Defekt skärm? Horisontellt streck över skärmen - ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Defekt skärm? Horisontellt streck över skärmen - ASUS VG248QE

Info under problembeskrivning.

Hej! Jag har ett konstigt problem som uppkom för flera månader sen, minns inte exakt när. Jag har ett konstant grått vågrätt streck i den nedre delen av skärmen som sträcker sig från sida till sida. Strecket syns mest vid 144Hz inställt men även tydligt vid 120Hz. Vid 60Hz är det nästan osynligt. Först så trodde jag att det var mitt grafikkort, hade ett GTX 680 som jag tror började bli till åren. Fläktarna lät illa och fick konstiga artefakter ibland. Nu har jag ett nytt GTX 1070 strix som jag satte i efter att ha kört DDU med inställning att ta bort all tidigare information och stänga av datorn. Det blev ingen skillnad alls i problemet så jag testade att göra en ren installation av Windows 10 Pro, la in senaste drivrutinerna och ställde in 120Hz och 144Hz - Exakt samma streck som innan. Testade nu idag med en DVI-Dual link kabel, utan framgång. Jag har tyvärr inte kunnat prova skärmen i en annan dator ännu.

Har någon råkat ut för det här förut? Jag bifogar bilder som är tagna med telefonen så bilderna kan vara lite oskarpa. Strecket syns strax ovanför muspekaren på bilderna. Köpte skärmen 2015 på Webhallen.
Info:
Skärm: ASUS VG248QE
Testat med:
*Displayport och DVI-Dual (kollat upp att displayportkabeln ska vara godkänd)
*GTX 680 och GTX 1070 (DDU användes korrekt vid byte)
*Ominstallation Win 10 Pro
* Skärmreset via skärmens OSD
*Med- och utan ICM-färgprofiler, via Nvidias kontrollpanel för färginställningar
*Bytt PSU (av annan anledning, den lät illa)

Bild 1: 120Hz

Bild 2: 144Hz

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk

Hejsan!

Lyckades du lösa detta problemet?
Har hänt mig idag också, har samma skärm som du. Har testat omformarera datorn och installerat helt nya drivers. Undrar om det är mitt grafikkort som är defekt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Define 7 | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel i-7 8700K | Corsair Vengeance LPX Black 32 GB (3000MHz)| Asus ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING | EVGA Supernova G2 750W | Samsung SSD 860 EVO 1TB | Asus ROG PG278QR (165Hz) 1440p

Permalänk
Medlem

Yes, lämnade tillbaka den och fick ny. Gick på garantin.
Det var skärmen som var defekt, ingen av kringutrustningen
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

@Januklovski: Fick detta nyligen också, haft den i 3.5 år.. Känns väldigt lustigt, men det verkar som ett vanligt problem med denna skärm om man googlar lite. Har uteslutit att det skulle vara något annat än fel på skärmen, tyvärr, åtminstone i mitt fall.

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk

@Helevete
Skönt att du fick en ny skärm. Jag köpte min på Netonnet, körde dit igår och beskrev mitt problem. Jag hade med mig skärmen, och han tog in den och skulle skicka iväg den till Asus. Lite drygt tyckte jag då detta skulle ta 2-3 veckor... men verkade som att det var det enda alternativet..

@kapisch
Fan vad tråkigt. Asus lämnar väl 3 års garanti, så det kanske inte går att lämna in din i ditt fall? Jövligt drygt isåfall.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Asus ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel i-7 8700K | Corsair Vengeance LPX Black 32 GB (3000MHz)| Asus ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING | EVGA Supernova G2 750W | Samsung SSD 860 EVO 1TB | Asus ROG PG278QR (165Hz) 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Januklovski:

@Helevete
Skönt att du fick en ny skärm. Jag köpte min på Netonnet, körde dit igår och beskrev mitt problem. Jag hade med mig skärmen, och han tog in den och skulle skicka iväg den till Asus. Lite drygt tyckte jag då detta skulle ta 2-3 veckor... men verkade som att det var det enda alternativet..

Ja det är segt med väntan, tror det tog kortare tid än 2-3 veckor för mig dock. Verkstaden konstaterade nog rätt fort att det var ett jobbigt/kostnadsmässigt ovärt problem att reparera och valde att skicka ny direkt.

Ersättningsskärmen som jag fick hade ett stort parti på skärmen som var ljusare än resten, så jag gick smått less tillbaka till Webhallen. Gjorde om processen och fick ännu en ny. Under tiden hade jag köpt en ny skärm så nu har jag en helt ny asus vg248qe ståendes undanpackad ohwell. Hoppas det löser sig för dig

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

@Januklovski: Av vad jag förstår så var det endast 18 månader på VG-serien och 36 månader på vissa andra, men yeah oavsett kört för min del

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD