Problem installera Ubuntu 16.04.01

Permalänk

@mrqaffe: Där står att UEFI är problematiskt så jag ska tasta att köra Legacy istället.
För mig har enbart problem uppstått med Legacy innan så detta var nytt men helt klart värt ett försök

Visa signatur

Laptop 1: Macbook Pro Retina 13"
Laptop 2: Lenovo ideapad 410S Plus
Server: Xac Shuttle
NAS: Qnap TS 431X - 2 x 6TB, 2 x 4TB

Permalänk

@mrqaffe: Tjena

Har testat detta. Det som stora dilemmat verkar vara är hur Microsoft valt att lägga sin installation och boot på Windows 10.
Linux behöver legacy support för att känna av mina fysiska diskar men Windows kan inte starta med Legecy support i bios.

Så just nu sitter jag helt fast i hur jag skall lösa detta. Det verkar inte finnas något som gör att jag kan kombinera dessa två OS just nu

Visa signatur

Laptop 1: Macbook Pro Retina 13"
Laptop 2: Lenovo ideapad 410S Plus
Server: Xac Shuttle
NAS: Qnap TS 431X - 2 x 6TB, 2 x 4TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mikael19888:

@mrqaffe: Tjena

Har testat detta. Det som stora dilemmat verkar vara är hur Microsoft valt att lägga sin installation och boot på Windows 10.
Linux behöver legacy support för att känna av mina fysiska diskar men Windows kan inte starta med Legecy support i bios.

Så just nu sitter jag helt fast i hur jag skall lösa detta. Det verkar inte finnas något som gör att jag kan kombinera dessa två OS just nu

Jo det går nog om du gör allt i rätt ordning men det verkar som du inte kan tömma hela ssdn, Det borde om inte annat gå att köra virtuellt via en typ 1 hypervisor som Vmware http://www.vmware.com/products/vsphere-hypervisor.html
Det kan kanske även duga med typ 2 beroende på vad du vill göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@mrqaffe: ja det lutar nog åt att köra allt virtuellt. Tanken var att slippa köra virtuellt då jag tycker det är skönare att köra vanligt

Visa signatur

Laptop 1: Macbook Pro Retina 13"
Laptop 2: Lenovo ideapad 410S Plus
Server: Xac Shuttle
NAS: Qnap TS 431X - 2 x 6TB, 2 x 4TB

Permalänk
Medlem

Ett enklare alternativ är antagligen att köra det direkt från en USB i så fall. Har själv testat att installera både på en sticka och en USB-disk och det fungerar utmärkt. Kolla att du har en ok sticka med ordentlig storlek och hastighet. Corsair har bra storlekar och hastigheter.

Blir fundersam över att UEFI inte fungerar, jag kör Linux Mint 18 och jag kör med UEFI på. Kan vara att det är en märkesdator du har. Dom brukar bråka om det mesta.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon