Virusprogram Bra,Bättre,Bäst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rigor:

Det är väl självklart att Microsoft själva rekommenderar Windows Defender.

Det skulle man kanske kunna tro, om man inte läser antivirustrådarna. Men det är inte självklart för flera på det här forumet.

Det var bara två veckor sedan någon svalde ett blogginlägg där motsatsen hävdades.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Lika jobbigt som Win10 som tar bort program...

wat

Visa signatur

ASUS Z97-A | 4790K 4.4GHz | 16GB DDR3 2400MHz | MSI GTX 980Ti 6GB Twin Frozr V | Samsung Evo 850 250GB | Asus PG279Q | Dell U2412M

Permalänk
Inaktiv

Dustin hade någon kampanj som jag hittade via SweC.

Jag köpte 3 år abonnering av Nod32 för 400 kr + växel.

Så det är det jag kö för virus, samt Malwarebytes pro för malware.

Permalänk
Medlem

Provat mig fram och efter något års testande och tyckande så fastnade jag för Bitdefender. Kör även Malwarebytes. Övrg info: Jag kör inte gratisvarianten av något av programmen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klanders:

Jag köpte 3 år abonnering av Nod32 för 400 kr + växel.

Skrivet av Valonen:

Jag kör inte gratisvarianten av något av programmen.

Att betala för antivirus är som att kasta pengar i sjön.

Google Chromes säkerhetschef Justin Schuh tycker att ni ska sluta med det, produkterna försämrar säkerheten och gör er mer sårbara för attacker.

Stop Buying Bad Security Prescriptions

Of course, the situation is actually quite a bit worse than just being ineffective. That’s because the market pressures security products to compete on feature lists centered on arbitrarily chosen threats. Ironically, all of those “features” are actually bleeding vast attack surface across your entire system. And since security product vendors are almost universally negligent with respect to making their own products secure, they leave their users more vulnerable to all of the attack and escalation vectors they introduce. And that’s not even considering the negative impacts on performance and stability that these products typically introduce.

The market is just structured such that security vendors are largely incentivized to sell products that make your systems fundamentally less secure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothbrok:

Win10 kan avinstallera program den anser inte är kompatibelt med nån uppdatering. Har flera gånger skett där den avinstallerat exempelvis CCleaner på ett antal datorer som jag installerat och schemalagt.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Commander:

Win10 kan avinstallera program den anser inte är kompatibelt med nån uppdatering. Har flera gånger skett där den avinstallerat exempelvis CCleaner på ett antal datorer som jag installerat och schemalagt.

Inte enbart CCleaner. Det finns en uppsjö av program som har rapporterats bli avinstallerade under windows 10 uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Att betala för antivirus är som att kasta pengar i sjön.

Google Chromes säkerhetschef Justin Schuh tycker att ni ska sluta med det, produkterna försämrar säkerheten och gör er mer sårbara för attacker.

Stop Buying Bad Security Prescriptions

Of course, the situation is actually quite a bit worse than just being ineffective. That’s because the market pressures security products to compete on feature lists centered on arbitrarily chosen threats. Ironically, all of those “features” are actually bleeding vast attack surface across your entire system. And since security product vendors are almost universally negligent with respect to making their own products secure, they leave their users more vulnerable to all of the attack and escalation vectors they introduce. And that’s not even considering the negative impacts on performance and stability that these products typically introduce.

The market is just structured such that security vendors are largely incentivized to sell products that make your systems fundamentally less secure.

Intressant länk, finns det mer underlag för resonemanget? Annars är det ingen uppoffring som sådan, placebo i värsta fall.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Intressant länk, finns det mer underlag för resonemanget? Annars är det ingen uppoffring som sådan, placebo i värsta fall.

Ja, det finns mycket underlag. Här är några papper till exempel (pdf):

AV: Additional Vulnerabilities
Breaking Antivirus Software
Analysis and Exploitation of an ESET Vulnerability
Sophail: Applied attacks against Sophos Antivirus
Sophail: A Critical Analysis of Sophos Antivirus
Attacking Antivirus
0wning Antivirus
The Death of AV Defense in Depth
Antivirus (In)Security

The Security Impact of HTTPS Interception
TLS Interception considered harmful

En trevlig bok:

The Antivirus Hacker's Handbook

You may wonder why an antivirus product, which is often synonymous with security for the average user, can be guilty of such a basic mistake. In some cases, specifically when talking about ASLR and fixed address memory pages with RWX attributes, performance guides the decision. One company, which will remain unnamed, even showed me a comparison using ASLR-enabled modules and non-ASLR-enabled ones. --s. 300 (Blind Trust Is a Mistake)

Although the code of big companies, such as Microsoft, Google, IBM, and Oracle, is frequently inspected by third-party auditors, a lot of antivirus software is never audited. Yes, that's right: never. [...] Unfortunately, most antivirus vendors never audit their products, not even during the development cycle. --s. 338 (Current Trends and Recommendations)

Daniel Bilars recension:

What they demonstrate is actually quite depressing and alarming: Vast majority of AV (one or two unnamed exceptions) lack rudimentary security controls, such as those implemented in modern-ish web browsers and document readers. These includes but are not limited to

* Privilege separation '
* Sandboxing '
* Emulation '
* Default trust deny of other components'
* Anti-exploitation measures inside their own products
* SSL/TLS based updates
* Effective use of ASLR
* Effective and proper use of ACLs

Twitter är bra för aktuell information. Där kan man följa Tavis Ormandy, sårbarhetsforskare på Google, Joxean Koret, säkerhetsforskare och författare till The Antivirus Hacker's Handbook, och webbläsarutvecklare som April King, Aaron Klotz och Justin Schuh:

Koret: The Microsoft's AV is heavily audited. All the others are not.
Koret: Microsoft wins with no doubt to the whole AV industry when talking about code securitu.
Koret: my experience analysing 16 AVs, being Microsoft one of them. Tavis shares it.

Ormandy: No doubt you're saying "crap" because of some avtest metric. Based on code quality and safety, Microsoft wins.
Ormandy: If u use AV, you still can't run untrusted exe. But now you have lots of new attack surface. You've made things worse.

King: Not speaking for my employer (@mozilla) but AV causes piles of security issues for Firefox.
Klotz: Injected AV code is Firefox's single biggest stability problem on Windows at the moment.

Schuh: AV is my single biggest impediment to shipping a secure browser.
Schuh: Why AV is bad: Security is mostly about reducing attack surface & enforcing boundaries. AV adds huge attack surface & bridges boundaries.

Jessica Payne: Sometimes to enhance security and reduce attack surface of a system the answer is not to add more technology, but to take away technology.
Halvarflake: If you are trying to improve security, and you do so by adding code instead of removing code, odds are that you are doing it wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Snarare fulla med bloatware. Ett AV ska inte behöva vara flera hundra MB!

Då ska man inte köra Windows 10 heller, fullt med bloatware och reklam.

Permalänk
Medlem

McaFee avinstallerat. Jag var väl egentligen en dag för sen men de gav mig en refund och inget tjat. Ville fjärrstyra min dator för att avinstallera men fick hem en applikation istället som förhoppningsvis gjorde mig av med alla spår av det.

Måhända är det världens mest svårhackade antivirusprogram med tanke på hur svårt det var att avinstallera manuellt men ändå..

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Då ska man inte köra Windows 10 heller, fullt med bloatware och reklam.

Det är inte så farligt jämfört med AV programmen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

En till röst för bitdefender, men med en varning. Deras auto-renewal av lincensen är på som standard. Vilket betyder att när din licens går ut tar dom automatisk betalt igen för en ny och denna är garanterat inte lika billig som den du köpte först.

Permalänk
Medlem

Jag kör Sophos home och det tycker jag är bra, man märker aldrig av det, om det inte hittar något. Gratis och du kan kontrollera alla datorer du använder ditt konto till på nätet, perfekt om man tex har det på föräldrars datorer mm, sånna som inte har koll på sånt.

Och gratis såklart.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | FD North XL | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

McAfee är ett sattyg utan dess liknelse, en av de program jag håller absolut lägst. Så många konstiga programbuggar som ordnat sig med en avinstallation av densamma. (i gratisvariant åtminstone)

Avast körde jag i otroligt många år tills de blev uppköpta och började installera annan skit och ville att man betalade för fullversion med popups regeulbundet, tydligen ska de ha skärpt sig numera.

körde ett tag Windows egna, men nu lirar datorn med ESETS multidevice (tre datorer, antivirus + mer)
Tycker faktiskt att det är värt pengarna. bra grejer, och första antiviruset jag anser värt.

Upplever att det stör mindre än Windows egna.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@Aene:
Orsaken att det inte finns så mycket info är att de inte funnits så länge på konsumentmarknaden, iaf inte här i Sverige. Jag länkade till ett test från 2015. Sen en länk till reviews från amazon. Jag skulle rekommendera att testa dem iaf. Kostar typ 250 kr för ett år. 1 MB installation, som det borde vara inte 1 GB som det är nu mer (f-secure, norton etc). Och vi ska inte prata om hur jävla svårt det är att avinstallerat, extra bökigt om pren. löpt ut. Fattar inte hur de lyckas ta så mycket utrymme och resurser. Enda nackdelen med webroot och liknande är att mycket ligger i molnet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har kört BitDefender Free i alla evigheter men tänkte ge WebRoot en provkörning "mest bara för att" men fan program till att lägga sig i allt, firewall, webshield, system optimization...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

@torbjorn_75:

Oj, det var en hel del info men det var precis det jag frågade om så inget fel med det.
Tack, får ta och läsa igenom alltihopa under veckan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Windows Defender samt köra Malwarebytes AntiMalware någon gång om året.
Surfar man inte på suspekta sidor eller laddar hem något skumt så är det inte så stor risk att få virus.
Har iaf inte haft något på säkert 15år.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem

Ja något "virusprogram" kör jag inte vad jag vet men däremot har jag kört ESET Smart Security nu i flera år, version 10 nu, och är nöjd(förra versionen var dock sisådär), men överlag är jag som sagt nöjd.
Har provat de flesta Antivirusprogram men hittills är det ESET som gäller.
Hade ett j.... problem med Bitdefender på min dator, har inte haft problem med några andra men just Bitdefender ville inte lira?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Vill du inte överbelasta cpu så kan du installera AVAST med bara 3 viktiga komponenter: file, email, web. Inget annat faktiskt behövs. Defender som är inbyggd i Windows det kan man inte lita på.