Permalänk
Medlem

Goddamn it. Nu vill jag köpa mig en ny kniv också..

Har just nu bara en japansk kniv, kommer inte ihåg märke(kan kolla om jag kommer ihåg sen efter jobbet). Och ett set keramikiska knivar. Gillar båda olika till olika grejer. Den japanska använder jag som en allround kniv och resten till speciella saker. Ser att folk generellt inte gillar keramik knivar. Jag har själv inget emot dem, de missfärgar sig inte som de andra kan göra. Men det är som sagt svårt att slipa dem. Har inte behövt det än (haft dem i runt 3 år tror jag). Sen använder jag iof mest min japanska. Men man blir ju klart sugen på att skaffa fler! Oh decisions..

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Medlem

Jag som är verktygsnörd och älskar Morakniv blev helt överlycklig när min bättre hälft köpte dessa till mig:

https://www.cervera.se/varumarken/morakniv/

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har länge funderat på att lämna in mina keramiska knivar av lite åt det billigare hållet, på slipning. Men stötte idag på detta erbjudandet av ett set globalknivar. Egentligen behöver jag ingen brödkniv, men men.. Är det vettigt att slå till på de mtp priset?
Finns det några andra minst lika bra som kanske är lite snyggare i designen, till liknande pris?
Gillar knivar där man ser flera lager av stål, men jag vill att det ska vara rätt hyfsade grejer även fast jag inte är nån storkock.

https://bagarenochkocken.se/koksknivar/globalknivar/global-kn...

Visa signatur

| Skärm: LG 23" LED E2350v-PN | Chassie: Silverstone Raven RV 02 | Nätagg: Corsair HX 750w PSU | Moderkort: Asus P7P55D-E PRO | Cpu: Intel Core i5 Quad - 750 | Noctua NH-D14 | Minne: Corsair Dominator DHX 1600MHz DDR3 20gb | Grafik: Powercolor Radeon HD 5870 1GB GDDR5 | HDD: Intel X25-M SSD 80GB, WD Caviar black 1TB |
Psn: Joi_

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joi:

Har länge funderat på att lämna in mina keramiska knivar av lite åt det billigare hållet, på slipning. Men stötte idag på detta erbjudandet av ett set globalknivar. Egentligen behöver jag ingen brödkniv, men men.. Är det vettigt att slå till på de mtp priset?
Finns det några andra minst lika bra som kanske är lite snyggare i designen, till liknande pris?
Gillar knivar där man ser flera lager av stål, men jag vill att det ska vara rätt hyfsade grejer även fast jag inte är nån storkock.

https://bagarenochkocken.se/koksknivar/globalknivar/global-kn...

Köp inget knivpaket bara för att det råkar vara ett "bra" pris på paketet. Om du inte behöver en eller två av knivarna betalar du ju plötsligt 3000 kr för tre knivar, det är snudd på fullpris. Bättre då att köpa en eller två bättre knivar som du faktiskt använder och något att slipa med.

Jag tillhör dem som inte alls kan med Global-knivar, jag gillar varken balansen eller greppet. Dessutom är stålet ganska mediokert så även om de är lätta att slipa håller de inte skärpan speciellt länge. Till att börja med räcker det att bryna dem men snart räcker inte det och de behöver slipas.

För 3000 kr hade jag hellre köpt en kockkniv, en allkniv och en sharpmaker från tex Cleancut, det räcker väldigt långt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Inte läst hela tråden men mitt råd är att köpa en rejäl kniv, har du tänkt lägga 1000 kronor så sträck dig till 1500 eller mer.

Har man råd så är akifusan en väldigt bra nybörjarkniv och sen köper man en sten från ebay för 200 kronor.
http://cleancut.se/butik/knivserier/akifusa-2-serier2014-10-2...

Permalänk
Medlem

Jag är nog gammaldags (dessutom enbart glad amatör) men jag gillar tyngden i min Wusthof Classic 26 (länk). Kanske ska tilläggas att mina knivskills inte är de bästa och att jag antagligen skulle vara bra mycket snabbare med en lättare kniv, men det är ju tjusningen med att laga mat hemma... det behöver inte gå fort