En allmän tråd om Ryzens moderkort, diskussioner och upplysningar.

Permalänk
Medlem

Jag hade absolut inte valt MSI kortet i alla fall. Att ett så dyrt kort inte har BLCK är otroligt dåligt. Dessutom har de, om man jämför med vad en del andra tillverkare klarar, varit dåliga på OC i flera år.

Asrock Taichi
Gigabyte K7
Crosshair VI
Gigabyte K5

I den ordningen hade jag valt. De kan alla klocka via BLCK, har bra med finesser och en väldigt bra support.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Klev till slut på Ryzentåget i förrgår, med ett ASUS X370-Pro. Allt funkade fint tills jag försökte använda XMP-profilen på minnena (Corsair Vengeance LPX 3000 MHz CL15 2x16 GB), varpå burken totalvägrade att ens påbörja POST. Blev tvungen att ta till en CMOS-reset för att få igång fanskapet igen.

De ska klara 3000 Mhz 15-17-17-35, men det bästa jag hittills lyckats med är 2666 Mhz 16-17-17-35. Kör med senaste BIOS, 0515.

Vet inte om jag orkar bängla något mer med det, eftersom jag som sagt måste göra en förbaskad CMOS-reset efter varje misslyckat försök. Blir det så för er andra också, eller har jag ett måndagsmoderkort?

Kan du testa ändra timings till 16-17-17-35-69 1.35v se om det går o köra i 2933?

Permalänk
Skrivet av marcusOCZ:

Jag hade absolut inte valt MSI kortet i alla fall. Att ett så dyrt kort inte har BLCK är otroligt dåligt. Dessutom har de, om man jämför med vad en del andra tillverkare klarar, varit dåliga på OC i flera år.

Asrock Taichi
Gigabyte K7
Crosshair VI
Gigabyte K5

I den ordningen hade jag valt. De kan alla klocka via BLCK, har bra med finesser och en väldigt bra support.

Som jag förstått det så är ASRock Taichi framförallt ett prisvärt kort i USA där det går att köpa för 200 dollar på newegg t.ex medans Gigabyte K7 kostar närmare 240 dollar. I Sverige går Taichi på 3000 spänn och K7 går att få för 2600...vilket torde betyda att K7an är mer prisvärd än Taichi här?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

@Mookachacka: Absolut, helt korrekt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk

Just nu listar Inet 8 dagar för Asus Crosshair kortet och 20 dagar för Gigabyte K7...lagom till löningen då, jisses...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Just nu listar Inet 8 dagar för Asus Crosshair kortet och 20 dagar för Gigabyte K7...lagom till löningen då, jisses...

Asus kortet finns i lager på proshop, netonnet, komplett samt webhallen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Just nu listar Inet 8 dagar för Asus Crosshair kortet och 20 dagar för Gigabyte K7...lagom till löningen då, jisses...

Måste du handla på Inet då? Webhallen och Komplett är minst lika bra som Inet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Just nu listar Inet 8 dagar för Asus Crosshair kortet och 20 dagar för Gigabyte K7...lagom till löningen då, jisses...

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Proxann:

Asus kortet finns i lager på proshop, netonnet, komplett samt webhallen.

Skrivet av AMD-FX:

Måste du handla på Inet då? Webhallen och Komplett är minst lika bra som Inet

Stirrade mig blind på Gigabyte-kortet som inte kommit ut i handeln ännu...

Då är ju frågan om man ska slå till på Asus eller ha lite is i groggen och vänta på K7. Crosshair kortet ska kunna köra dessa minnen i iaf 3200?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Stirrade mig blind på Gigabyte-kortet som inte kommit ut i handeln ännu...

Då är ju frågan om man ska slå till på Asus eller ha lite is i groggen och vänta på K7. Crosshair kortet ska kunna köra dessa minnen i iaf 3200?

Jag väntar på mitt K7 från Dustin, skulle skickas först den 31:a Mars men blev inget, nu är datumet tydligen den 17:e April! Så hoppas jag får den då

Vad jag har sett så är många inte nöjda med sina Crosshair kort (varför har jag inte hittat någon riktigt bra info om)

Permalänk
Skrivet av Philippk:

Jag väntar på mitt K7 från Dustin, skulle skickas först den 31:a Mars men blev inget, nu är datumet tydligen den 17:e April! Så hoppas jag får den då

Vad jag har sett så är många inte nöjda med sina Crosshair kort (varför har jag inte hittat någon riktigt bra info om)

Inet listar 25:e och NetonNet lister den 18:e som datum då de får in K7. Mjo både här i tråden och på nätet kan man hitta lite blandade omdömmen. Får nog bli till att sitta still i båten någon vecka till och se vad som händer med alla uppdateringar och släppet av Ryzen 5.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Går dom minnena automatiskt till cas 15 när ni bootar efter reset?

Nope, dom stannar på dom inställningar jag väljer..
Är ganska övertygad om att det inte är B-die.
Surt som fanken när man ville vara safe iom att dom finns i qvl från Asus att dom ska klara 3200mhz men gör det inte.. skulle gått på Gskill istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Inaktiv

Fick mitt AM4 kit för Phanteks PH-TC14PE i brevlådan idag. Verkligen supersnabb leverans, endast 2 dagar efter mailsvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Stirrade mig blind på Gigabyte-kortet som inte kommit ut i handeln ännu...

Då är ju frågan om man ska slå till på Asus eller ha lite is i groggen och vänta på K7. Crosshair kortet ska kunna köra dessa minnen i iaf 3200?

Asus prime x370 pro klarar även dom där i 3200MHz 14-14-14-34

http://valid.x86.fr/a4n2bu

Där har du min build. Jag hade inte rört överclockning på cpun något alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Nya Gaming K5 från Gigabyte seglar ju upp som en favorit. Det klart billigaste kortet med blck.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4178222

Det har enbart det i alla fall jag önskar. En intelport till nic, blck, 1220 alc till ljud (väldigt bra chip förövrigt). Tyvärr får man säkert betala för RGB, men det kan man nog stänga av. 5 headers till fläktar och pumpar borde hålla långt med ett par splitters om man har många fläktar.

Jag vill veta vad VRM är kapabel till och hur det är eller blir med minnesstöd (helst stöd för 32 GB i snabba hastigheter kanske helst köpbart i form av 16 GB just nu och 16 GB senare men. Tyvärr får man väl vänta rätt länge på att få veta vad som kan tänkas fungera framöver :/ - https://community.amd.com/community/gaming/blog/2017/03/14/ti...
3500 MHz RAM vettefan om jag ens har sett, 3200 har jag ju sett och någon har ju använt 3600 ändå men då med BCLK överklockning tror jag, ett för 3600 MHz går inte att ställa in och få att fungera i 3500 eller? Det måste vara ett som från början har ratios som passar med / blir 3500? Skulle helst köpt 2x8 GB 3200/3500 nu eller snabbare med om det nu skulle vara aktuellt (vad är nästa? 3800?) om jag visste att det framöver skulle gå med ett till 2x8 GB kit på samma. Om de fanns med ECC än bättre men ..

Hur det är med VRM och överklockning mer "nära maxfrekvens" än "absolut värsta man kan få till" hade jag också velat veta. Typ om Ryzen 7 1700 går att köra i 3.8-3.9 och 1700X i 3.9 GHz med lägre volt så har jag inget emot att ligga där, en 1700X hade jag väl inte ens behövt överklocka kanske å andra sidan blir det ju lite muppigt då det är den som inte kommer med en kylare istället .. Just nu då. Jag har en Noctua NH-U12 jag väl ändå borde fixa AM4 mount till och använda ändå men de nya är ju snygga .. Noctuan är ju inte alls lika fin =P

Permalänk
Medlem

För mig låter det som om du vill ha det moderkort med absolut bäst VRM, men ändå använda stockkylaren? Folk med B350 kort klockar sina 1700 lika bra som med X370 verkar det som.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

För mig låter det som om du vill ha det moderkort med absolut bäst VRM, men ändå använda stockkylaren? Folk med B350 kort klockar sina 1700 lika bra som med X370 verkar det som.

Har en vän som har gigabyte b350 gaming 3 och hans vrm ligger på 104C i load tycker det låter väldigt mycket.
Så jag skulle nog akta mig för det.

Permalänk
Medlem

VRM tror jag blir lika varma eller i alla fall ganska lika på de flesta kort. Det handlar nog mest om att ha luftflöde över det området. Eventuellt fulmodda en fläkt. Såg en på OCN som 3D-printade en dukt som funkade som bara det. Detta är bara antagelser från mig då jag inte har någon erfarenhet med Ryzen än så länge.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@Fatty: Sätt på lite kylflänsar på VRM om man ska ta ut mycket effekt. Kan ses i denna video, samt bra tips hur man gör det.

https://www.youtube.com/watch?v=RNu-QiVr95M&t=19s

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Någon som har MSIs Pro Carbon kort? Jag har aktivt undvikt MSI produkter sen jag jobbade i en datorbutik för en massa år sen. Var alltid datorerna med MSI moderkort som kom tillbaka och strulade.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Någon som har MSIs Pro Carbon kort? Jag har aktivt undvikt MSI produkter sen jag jobbade i en datorbutik för en massa år sen. Var alltid datorerna med MSI moderkort som kom tillbaka och strulade.

Jag har , men började montera datorn igår så har inte hunnit testa än.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av marcusOCZ:

VRM tror jag blir lika varma eller i alla fall ganska lika på de flesta kort. Det handlar nog mest om att ha luftflöde över det området. Eventuellt fulmodda en fläkt. Såg en på OCN som 3D-printade en dukt som funkade som bara det. Detta är bara antagelser från mig då jag inte har någon erfarenhet med Ryzen än så länge.

Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Fatty: Sätt på lite kylflänsar på VRM om man ska ta ut mycket effekt. Kan ses i denna video, samt bra tips hur man gör det.

https://www.youtube.com/watch?v=RNu-QiVr95M&t=19s

Vissa chassin har ett fläktuttag, där man kan montera en fläkt som blåser luft mot baksidan av moderkortet, en sådan rekomenderas, om ni har möjlighet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

@Herr Kantarell: Jag tänkte ursprungligen grunda min nya burk med MSI Carbon kortet. Jag monterade allt i förrgår men kortet var stendött så det blev en RMA av det. Åkte istället raskt som attans till Inet i Sisjön och skaffade enda ASUS PRIME X370-PRO kortet i stan. Det verkar dock ha andra bekymmer som att windows splash screen fryser efter några sek. Har sett andra som har detta problem men har ej sett någon lösning/förklaring på detta.

Ingen som vet något?

Permalänk

Någon som kan förklara de stora skillnaderna i garanti för K7? Har fågat Inet själva men inte fått svar än. Är det butiken själv som sätter garantitiden?

Visa signatur

Nuvarande rigg: CPU: AMD R7 3700X, RAM: G.Skill Flare X, GPU: EVGA 1080Ti FTW3, Moderkort: Gigabyte GA-AX370-Gaming K7 (F51g), HDD: Samsung 840 SSD Pro Basic, WD Black Caviar 1TB SATA II, CPU-kylare: Corsair H115i (Noctua NF-A14), Chassi: Fractal Design R5, PSU: Seasonic Prime GX 1000

Permalänk

Är det någon som har koll på mATX-alternativen? USB 3.1 hade ju varit nice och finns det DisplayPort slipper jag vänta på Vega innan resten av burken blir byggd. Tyvärr verkar det inte finnas något alternativ med båda dessa funktioner. Finns det bättre skäl än färg att välja bland de få alternativ som finns?

Permalänk
Inaktiv

Har aldrig haft så svårt att hitta ett vettigt moderkort som till ett Ryzenbygge. B350 Tomahawk verkar vara helrätt sett till prestanda och OC. Men dessa kommer med Realtek ALC892 ljudkort och Realtek NIC.
Jag vill absolut ha ett med ALC1150/1220 och Intel NIC men då sticker priset iväg ordentligt vilket det inte gör med Intel.

MSI X370 Gaming Pro Carbon ser ut att ha det jag önskar även om det är lite i dyraste laget. Är dessutom lite osäker vad gäller MSIs kvalitet, de har alltid gjort lite billigare moderkort med ibland tveksam kvalitet.
ASUS har alltid fungerat utmärkt för mig men Asus Prime X370-Pro ser ut att ha mer problem än någon annan när det kommer till AM4/Ryzen för tillfället.
Gigabyte vill jag inte ta i, har blivit blåst på deras moderkort flera gånger och svurit att hålla mig ifrån deras skräp. ASRock Fatal1ty X370 Gaming K4 är också ett alternativ men det enda jag har kunnat hitta om det kortet är att det är en rätt medioker överklockare.

Hur resonerar ni? Har ni några tips?

Permalänk
Hjälpsam

@anon12433: Har inga problem med Asus X370 Prime Pro.
Möjligtvis det att mina 4*16 GB inte går i 2933 utan 2667 MT/s, men det bör fixas via UEFI-uppdatering.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

@veckans: Har inga problem med Asus X370 Prime Pro.
Möjligtvis det att mina 4*16 GB inte går i 2933 utan 2667 MT/s, men det bör fixas via UEFI-uppdatering.

Såg många kommentarer om att det inte ens cold-bootar med 2400MHz på minnena i många fall. Men det kanske gällde det allra första BIOSet. En fråga gällande ljudkortet på det. Har det inbyggd hörlursförstärkare? Ser på deras hemsida att det anpassar sig till impedansen på lurarna automatiskt vilket borde innebära det men vet inte säkert. Kan du höja volymen riktigt högt utan att det börjar låta illa eller för högt för att lyssna på?

Permalänk
Hjälpsam

@anon12433: Nästan för högt.
Kan ställas i tre lägen, prestanda kraftfullt och extremt, jag vill inte lägga mig över 20% ens i lägsta läget.
Ljudet är rent, en väldig skillnad mot mitt gamla enklare realtek kort, möjligtvis kan basen kännas väl kraftig.
Har en Korg DS-DAC_100m, den får nu driva mina hörlurar, ljudkortet går till ett par HK soundsticks, nöjd med bägge ljudkällorna.
Skulle absolut inte dra mig för att låta inbyggda ljudkortet, driva mycket bättre ljudkällor än soundsticks, men det jag har, duger för mig.

edit Hörlurarna? Senheiser HD558 tror jag att det är.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |