VARNING för vissa Displayport-kablar - Kan skada GPU!

Permalänk
Medlem

Hmm, märkligt. Men kan man se utan multimeter om kontakten är felaktig? Ska den 20:de pinnen vara helt borta för att det ska vara rätt?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

När jag ser den korta listan av certifierade kablar så undrar jag vad som följde med min ASUS-skärm. Antar att det inte var en certifierad kabel med tanke på att den inte klarar att visa bild förrän jag kommer in i Windows.

Riktigt trist att köpa en premiumskärm och inte få med en vettig kabel isåfall! Får bli att beställa från Amazon också om inte någon har lyckats hitta någon svensk butik som har en av de certifierade kablarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Hmm, märkligt. Men kan man se utan multimeter om kontakten är felaktig? Ska den 20:de pinnen vara helt borta för att det ska vara rätt?

Jag skulle tro att pinnen är där ändå, den är nog bara inte kopplad invändigt. Tyvärr tror jag inte att det finns något bra test utan multimeter.

Det du kanske kan se är om några lampor lyser till synes utan ström. På min skärm "glöder" power-lampan svagt om jag kopplar den till datorn med en felaktig kabel, även utan strömkabel till skärmen. Detsamma kan hända åt andra hållet, att skärmen driver något i datorn över DP. Ser du något sådant är det ganska troligt att kabeln är felaktig.

Permalänk
Medlem

@dagbro: Makes sense, Men då är ju frågan den varför den är ansluten över huvud taget då.
Skulle varit standard med att Hane-Hone (förlängning) kablar är fullkopplade, medans Hane-Hane (anslutningskabel) inte är det, för då hade man ju sluppit problemet. Så länge att alla donglar eller annat man kan koppla in som behöver strömförsörjning har en hankontakt där de tar strömmen ifrån.

Permalänk

Det är väl bara att ta bort pinnen om den inte ska vara inkopplad invändigt? kan ju inte göra något sämre?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

@loefet: Det är precis det som är standarden. Problemet är bara att den inte följs av alla tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av X078:

Använd certade DP 1.2 kablar och om det fortfarande är problem bör man kolla så Grafikkort/Monitor har implementerat sin DP hantering korrekt. DP 1.2 enligt standard möjliggör 3,3v över pin 20 dock är den inte kopplad på standardkablar.

Kan rekommendera Accell (finns kortare längder)
https://www.amazon.co.uk/Accell-B142C-010B-DisplayPort-Latchi...

Värt att notera att topp kommentaren på just den kabeln säger att pin 20 ger 3.31V!

Permalänk
Medlem

@Six: Tveksam till hur sanningsenlig den kommentaren är, Pin 20 kan vara där där men jag tror inte den är "kopplad" internt i kabeln som standarden säger. Oavsett jag har kabeln själv och driver en Acer X34 Helt utan issues på 100 Hz.

Frågan verkar ha ställts till Accell för en tid sen och nej pin 20 verkar inte vara aktiv enligt Accell.

http://forums.evga.com/FindPost/2250690

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Har också ibland haft problem på sistonde med min sido skärm ASUS PG278Q som bilden försvinner på under ca 1sec oftas när jag reser mig ur stolen. Har inte hunnit felsöka detta men då vet jag iaf vart jag ska börja

Permalänk
Medlem

Oj, detta har jag aldrig sett innan. Har länge haft problem med att starta min dator (går oftast igång efter ett par försök). Ska testa om detta är problemet så fort jag kommer hem. Tack för informationen!

Permalänk
Medlem

@X078: Har en https://www.amazon.com/gp/product/B00A7R9I22/ och ja verkar ju rätt osannolikt att ett företag skulle göra en nyare kabel som missar standarden då dom klarat att följa den tidigare.

Notera att detta är mini DP to DP om någon letar till synes fungerande kablar att köpa.

Permalänk
Medlem

intressant, har haft lite småbeskymmer med 2st av mina skärmar som kör med DP kabel, skall undersöka när jag kommer hem.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Jag provade koppla ur skärmen som var kopplad via DP och nu startade datorn omedelbart. Jag har altså tidigare fått prova ett flertal gånger, ibland vänta en stund eller bryta strömmen för att få igång datorn.

Jag lyckas dock inte mäta någon pin på sladden ordenltigt med en multimeter. Kör bara på läget som piper vid kortslutning. Några tipps på hur jag kan verifiera att det är sladden det är fel på? och testa om min andra sladd är okej?

Edit: Efter lite nogrannar undersökning verkar det inte vara fel på min sladd. Det var ren slump att datorn startade omedelbart. Felsökningen fortsätter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Här finns officiell förklaring och en länk till en sökfunktion där man kan finna certifierade kablar. Listan är inte lång:
http://www.displayport.org/cables/how-to-choose-a-displayport...

Jag hittade ingen uppdaterad information om Displayport 1.3 eller 1.4 och kablar på deras sida. Den där sidan nämner bara 1.1-1.2, vilket inte är så konstigt då den är publicerad 2013. Jag antar att det är samma kablar som förut, eftersom standarden ökat bandbredden med komprimering. Undrar hur det fungerar om man skickar en bild med väldigt svårkomprimerad data.

Kollade på specen på grafikkortet, det är "1.2 certified", "1.3-1.4 ready". Verkar inte riktigt hemma än med certifierade utgångar.

Permalänk
Medlem

Tack för infon. Blir att ta en titt på jobbet vad vi kör med för kablar.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Skrivet av Bemushroomed:

Det är väl bara att ta bort pinnen om den inte ska vara inkopplad invändigt? kan ju inte göra något sämre?

För min del funkade det inte, som jag skrev ovan. Jag fick kasta den kabeln efter det, helt obrukbar. Däremot verkar ju en del medlemmar ha gjort det med framgång.

Glöm inte skriva här om Accell var ett bra val. Om man läser på internationella sidor ser man att många rekommenderar dem.

Permalänk
Medlem

jag kör med Deltacos DP1020 kabel, som annonseras som 20 pin.

Dock mäter pin-20 0 Volt samt det är ingen kontakt mellan pin 20 om jag avbrottsmäter båda kontakterna.

Således verkar kontakten vara bra, dock har jag fortfarande väldigt skumma problem med att datorn hackar till ibland vid start av vissa spel, startar jag med bara min DVI skärm försvinner dessa problem.

Har också problemet med att mina 2 DP skärmar inte vill starta.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

2 nya accell DP kablar inköpta från Amazon

Har haft problem med att skärmarna förblir svarta på uppstart och kan endast fixas genom att starta om datorn.

Har även haft skumma tillfällen då allting blivit suddigt på skärmarna samt no signal.

Riktigt störigt då jag alltid kört genom DVI på mina äldre grafikkort och inte haft de problemen men det nya 1070 GTX kör på 3x DP portar men bara 1x HDMI/DVI på 2 st 144Hz BenQ skärmar.

Alltid trott det var kassa drivrutiner eller någon firmware inställning på skärmarna som bråkade med DP, men men man lär sig något nytt varje dag.

Får hoppas det blir någon skillnad med Accell kablarna då.

Exakt samma problem här, hoppas kabeln fungerar nudå

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat att upptäcka detta! Inte för att jag haft några problem liknande dina, men kanske lika bäst att ringa upp de DP-kablar jag har, just in case. Inbillar mig i alla fall att OEM-tillverkarna av sådant här är rätt få, och att det är en typisk grej som kan drabba en uppsjö olika märken när en OEM-tillverkare gör en miss.

En tanke: de enskilda ledarna i VGA- och DVI-kablar brukar ha standardfärger på isoleringen. Fråga mig inte varför, i och med det väl knappast är tänkt att normalanvändaren skulle ha något att göra innanför den yttre isoleringen att göra, men så är det i alla fall. Mycket praktiskt för oss DIY-nissar.

Har inte haft anledning att slakta någon DP-kabel hittills, men kanske gäller samma sak där? Det skulle då kanske vara möjligt att lägga ett litet snitt i den yttre isoleringen, hitta ledaren som ansluter pin 20 i kontaktdonen genom dess färg i en kabel som är drabbad av detta, och helt enkelt bara nypa av den och isolera ändarna? Lite lättare och säkrare än att grotta i kontaktdonet.

Har vi någon här som slaktat en DP-kabel, och kan komma med input till ovanstående?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@dagbro: Intressant! Frågan är om det inte var exakt samma problem som jag hade?
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1384566-asus-z170-pro-g...

Mitt BIOS varnade t.o.m. för överspänning, men eftersom jag redan hade bytt eller demonterat halva datorn, så utgick jag ifrån att det var något fel på den funktionen som gjorde att den gav falsklarm. Det hela inträffade delvis p.g.a. att jag gick ifrån min princip om att byta ALLT när jag byter dator, och "sparade" in kostnaden på ~120 kr för en ny DP-kabel, men å andra sidan lärde jag ju mig att en sån simnpel grej som en skärmkabel kan ställa till rejäla bekymmer i ett datorbygge.

Jag tycker för övrigt att den här tråden borde klistras.

Permalänk
Hjälpsam

Man borde i många fall kunna se i specifikationerna om pinne 20 är ansluten.
Jag kollade lite i Deltacos sortiment, där kan man under information ladda ned en PDF om kabeln, de kablar jag kollat har inte pinne 20 ansluten.
https://www.deltaco.se/produkter/deltaco/kablar-adaptrar/disp...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Måste räkna dom små hålen nu jag. Det här lät inget vidare alls.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emaku:

Gissar att det är en Deltaco eller liknande skit. Man får vad man betalar för.

I mitt fall löste jag problemen med en Deltaco-kabel, och tittar man på deras sida så finns dessutom datablad som listar DP-kontakterna som 20-poliga, och kabeln/pinout som 19-polig, så jag skulle inte vara orolig för att använda dem. Att det finns en risk att använda kablar som säljs av distributörer som inte har koll på sitt sortiment kan vi dock vara överens om, men det är sannolikt ingen kostnadsfråga att ha färre ledare i en flerledarkabel.

Permalänk

Ska skaffa en kabel från Deltaco och testa. Belkin (certifierad) och Valueline (NetOnNet) funkar inte på min dator.
Accell ska enligt de flesta funka, det bekräftas även av dem själva:

Citat:

Hello,
Thank you for contacting Accell. Accell's DisplayPort cables do not have Pin20 connected or active as per the DisplayPort specifications. Please let us know if you have any other questions.

Best Regards,
Alexander Wong

Accell
3400 Gateway Blvd
Fremont, CA 94538
510.438.9288
http://www.accellcables.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Ska skaffa en kabel från Deltaco och testa. Belkin (certifierad) och Valueline (NetOnNet) funkar inte på min dator.
Accell ska enligt de flesta funka, det bekräftas även av dem själva:

Du har PM!

Permalänk
Medlem

Fick slutligen nog av att det betraktas som att skärmen kopplas ur att switcha dator på KVM-switchen, och att Windows därmed stuvar om alla öppna fönster på skärmarna. Det finns ingen pålitlig mjukvarulösning för min setup, och föredrar ändå att göra saker i hårdvara när det går, så började grotta lite i möjligheter att lägga en konstant spänning på pinne 18 (hotplug detect), och därmed trolla bort hotplugeventet. Gjorde under detta en observation som är relevant för det här ämnet.

Det tycks råda delade meningar om huruvida DP 1.1 och 1.2-kablar är samma sak eller ej, men vissa snackar om att pinne 20 är inkopplad i DP 1.1-kablar, men inte i 1.2-dito.

Tänker inte spekulera i den diskussionen och dess eventuella sanningshalt, men kanske ligger något i det, och att äldre kablar generellt tenderar att oftare ha pinne 20 inkopplad?

Är det någon i tråden som stött på en kabel som specifikt sålts som DP 1.2-kabel under senare tid, men har pinne 20 inkopplad?

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Mätte min DP-mini->DP-kabel igår och även den verkar ge ~3V på pin 20. Då ska man lyckas få tag på en rättspecad kabel då...>.<

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Kan bekräfta att Deltacos kabel funkar perfekt. Jag har nu testat 5 st olika kablar varav minst en varit certifierad. Deltaco är det enda fabrikatet som fungerat. Äntligen!!

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/161994-d...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommty:

jag kör med Deltacos DP1020 kabel, som annonseras som 20 pin.

Var hittar du den infon?

På deras datablad står det 20-pin kontakt, och kopplingsschemat visar en 19-polig kabel.

Permalänk
Skrivet av Sprawler:

Kan bekräfta att Deltacos kabel funkar perfekt. Jag har nu testat 5 st olika kablar varav minst en varit certifierad. Deltaco är det enda fabrikatet som fungerat. Äntligen!!

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/161994-d...

Fantastiskt! Kollade just på den kabeln eftersom jag bara behöver en längre kabel. Först efteråt snubblade jag in på denna tråd och såg farorna med fel kabel! Tur att man redan var inne på rätt spår

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S