Hjälp med NAS bygge. Ej ECC minnen

Permalänk

Hjälp med NAS bygge. Ej ECC minnen

Hej,

Har dessa komponenter:
H87I-PLUS
2x4GB DD3 1333Mhz
i5 4570s 2,9Ghz

Dessa diskar har jag att lattja med:
3st 1tb
2st 2tb
1st 3tb
1st 1,5tb

Jag är sugen på att göra detta till en dedikerad nas för att köra backup från mina windowsdatorer samt streama film/serier från mina xbmc/kodi burkar.

Läste lite om freenas, men eftersom det kör zfs så ska man ha ecc minnen.

Vad finns det för alternativ till nas, baserad på den hårdvaran jag har att tillgå?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

@dalledalle:
Du behöver inte ha ECC för att köra FreeNAS. Du behöver inte heller använda ZFS för att köra FreeNAS. Så du kan absolut köra FreeNAS om det är det du vill. Dock så ska du vara medveten om att korrupt RAM kan leda till korupta filsystem och på grund av hur ZFS är uppbyggt så kan skadan bli större och därför rekommenderar man att köra med ECC.

Annars finns väl inget som hindrar dig från att köra Windows Server och bara dela ut filerna som vanligt.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Skrivet av Tjalve:

@dalledalle:
Du behöver inte ha ECC för att köra FreeNAS. Du behöver inte heller använda ZFS för att köra FreeNAS. Så du kan absolut köra FreeNAS om det är det du vill. Dock så ska du vara medveten om att korrupt RAM kan leda till korupta filsystem och på grund av hur ZFS är uppbyggt så kan skadan bli större och därför rekommenderar man att köra med ECC.

Annars finns väl inget som hindrar dig från att köra Windows Server och bara dela ut filerna som vanligt.

Tack för svar!

Jag har funderat lite på windows server också. Men vad anser man fördelarna med att köra tex FreeNAS är istället för windows server?

Visa signatur

z690, 12600k, 32Gb ddr4, rtx 4080, 1000w, 1440p

Permalänk
Medlem

@dalledalle:
Det beror väl lite på vad man ska använda den till. Till att börja med så är FreeNAS gratis, vilket inte Windows server är (om du inte vill pirata då...). FreeNAS är baserat på FreeBSD (inte linux som jag skrev innan) med allt det innebär, Windows server är ju Windows med allt som det innebär. Så det beror helt på vad du vill använda maskinen till.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjalve:

@dalledalle:
DFreeNAS är baserat på Linux med allt det innebär, Windows server är ju Windows med allt som det innebär. Så det beror helt på vad du vill använda maskinen till.

FreeNAS är baserat på FreeBSD vilket inte är Linux men har väldigt många likheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av b1ghen:

FreeNAS är baserat på FreeBSD vilket inte är Linux men har väldigt många likheter

My bad. Du har givetvis rätt. Rättat

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Jag drog in openmediavault på min nas här i helgen.
Jag slog på stort och drog in omv3 som är baserad på debian jessie måste säga att det funkar riktigt bra med plex, backup, transmisson och openvpn.

http://www.openmediavault.org/