Ny SSD föra över windows hur?

Permalänk

@tcntad: Okej men vad är det jag behöver för att ominstallera windows med en "generisk" nyckel? Båda mina windows på de 2 hårddiskarna lär ju vara generiska då ena är uppgraderad till win10 från win7 och andra från win8.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av köpadator:

@tcntad: Okej men vad är det jag behöver för att ominstallera windows med en "generisk" nyckel? Båda mina windows på de 2 hårddiskarna lär ju vara generiska då ena är uppgraderad till win10 från win7 och andra från win8.

Har du själv uppgraderat till W8 med ex. köpt version så är det din produktnyckel, exempelvis.
Det finns generiska till alla, eftersom man kan testa windowsversioner i 30 dagar.
.
Dator #1 kom med W7, du har själv uppgraderat till W8, du har köpt och använt en uppgraderingsnyckel. Personlig nyckel mao.
Dator #2 kom med W7, fri uppgradering till W10, alla har samma generiska nyckel men olika HWID (HårdvaruID)

Du behöver bara ominstallera ditt OS och det kommer aktiveras automatiskt om du installerar W10 på en dator som haft W10, antingen genom den fria uppdateringen eller om du har en köpt licens.

Alla versioner måste aktiveras med nyckel mot MS servrar. Antingen OEM, Retail, VLK etc.

Permalänk
Medlem

Lånar denna tråden och ställer en följdfråga. Låt oss säga att jag installerat nya SSDn och lagt i ny och fräsh windows 10. Vad gör jag med gamla systemfilerna i HDD? Går det att markera windows mappen och bara ta bort den? Känns onödigt att dom ligger och skräpar och tar plats när dom inte används. Tänkte även ha spelen installerade på SSDn så dom måste ju också flyttas över och tas bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inxs:

Lånar denna tråden och ställer en följdfråga. Låt oss säga att jag installerat nya SSDn och lagt i ny och fräsh windows 10. Vad gör jag med gamla systemfilerna i HDD? Går det att markera windows mappen och bara ta bort den? Känns onödigt att dom ligger och skräpar och tar plats när dom inte används. Tänkte även ha spelen installerade på SSDn så dom måste ju också flyttas över och tas bort.

Flytta över de filer du vill ha kvar från HDD:n och sedan gör bara en formatering på HDD:n sen kan den användas till vad som helst

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Okej, ja så kan man göra. Men det finns en hel del kvar i den som jag inte vill ta bort/ formatera och heller inte flytta över till SSDn. (ssdn ska bara användas för win10 och spel), övriga program och filer ska ligga kvar på hhdn. Men tipset är alltså att formatera HHDn för att få väck gamla windows filer?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av inxs:

Okej, ja så kan man göra. Men det finns en hel del kvar i den som jag inte vill ta bort/ formatera och heller inte flytta över till SSDn. (ssdn ska bara användas för win10 och spel), övriga program och filer ska ligga kvar på hhdn. Men tipset är alltså att formatera HHDn för att få väck gamla windows filer?

Det går bra att radera alla filer som inte används manuellt om du vill det, en formatering tömmer allt men det är inte nått du behöver göra om du inte vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.