Är det dumt av mig att sälja program som kan användas till olagliga handlingar?

Permalänk
Medlem

Det är lite annorlunda tider nu än för 20 år sedan när Netbus kom.
Du skulle kunna bli utlämnad till annat land t.ex. USA.
FBI fick svensken Alex Yucel utlämnad från Moldavien och dömd i USA.

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Missade du stora delar av första inlägget? Han skriver själv att han spenderat mycket tid på diverse undergroundforum där klientelet till stor del består av människor som sysslar med olagligheter.

Jag har vart på såna forum för att lära mig mer om säkerhet och hur virus fungerar japp och detta projekt var från början tänkt som ett test hur enkelt det var att göra ett virus men det har utväcklats sen dess och jag har tagit bort funktioner som används för olagliga saker och lagt till funktioner för lagligt användande

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Skrivet av Bozzeta:

Det är lite annorlunda tider nu än för 20 år sedan när Netbus kom.
Du skulle kunna bli utlämnad till annat land t.ex. USA.
FBI fick svensken Alex Yucel utlämnad från Moldavien och dömd i USA.

Alex Yucel är han i Blackshades om jag inte minns fel men skillnaden är väll att dom marknadsförde funktioner som "Creditcard stealer" och hade till och med en Ransomware funktion

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem

Angående framtiden som programmerare. Du kan ju alltid starta eget som utvecklare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Alex Yucel är han i Blackshades om jag inte minns fel men skillnaden är väll att dom marknadsförde funktioner som "Creditcard stealer" och hade till och med en Ransomware funktion

Det spelar ingen roll, du kan inte friskriva dig ifall det bedöms att syftet med programmet är att klassificera som skadeverktyg.

Alltså säg att du säljer ditt program på ett ställe där FBI spanar efter terrorister. Terroristen använder ditt program. Du kommer bli åtalad för medhjälp till terrorbrott.

Permalänk
Medlem

Självklart inget olagligt att sälja RAT programvara, det finns massvis med stora företag som gör det.
Silent installs har de flesta seriösa programvaror. RAT program i större utsträckning en många andra då de installeras/uppdateras via deployade scripts som körs vid uppstart på alla större företag. Inte fan trodde ni att dem skickade en tekniker för att kolla på problem som lika gärna kan åtgärdas remote eller för den delen att installera programvara som ska finnas på alla datorer. Automation kallas det.

Företagsdatorer ägs av företaget och görs med lite som företaget behagar. Du har ingen rätt att klaga utan bara att gilla läget.

Vad användarna gör med din programvara är inte väsentligt såvida inte uppsåt kan ackrediteras dig, som till exempel silent installs via säkerhetshål. Krävs det att någon med administratörsrättigheter godkänner installationen så är det fritt fram.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

@kallepårymmen:
Skit i gymnasiet. Kolla in yrkeshögskolans utbildning Etisk hackare. Det är just sådana som dig de söker. De struntar i betyg och bedömer de sökande utifrån ett kunskapsprov som du klarar i sömnen. Du får jobberbjudanden redan under studietiden. Du väljer själv om du vill ha ett 8-5 som säkerhetstekniker eller jobba som extern konsult som får betalt för att hacka dig in hos företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Missade du stora delar av första inlägget? Han skriver själv att han spenderat mycket tid på diverse undergroundforum där klientelet till stor del består av människor som sysslar med olagligheter.

Är inte det ganska irrelevant? Marknadsför man det som "Hjälp till att fixa mormors dator utan att behöva lämna ditt rum" istället för "Snatta information från folks datorer".

Skulle det mot all förmodan bli rättsfall så skulle det vara för att någon utfört en kriminell handling såsom dataintrång, inte för att någon producerat mjukvaruverktyg. Ingen skulle någonsin peka finger och säga "Den där killen har skrivit kod som jag använde". Kodaren har fortfarande inte utfört en kriminell handling, den kriminella handlingen utfördes av en användare. Jag har aldrig hört talas om att någon blivit åtalad för att ha skrivit mjukvara annat än i copyrightfall.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Skrivet av Captain Crunch:

@kallepårymmen:
Skit i gymnasiet. Kolla in yrkeshögskolans utbildning Etisk hackare. Det är just sådana som dig de söker. De struntar i betyg och bedömer de sökande utifrån ett kunskapsprov som du klarar i sömnen. Du får jobberbjudanden redan under studietiden. Du väljer själv om du vill ha ett 8-5 som säkerhetstekniker eller jobba som extern konsult som får betalt för att hacka dig in hos företag.

Tack så jätte mycket, visste inte äns att det fanns. Ska kika på det

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Missade du stora delar av första inlägget? Han skriver själv att han spenderat mycket tid på diverse undergroundforum där klientelet till stor del består av människor som sysslar med olagligheter.

Det var det fan dummaste jag har läst den här veckan. Utan några som helst bevis för att OP har begått kriminella handlingar eller har avsikter att begå brott så sitter du och bokstavligen insinuerar det hela som att spenderar du mycket tid på internet så du MÅSTE ha orent mjöl i påsen.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

@kallepårymmen: Jag kanske har en lite udda inställning till samhället, men enligt mig har även vargar en viktig roll i näringskedjan. Det är en roll som behöver fyllas, om inte av dig så kommer någon annan ta den platsen. Utvecklar du ett riktigt fiffigt program så kommer vi behöva utveckla motsvarande system för att försvara oss. I naturen är det detta som driver den biologiska utvecklingen framåt, men även i samhället behövs enligt mig denna drivkraft. Ett land som utsätts för dessa påfrestningar kommer snabbt nå en mer teknologiskt avancerad nivå än det land som är befriat.

Utav liknande orsaker kan krig och andra svårigheter i längden gynna de länder som utsätts för det. Det kan vi till exempel se i hur långa perioder av fred i till exempel Kina led till stagnation i den samhälleliga och tekniska utvecklingen. Till skillnad från den krigiska perioden kallad De fem dynastierna och De tio rikenas tid, då Kina gjorde enorma framsteg som gjorde dem världsledande både tekniskt och kulturellt.

Målet är inte att i all framtid försöka övertyga folk om att inte ta en roll som skadar samhället, målet är att utveckla legala eller tekniska system som förhindrar personer att tjäna på denna roll.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazz 1-up:

@kallepårymmen: Jag kanske har en lite udda inställning till samhället, men enligt mig har även vargar en viktig roll i näringskedjan. Det är en roll som behöver fyllas, om inte av dig så kommer någon annan ta den platsen. Utvecklar du ett riktigt fiffigt program så kommer vi behöva utveckla motsvarande system för att försvara oss. I naturen är det detta som driver den biologiska utvecklingen framåt, men även i samhället behövs enligt mig denna drivkraft. Ett land som utsätts för dessa påfrestningar kommer snabbt nå en mer teknologiskt avancerad nivå än det land som är befriat.

Utav liknande orsaker kan krig och andra svårigheter i längden gynna de länder som utsätts för det. Detta kan vi till exempel se i hur långa perioder av fred i till exempel Kina led till stagnation i den samhälleliga och tekniska utvecklingen. Till skillnad från De fem dynastierna och De tio rikenas tid i Kina då de gjorde enorma framsteg som gjorde dem världsledande både tekniskt och kulturellt.

Målet är inte att i all framtid försöka övertyga folk om att inte ta en roll som skadar samhället, målet är att utveckla legala eller tekniska system som förhindrar personer att tjäna på denna roll.

Det är inte direkt brist på "vargar", mjukvaruföretag, säkerhetstjänster, antivirusprogram, systemadministratörer mfl. har fullt upp med malware, maskar, botar och virus.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

För att klargöra lite, Programet fungerar som Teamviewer fast man har möjligheten att välja att installationen och "runtime" ska vara dold. Det är inga direkt "olagliga funktioner" alltså inget som marknadsförs som "Credit Card Stealer" etc utan det är funktioner som Remote FileBrowser, Remote Desktop, Remote Shell, Remote Taskmanager, Remote Regedit etc etc

Jaha, då har du i praktiken mao. full kontroll på maskinen där din tjänst är installerad.
Om det ska vara ett lagligt sätt att till exempel fjärradministrera datorer på så är det väldigt märkligt att den ska vara helt dold.

Ta tillvara de erfarenheter du byggt upp och gör en variant som inte är dold så kanske du har en produkt som du kan sälja licenser till och som kan konkurrera på de normala marknaderna.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Det var det fan dummaste jag har läst den här veckan. Utan några som helst bevis för att OP har begått kriminella handlingar eller har avsikter att begå brott så sitter du och bokstavligen insinuerar det hela som att spenderar du mycket tid på internet så du MÅSTE ha orent mjöl i påsen.

Vet inte om du har svårt med läsförståelse eller vad det handlar om, men det är alltså följande stycke jag svarar på

"Dessutom, varför skulle det vara din 'neck on the line' om någon annan utför brott med hjälp av din mjukvara? Du har fortfarande inte gjort ett brott, och din mjukvara var aldrig menad att användas i sådana syften."

Mitt svar
Missade du stora delar av första inlägget? Han skriver själv att han spenderat mycket tid på diverse undergroundforum där klientelet till stor del består av människor som sysslar med olagligheter.

Här menar jag alltså att programmet kommer att användas för olagligheter.

Sen kan man fråga sig hur hur TS lärt sig så mycket om datorintrång om han nu aldrig brutit sig in i folks datorer?
Och det borde vara olagligt i de flesta länder i världen eller vad tror du?
Sen kan man tycka att det inte är speciellt taskigt att göra det om man nu inte förstör någonting...

Skrivet av saturday_sun:

Angående framtiden som programmerare. Du kan ju alltid starta eget som utvecklare.

Visst kan han det, men hur framgångsrikt kommer det bli?
Han har inte läst en endaste kurs om företagande, hans språk är inte tillfredsställande. Hans programmerings- och IT-säkerhetskunskaper odokumenterade.
Förstår inte att jag är den enda som uppmanar honom att gå klart gymnasiet.
Det är tre bortkastade år kanske en del tycker... Ja, men vad kommer han lägga de åren på istället? Sitta hemma framför datorn och ruttna och försöka skapa något nytt bra program som det kommer vara svårt att sälja.

Skrivet av Make.Sense:

Är inte det ganska irrelevant? Marknadsför man det som "Hjälp till att fixa mormors dator utan att behöva lämna ditt rum" istället för "Snatta information från folks datorer".

Skulle det mot all förmodan bli rättsfall så skulle det vara för att någon utfört en kriminell handling såsom dataintrång, inte för att någon producerat mjukvaruverktyg. Ingen skulle någonsin peka finger och säga "Den där killen har skrivit kod som jag använde". Kodaren har fortfarande inte utfört en kriminell handling, den kriminella handlingen utfördes av en användare. Jag har aldrig hört talas om att någon blivit åtalad för att ha skrivit mjukvara annat än i copyrightfall.


Beror på hur man ser på det, jag gav mig alltså in i tråden med främst ett moraliskt perspektiv.
Du var mer inne på det juridiska.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Till användaren ovanför.

Förstår inte hur du drar parallellen att om man har varit inne på underground forum så ska det man själv skapar användas för olaga aktiviteter. Du tror inte att någon programmerare för t.ex Microsoft har varit inne på sådana forum?

Permalänk
Skrivet av Jonte[YoT]:

Vet inte om du har svårt med läsförståelse eller vad det handlar om, men det är alltså följande stycke jag svarar på

"Dessutom, varför skulle det vara din 'neck on the line' om någon annan utför brott med hjälp av din mjukvara? Du har fortfarande inte gjort ett brott, och din mjukvara var aldrig menad att användas i sådana syften."

Mitt svar
Missade du stora delar av första inlägget? Han skriver själv att han spenderat mycket tid på diverse undergroundforum där klientelet till stor del består av människor som sysslar med olagligheter.

Här menar jag alltså att programmet kommer att användas för olagligheter.

Sen kan man fråga sig hur hur TS lärt sig så mycket om datorintrång om han nu aldrig brutit sig in i folks datorer?
Och det borde vara olagligt i de flesta länder i världen eller vad tror du?
Sen kan man tycka att det inte är speciellt taskigt att göra det om man nu inte förstör någonting...

Visst kan han det, men hur framgångsrikt kommer det bli?
Han har inte läst en endaste kurs om företagande, hans språk är inte tillfredsställande. Hans programmerings- och IT-säkerhetskunskaper odokumenterade.
Förstår inte att jag är den enda som uppmanar honom att gå klart gymnasiet.
Det är tre bortkastade år kanske en del tycker... Ja, men vad kommer han lägga de åren på istället? Sitta hemma framför datorn och ruttna och försöka skapa något nytt bra program som det kommer vara svårt att sälja.


Beror på hur man ser på det, jag gav mig alltså in i tråden med främst ett moraliskt perspektiv.
Du var mer inne på det juridiska.

Lärt mig om dataintrång?? Jag har testat mitt program på liggande datorer, virtuala maskiner och och polares datorer med godkännande.

Jag har arbets prover på säker jag skapat under åren och enligt mig år det mer värt än ett papper där de står att jag har gått programmering på gymnasiet ifall det är de du menar??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Att programmera eller att inte programmera, det är frågan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonte[YoT]:

Vet inte om du har svårt med läsförståelse eller vad det handlar om, men det är alltså följande stycke jag svarar på

"Dessutom, varför skulle det vara din 'neck on the line' om någon annan utför brott med hjälp av din mjukvara? Du har fortfarande inte gjort ett brott, och din mjukvara var aldrig menad att användas i sådana syften."

Mitt svar
Missade du stora delar av första inlägget? Han skriver själv att han spenderat mycket tid på diverse undergroundforum där klientelet till stor del består av människor som sysslar med olagligheter.

Sen kan man fråga sig hur hur TS lärt sig så mycket om datorintrång om han nu aldrig brutit sig in i folks datorer?
Och det borde vara olagligt i de flesta länder i världen eller vad tror du?

Ah, så vi inleder alltså ditt "motargument" med ad hominem, du kan inte producera något mer genomtänkt än att attackera mig genom att ifrågasätta min läsförståelse?

Jag kan själv svara på den frågan om datorintrång då jag har också hängt på forum, irc, reddit och har mekat med honeypots genom åren. Varför? Dels för att jag var nyfiken, ville lära mig mer och vara lite mer införstådd om hur man kan mitigera eventuella sårbarheter, så jag ställer dig frågan varför skulle det vara olagligt att vara informerad om sårbarheter i datorsystem?

Kan det vara så att någon polare ville busa med dig så han la in Netbus i din dator och du känner dig oerhört kränkt än idag?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Till användaren ovanför.

Förstår inte hur du drar parallellen att om man har varit inne på underground forum så ska det man själv skapar användas för olaga aktiviteter. Du tror inte att någon programmerare för t.ex Microsoft har varit inne på sådana forum?

"Jag blev intresserad av hur virus fungerade och hur dom tog sig runt virus skydd etc så jag skapade min egna Remote Administration Tool (RAT). Jag visade upp det och dess funktioner på forum och folk gillade de och fråga hur dom kan köpa en license etc. Jag vet att dom ska använda de för olagliga saker som att spionera och ta folks lösenord etc så de känns ju inte bra men jag har varit i kontakt med flera som sålt liknande program och fått hjälp att skriva TOS etc för att minimera chansen att jag åker för något någon annan gör med min mjukvara."

Hur ska man annars tolka texten?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Och du kan sova gott om natten sen? Att sälja något du vet kommer användas för olagligt syfte, sen rådfrågar efter moraliskt kompass. Kom igen nu. Bättre du studerar, får meriter på papper och gör något vettigt av dina kunskaper.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

"Jag blev intresserad av hur virus fungerade och hur dom tog sig runt virus skydd etc så jag skapade min egna Remote Administration Tool (RAT). Jag visade upp det och dess funktioner på forum och folk gillade de och fråga hur dom kan köpa en license etc. Jag vet att dom ska använda de för olagliga saker som att spionera och ta folks lösenord etc så de känns ju inte bra men jag har varit i kontakt med flera som sålt liknande program och fått hjälp att skriva TOS etc för att minimera chansen att jag åker för något någon annan gör med min mjukvara."

Hur ska man annars tolka texten?

Det är fortfarande skillnad på att skapa ett program för olaga ändamål och att skapa ett program som kan användas för olaga ändamål.

Permalänk
Avstängd

Som sagt, bara att sälja!

Inte ditt problem vad det används till.

Volvo säljer bilar fast de går att använda att mörda med, Biltema säljer verktyg som det går att stycka folk med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

"Jag blev intresserad av hur virus fungerade och hur dom tog sig runt virus skydd etc så jag skapade min egna Remote Administration Tool (RAT). Jag visade upp det och dess funktioner på forum och folk gillade de och fråga hur dom kan köpa en license etc. Jag vet att dom ska använda de för olagliga saker som att spionera och ta folks lösenord etc så de känns ju inte bra men jag har varit i kontakt med flera som sålt liknande program och fått hjälp att skriva TOS etc för att minimera chansen att jag åker för något någon annan gör med min mjukvara."

Hur ska man annars tolka texten?

Tja, som någon vill formulera ett användaravtal på ett sådant sätt att du inte får lov att använda produkten i kriminellt syfte? Som de flesta användaravtal alltså.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Hej
Jag har aldrig gått gymnasiet och hoppade av teknik linjen för några år sen. Jag har alltid varit intresserad av programering och har lärt mig själv över internet sen 6 år tillbaka så jag har alltid räknat med att jag skulle jobba som programmerare i framtiden. Jag har hängt på forum som sysslar med lite olaga saker som virus skapande och spridning etc men mest för att jag tyckte de var intressant att lära sig. Jag har sökt jobb inom programmering men eftersom att jag inte gått gymnasiet får jag aldrig en chans att visa vad jag kan. Anyway, Jag blev intresserad av hur virus fungerade och hur dom tog sig runt virus skydd etc så jag skapade min egna Remote Administration Tool (RAT). Jag visade upp det och dess funktioner på forum och folk gillade de och fråga hur dom kan köpa en license etc. Jag vet att dom ska använda de för olagliga saker som att spionera och ta folks lösenord etc så de känns ju inte bra men jag har varit i kontakt med flera som sålt liknande program och fått hjälp att skriva TOS etc för att minimera chansen att jag åker för något någon annan gör med min mjukvara.

Mina frågor:

1. Är detta olagligt att sälja?
2. Är det dumt att göra då jag inte kan få något annat jobb?

Jag vet att Örebro Universitet hade vad de kallade för college-året som var ett år där du läste in hela gymnasiet och fick därefter söka vilket program på högskolenivå du vill med automatisk intagning. De kanske har tagit bort det nu men du kan ju alltid kolla upp det om du vill skaffa dokumenterad kunskap.

I fråga i sig så har jag inte mycket att säga. Låter rätt omoraliskt spontant när du faktiskt vet vad det ska användas till.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Det är fortfarande skillnad på att skapa ett program för olaga ändamål och att skapa ett program som kan användas för olaga ändamål.

Skrivet av Vingman:

Som sagt, bara att sälja!

Inte ditt problem vad det används till.

Volvo säljer bilar fast de går att använda att mörda med, Biltema säljer verktyg som det går att stycka folk med.

Jag undrar om ni säger detta utifrån någon form av juridisk ståndpunkt eller om detta är era åsikter?

Jag tänker på till exempel the pirate bay och liknande domar där deras tjänst inte gjorde något olagligt i sig men kunde användas till olagligheter vilket också fällde dem.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jay-Jay:

Det är fortfarande skillnad på att skapa ett program för olaga ändamål och att skapa ett program som kan användas för olaga ändamål.

Ja det är skillnad. Det är skillnad på att sparka på den som ligger och att stå bredvid och heja på med. Det är en sak att inte veta hur användaren kommer använda det och faktiskt ha full förståelse i vad det ska användas till och ändå skita i att lägga till en varning i den klient som blir fjärrstyrd och istället bara skriva sig fri i en EULA och låtsas som det regnar.

Skrivet av Solaris:

Tja, som någon vill formulera ett användaravtal på ett sådant sätt att du inte får lov att använda produkten i kriminellt syfte? Som de flesta användaravtal alltså.

Istället för att utforma det så det är näst intill oanvändbart i kriminellt syfte... för kriminella brukar ju följa förbud och EULAs liksom.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallepårymmen:

Hej
Jag har aldrig gått gymnasiet och hoppade av teknik linjen för några år sen. Jag har alltid varit intresserad av programering och har lärt mig själv över internet sen 6 år tillbaka så jag har alltid räknat med att jag skulle jobba som programmerare i framtiden. Jag har hängt på forum som sysslar med lite olaga saker som virus skapande och spridning etc men mest för att jag tyckte de var intressant att lära sig. Jag har sökt jobb inom programmering men eftersom att jag inte gått gymnasiet får jag aldrig en chans att visa vad jag kan. Anyway, Jag blev intresserad av hur virus fungerade och hur dom tog sig runt virus skydd etc så jag skapade min egna Remote Administration Tool (RAT). Jag visade upp det och dess funktioner på forum och folk gillade de och fråga hur dom kan köpa en license etc. Jag vet att dom ska använda de för olagliga saker som att spionera och ta folks lösenord etc så de känns ju inte bra men jag har varit i kontakt med flera som sålt liknande program och fått hjälp att skriva TOS etc för att minimera chansen att jag åker för något någon annan gör med min mjukvara.

Mina frågor:

1. Är detta olagligt att sälja?
2. Är det dumt att göra då jag inte kan få något annat jobb?

Vid sidan av dina frågor, men i och med att ditt intresse verkar ligga där; har du kikat på bounties, tex pen-testing, CTF, annat? Dels kan de betala ut pengar, men bör även kunna användas som meriter på CV. Har du sökt jobb inom infosec? I och med att du inte har utbildningen på pappret, så är mitt tips att satsa på jobb med intagningstest istället, du behöver bara komma in någonstans för att det ska bli lättare till nästa jobb, och till slut är CV:n stor nog att utbildningen inte spelar roll längre.

Finns pengar i både white hat och black hat, men jag vet vilket jag hade föredragit, som är roligare att skylta med.

Andra sätt att påvisa meriter: Bidra till något open-source-projekt och söka till företag som uppskattar välfyllda github-konton.

Men re: dina frågor:
1. IANAL, men borde inte vara olagligt, licensieras ju andra pentesting-sviter också.
2. Så länge du driver det som ett företag, säljer det genom legitima medel (inte genom off-the-books-bitcoin/paypal via forum) så visar det väl entrepenörsskap.

Permalänk
Medlem

@Banco: Har inte uttryckt min åsikt ännu och just den jurdiska delen för det du beskriver är väldigt tuff. Jag tycker bara att det är för många som antar att denna RAT han skapat bara ska användas för olaga aktiviteter. Jag menar, hur många har fått reda på någons ip-address via skype och sedan begått någon form av attack mot den.
Ska vi straffa microsoft för detta?

Permalänk
Medlem

Det är inte så enkelt som att ”bara att sälja”. Olika jurisdiktioner har olika lagar om medhjälp till olika brott och vissa länder arbetar mycket aktivare än Sverige med att bekämpa IT-relaterad brottslighet.

Det är en komplicerad fråga. Man kan väl i princip använda det mesta till kriminell verksamhet om man vill och det innebär ju inte att tillverkaren av prylen åker dit för medhjälp, men det hela beror mycket på vad programmet har för funktioner, hur du marknadsför det och var du säljer det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Istället för att utforma det så det är näst intill oanvändbart i kriminellt syfte... för kriminella brukar ju följa förbud och EULAs liksom.

Så vi ska börja retroaktivt straffa företag och individer vars produkter har använts i kriminella syften?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Det är inte direkt brist på "vargar", mjukvaruföretag, säkerhetstjänster, antivirusprogram, systemadministratörer mfl. har fullt upp med malware, maskar, botar och virus.

Så vad är en till? Jag säger inte att han är oersättlig, tvärt om kommer funktionen med all säkerhet fyllas av någon. Det jag säger är att detta är den naturliga situationen, den är inte på något sätt omoralisk. Dock kanske den bör vara straffbar till exempel.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold