Permalänk

Nytt tangentbord!

Tänkt köpa ett nytt tangentbord. Vill ha ett litet mekaniskt tangentbord. Vad säger ni om det här?

Permalänk
Inaktiv

@axelolzzz
Vanligtvis rekommenderar "vi tangentbordsnördar" inte "gaming-brands" då man betalar mer för 'märket' än kvalitén. I.e. du kan få samma eller vanligtvis bättre kvalitet till ett lägre pris genom att välja "Cooler Master (CM) ("Masterkeys Pro"), "Ducky" (One, Shine) eller "Vortex" (Pok3r), (för att nämna de som är just nu (2017-01-27) är enkelt tillgängliga/vanligast på den svenska marknaden i nordisk/svensk ISO-layout).
Däremot; om "gaming-märket" råkar vara på "rea" kan det ge ett ok "upplevd kvalitet/spenderad krona", ibland t.o.m. minst en lika bra värdefaktor/spenderad krona som ett "riktigt" tangentbord

Det finns även de något mer 'svårhittade': Das Keyboard, Filco, Leopold, HHKB, Realforce(Topre), Matias(Alps) som också anses vara "bra".

Detta kanske inte är varumärken du känner till: men det är för att de fokuserat på produktutveckling, kvalitet och funktion i stället för marknadsföring och "branding"!

"Gaming-brands" anses primärt vara Razer, Steelseries, (Logitech) och i viss mån Corsair (men även andra med "gamig" design). Där corsair anses vara det minst dåliga alternativet (om man nu inte vill byta key-caps/hattar senare: de har inte standardbottenrad ('standard' är 1,25U*3+6,25U+4*1,25U, där "1U" är bredden på en 'vanlig' tangent).

Jag passar på att ta tillfället i akt att nämna att det finns inga (fungerande) tangentbord som är "bättre" än några andra: funktionellt. 2900 SEK tangentbord ger dig ingen reell fördel jämfört med ett fungerande 19 SEK tangentbord i något spel.

Kort sagt det finns inga "gaming tangentbord": det finns bara bättre och mindre bra tangentbord (tills dess att Vooting One släpps).

Det finns inte heller några brytare som är reellt "snabbare" än andra: det är just den här marknadsförings-scammen som du betalar extra för vid köp av Razer/steelseries tangentbord (sen gör dessa företag andra produkter som är bäst/bra/ok: men det betyder inte att de kan göra bra tangentbord).

"Bäst" kvalitet får du om du löder ihop ditt egna tangentbord med eget valda komponenter (nåja: Korean-customs-builds och topre undantagna: men det är inget som påverkar "normals").

Om du vill ha ett riktigt tyst tangentbord så är Cherry MX inte för dig, inte ens om det har o-ringar på sig. Ljudtrycksmässigt så är Topre/Icke-mekaniskt(membran) < Matias Quiet-Silent Cherry MX < O-rings Dämpade cherry MX < Cherry MX < Clicky Cherry MX < Model F/M

Vidare finns det inte heller någon brytare som är "bättre" för någon tangentbordsaktivitet (Gaming, skrivande, kodande eller onanerande) än någon annan; Röda, gröna, bruna, blå, Matias, Topre, ALPS, Clears, Mod-x, Gaterons, gula, svarta, linjära, clears, taktila, Hall, buckling-spring, clicky: alla fungerar och det är upp till DIG att bestämma om de passar DIG! Ingen annan kan tycka åt dig: det är du som måste avgöra! Det är du som avgör vilken glass-smak som du tycker är godast! Vanilj är inte nödvändigtvis bättre till "fest", "jordgubb" är inte nödvändigtvis 'bättre' till "vardags", "choklad" är inte nödvändigtvis den gyllene medelvägen som passar alla...

TL:DR; Mekaniska tangentbord är en marknadsföringsgimmick (precis som RGB-LEDs och "gaming-stolar"), använd det tangentbordet som du gillar (så länge som det inte är trasigt). Att spendera mer på ett tangentbord ger inga fördelar i något spel. Däremot kan det ge dig mervärden i form av att du upplever det som bättre/skönare att trycka på eller 'snyggare' att titta på.

Vill du ha ett lägre pris: kolla sweclockers-marknaden (/r/mm).

Den enda funktionella faktorn du behöver bry dig om är att det har minst >=4-5KRO (/NKRO): allt annat är marknadsföring!

Vill du förlora dig i tangentbords-nörd-träsket, tillsammans med mig och de andra nördarna, så är dels detta forumet en bra start och framförallt /r/mk/, DT och Geekhack.

Not: Detta är ett standardsvar på "vilket tangentbord skall jag köpa-trådar".

Permalänk
Medlem

Jag hade inte köpt ett tangentbord där de inte specificerar vilken brytare det rör sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigilius:

Jag hade inte köpt ett tangentbord där de inte specificerar vilken brytare det rör sig om.

#YOLO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigilius:

Jag hade inte köpt ett tangentbord där de inte specificerar vilken brytare det rör sig om.

Citat:

Cherry MX mechanical switches

Fast and reliable, Cherry MX is the most wanted switch amongst gamers thanks to its smooth touch and precise mechanism.

Jag tror dom nämner det på 3 ställen.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

https://deskthority.net/wiki/Cherry_MX

Hade du köpt en bil som bara redogör för hur fet ljudanläggning och asgrymma led-ljus man tryckt in i den men i förbifarten nämner att den har "en motor och fyra hjul"?

Permalänk
Medlem

@Nigilius: Jag hade tråkigt, så jag kollade manualen ;).

Citat:

STRIKE battle offers you the choice to pick the key switches that suit YOU form
the four most popular MX CHERRY switch colors – black, red, blue and brown.

Problemet är väl bara det att man inte kan välja brytare när man lägger ett tangentbord i varukorgen, så jag antar att man får en slumpad brytare. Nästan så jag vill testa! #YOLO

Skämt åsido håller jag helt med om ditt tidigare utlåtande, jag hade personligen inte valt att köpa ett tangentbord som tillverkaren inte orkar specificera vilken brytare det sitter i. Intressant också att i rullgardinsmenyn där man väljer språklayout heter tangentbordet strrike ;). Verkar som om de har koll på sina saker.

Permalänk
Skrivet av Nigilius:

https://deskthority.net/wiki/Cherry_MX

Hade du köpt en bil som bara redogör för hur fet ljudanläggning och asgrymma led-ljus man tryckt in i den men i förbifarten nämner att den har "en motor och fyra hjul"?

Nej, därför frågar jag er...

Permalänk
Medlem

@axelolzzz: Detta är ett mx red eller brown tangentbord och till ett rimligt pris men du kan få billigare om du skippar rgb. Det har heller inte numpad.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Skrivet av patrikf1:

@axelolzzz: Detta är ett mx red eller brown tangentbord och till ett rimligt pris men du kan få billigare om du skippar rgb. Det har heller inte numpad.

Tack för det! Vet att det här märket också har ett tangentbord som inte är rgb, men skulle gärna vilja ha det

Permalänk
Medlem

Förutom allt som Felion nämner är det fler saker du måste fundera över för att vi ska kunna ge mer specifika råd. När du skriver litet menar du tkl, 60%, 40%? ISO eller ANSI? Nordic? Någon preferens av brytare? Budget? Kan du tänka dig att bygga själv?

Som sagt är jag inte imponerad av marknadsföringen på det du länkade. Min kommentar var riktad mot det snarare än mot dig.

Pok3r rgb är det många som testar. För min del stör jag mig på bristen på dedikerade piltangenter, vilket jag inte trodde jag skulle göra.