Virusprogram Bra,Bättre,Bäst?

Permalänk
Medlem

Virusprogram Bra,Bättre,Bäst?

Va har ni för erfarenhet av F-secure SAFE?
Kör med Norton Security nu min prenumeration börjar gå ut.
Bredbandsbolaget erbjuder 3 månader F-secure SAFE just nu.

Ska man pröva F-secure eller ska jag förlänga Norton eller köra något helt annat???

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av macce601:

Ska man pröva F-secure eller ska jag förlänga Norton eller köra något helt annat???

Bara att läsa: https://www.av-test.org/en/compare-manufacturer-results/

Kan dock säga att F-secure är något otroligt iriterande, sitter och blockerar vissa program som den anser är "misstänksamma". Man får då lägga till programmet i listan av godkända program. Sen uppdateras antingen antiviruset eller programmet i fråga och blir igen blockerat.... Lika jobbigt som Win10 som tar bort program...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

jag har kört NOD32 ett par år, men nu gått över till kaspersky, gick efter diverse tester osv.
Bara och läsa länken som Commander tipsade om.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk

Kör bitdefender, riktigt bra. Aldrig haft något problem. Köpte kod från ebay för att spara lite extra 😀

Visa signatur

Asrock steel legend B550M, Ryzen 5800X, ROG RYUO 240, G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB, ASUS GeForce RTX 3080 10GB, Samsung 980 M.2 NVMe 3.0 Black 1TB, Kingdian 480gb ssd, Corsair RM550X, Skärm: LG 27gl83a-b

Permalänk
Inaktiv

Gratis Avira i kombination med att inte göra dumma saker.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag sunt förnuft och MBAM. Har klarat mig utan virus eller skadlig kod sedan Vasa skidade förbi senast typ

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Testar McAFee men kommer va tvungen avbryta. Även om jag aktiverar alla brandväggar och skit har de någon grej som kollar uppgraderingar eller vill varna att man inte kör McAfee så de kastar mig tillbaks till skrivbordet oavsett om jag kör applikationer i fullscreen. Beter sig värre än de flesta verkliga virus...

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjockberg:

Kör bitdefender, riktigt bra. Aldrig haft något problem. Köpte kod från ebay för att spara lite extra 😀

Kikar också på Bitdefender ligger snäppet under Kaspersky men lite billigare.
Hur mycke har Antivirus prog inverkan på gaming?

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

jag tycke f-secure funkar bra men som commander sa, den blockar vissa program ibland och gör samma sak igen när programmet uppdateras det var så hela tiden med league of legends när jag spelade det förr varje patch så fick jag trycka på att tillåta skiten. annat än det så är det 10/10.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Avast plus avast secureline vpn.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* MSI X670E Tomahawk* AMD 7800X3D* 32GB G-Skill DDR5 6000Mhz* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickeh2k:

Själv kör jag sunt förnuft och MBAM. Har klarat mig utan virus eller skadlig kod sedan Vasa skidade förbi senast typ

Om du inte använder antivirus kan du ju omöjligt säga att din dator varit virusfri?

Permalänk
Medlem

Använt Bullguard i några år nu och aldrig haft problem
Kan säga samma sak om eset/nod32

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce

Permalänk
Medlem

Jag kör avast free, så vitt jag vet har jag inte haft något virus, den blockerar aktivt både sajter och filer ifall det skulle vara något. Märker ingen prestandaminskning med det heller. Kör avast i säkert 10+ år nu, kan inte klaga alls.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Om du inte använder antivirus kan du ju omöjligt säga att din dator varit virusfri?

Jodå, kör lite antivirusprogram då och då och hittills har inget gett utslag

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Jag kan slå ett slag för webroot. Relativt nytt på svenska marknaden för hemanvändare. Men funnit många år på företagssidan. Så det finns inte så många tester här ännu dock. Men det har fått bra kritik f ö. https://www.webroot.com/us/en/home/products/av

http://uk.pcmag.com/webroot-secureanywhere-antivirus-2015/365...
https://www.amazon.com/Webroot-Antivirus-2017-Devices-Year/dp...

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macce601:

Kikar också på Bitdefender ligger snäppet under Kaspersky men lite billigare.
Hur mycke har Antivirus prog inverkan på gaming?

Har testat alla stora och fastnade också för Bitdefender.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macce601:

Jag rekommenderar Windows Defender (Microsofts antivirus). Kör inget annat. De är fulla med sårbarheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Jag rekommenderar Windows Defender (Microsofts antivirus). Kör inget annat. De är fulla med sårbarheter.

Snarare fulla med bloatware. Ett AV ska inte behöva vara flera hundra MB!

Visa signatur

.

Permalänk

Jag bytte från ESET NOD32 till Windows Defender, då jag aldrig har fått virus och kändes onödigt att betala för det. Och än så länge är Windows Defender helt ok, inte lika avancerat, men fungerar fint och är gratis.

Permalänk
Medlem

Har kört Kaspersky i flera år och går igenom datorn några gånger per år med diverse andra program i felsäkert läge, har hittills inte hittat något med något av programmen.
Så jag är riktigt nöjd, med tanke på vad man är inne på ibland!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macce601:

Min röst går till Webroot, https://www.webroot.com/us/en/home/products/compare

Minimal installation, minimal åverkan på prestanda

Lite bilder på appen (imgur)

Permalänk
Medlem

Windows Defender och sunt föruft har fungerat bra för min del de senaste åren.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Kört NOD32 i ett antal år, men har mer eller mindre gått över till Bitdefender nu efter att jag hittade ett bra erbjudande på det från Bitdefender förra året.

Webroot låter intressant, men det stör mig lite att jag inte hittar så många oberoende jämförelser av det. Det finns ett gammalt(2013) test hos av-test där de fick lite halvdåliga resultat. Men sedan verkar de ha sagt att de inte vill vara med längre då de visst tycker att av-test inte tesar på rätt sätt.

https://community.webroot.com/t5/Webroot-SecureAnywhere-Antiv...
https://www.wilderssecurity.com/threads/why-is-webroot-no-lon...

Någon som har mer information?

Permalänk
Medlem

Lägger en röst för Bitdefender, har bra extra funktioner(delayed startup av program etc) dessutom som jag tycker fungerar bättre än låt säga Kasperskys som jag hade innan.

Permalänk

Kör bitdefender på 3 datorer + mobilen. Funkar klockrent!

edit:
För webbläsaren (chrome) kör jag också: adblock, ublock origin, ghostery (dock inte på swec )

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Keeper of Traditions

Finns många liknande trådar och de slutar i princip alltid på samma sätt, men läs tester skulle jag säga. Av-test och AV-comparatives ger en snabb bild om vilka man bör titta närmre på.

Man bör hålla sig borta från Windows Defender, som sagts innan.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Microsoft rekommenderar Windows Defender.
Sedan är det inbyggt också, det är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Microsoft rekommenderar Windows Defender.
Sedan är det inbyggt också, det är bra.

Det är väl självklart att Microsoft själva rekommenderar Windows Defender.

Visa signatur

-

Permalänk

Har Bitdefender och det funkar perfekt, fick med 1 år i humble bundle för 7 euro eller något.

Visa signatur

i7 12700k @ 4.8GHz / ASUS GeForce RTX 4070 Ti 12GB TUF Gaming OC / ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz CL38 Lancer / W11

Permalänk
Skrivet av macce601:

Ingen erfarenhet alls utav F-Secure. Använder också Norton Security. Det är ungefär samma pris på de alla olika företagens varianter, slå ut summan på ett år så blir det mindre smärtsamt.. AV-marknaden är lukrativa affärer minst sagt. Förnyade dock min prenumeration nyligen på Norton iom att jag redan hade det och inte upplevt några problem med det. Inga tråkiga pop-ups med mera, utan det ligger och arbetar stilla i bakgrunden. Har hört många som säger att det saktar ner datorns prestanda. Det håller jag inte direkt med om det. Kanske var så förr i tiden. Men de har blivit bättre.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU