett gtx 1060 högst 94 C och det är precis så varmt som mitt kort blev, har kortet skadats?

tackar danke,

?

Edit:
Detta skrev du igår:

jag har haft asus strix 1060 OC och man har Ca. 67-72 C i load vet inte hur bra eller dåligt det är dock är det där i spel. i stresstest drog den 76 C

trollar du?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Skrivet av ClintBeastwood:

Hur lyckas du gå från
till
?

Edit:
Detta skrev du igår:
trollar du?

nope, men 94 C har den varit en gång inte varje dag liksom

Permalänk
Skrivet av DOGE:

Haha hur fick du upp det i 94 grader? Trodde de skulle vara strömsnåla och svala vilket mitt 1070 är, kommer aldrig över 65-70grader trots fläkt manuellt inställd på lägsta.

Jag vet inte riktigt men jag har en skärm vid sidan om som har gpu tweak 2 uppe samtidigt och jag tror det berodde på att fläktarna inte startade överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

Hur många trådar tänker du starta om samma problem?

Permalänk

Körde mitt GTX 570 överklockat i två år och den låg runt 95c, bytte dock kylare till en accelero xtreme III eftersom blower kylaren lät som en hårtork. En gång är ingen gång skulle jag gissa på, kortet ska stänga ner sig om det kommer nära smärtgränsen.

Ha en trevlig kväll och fortsätt spela så länge du inte märker några problem så är det förmodligen inga ^^

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight 2, Logitech Powerplay XL mod, Whooting Two HE, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Skrivet av Simon^L:

Hur fick du ens upp kortet i 94 grader?

spelade HoTs i en ca 30 minuter kanske nåt sånt

Permalänk
Medlem

Tjena,

tackar danke,

Det borde vara okej, fungerar grafikkortet fungerar det liksom, med visst spelrum som du kan mäta med benchmarks. Får du artefaktervid lägre temperaturer efteråt, ja, då kan ditt grafikkort vara skadat.

Eftersom kortet är specat för 94 grader och du inte gick över det finner jag det inte troligt att kortet tagit skada (då tillverkaren troligtvis har tagit lite höjd, och skador kanske är uppmätta vid 94 grader för något längre perioder). Har korttillverkaren angivit en maxtemperatur, som i detta fallet, så torde ju dock kortet täckas av garanti om det nu är skadat.

Gjorde ett test på detta på en lite äldre grafikkrets (cirka 5 år gammal) och lyckades komma upp i 115+ utan skada på grafikkortet, men det ska inte tas som ett mätsnöre då väldigt stora skillnader finns från ett grafikkort till ett annat.

Permalänk
Hjälpsam

Nej det har inte tagit skada och tar inte skada, det klockar ned sig själv ett tag, om det blir för varmt.
Men sluta starta en massa trådar om samma sak, det är mot reglerna och uppskattas inte här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk