Sony Xperia Z3 helt död

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z3 helt död

Hej, Min Xperia Z3 tvärdog igår. Går inte heller igång med inkopplad laddare. Kan man byta batteri, starta på annat sätt eller är det soptunnan som gäller?
Finns det något sätt att rädda internminnets bilder etc?

Permalänk
Medlem

@stenent: Har du provat att trycka in Power och Volym - samtidigt när du försöker starta den?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk

vad föreledde att den dog?

tappat den? vattenskador? något annat?

lite mer info så kanske vi kan komma på någonting.

är du säker på att den verkligen är död så det inte bara är så att skärmen slutade fungera?

här är ifixit guiden för Z3an, men är för dual sim, men borde vara lika för att öppna upp den, så du kan själv göra en bedömning om det är värt att öppna upp den för att ordna batteriet.

https://www.ifixit.com/Teardown/Sony+Xperia+Z3+Dual+Teardown/...

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem

Inga vattenskador, inget golvtapp bara dog. Har prövar med Power + Volym och då startar den och visar "Sony" - "Xperia" en stund. Ett par gånger går den ett steg till och visar "vågrörelsen". Sedan slocknar den och efter en stund startar den igen men kommer inte längre än de första ett eller två stegen. Antar att det är hopplöst fall? Kan man komma åt internminnet på något sätt?

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem med min Z1:a fast då hade jag badat med den så det kom in fukt.
körde volym+ powerknappen och den startade och den la den av så som du skrev. efter en vecka provade jag att försöka starta den och den startade som vanligt . men vet att det skall finnas något diagnos program på sonys hemsida man kan använda när den inte startar skulle rekomendera att prova det minns ej vad det heter såhär på rak arm dock men kan inte vara så svårt att hitta

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X / Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Dell 32" G3223D QHD + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z3 helt död

Skrivet av Returtony:

jag hade samma problem med min Z1:a fast då hade jag badat med den så det kom in fukt.
körde volym+ powerknappen och den startade och den la den av så som du skrev. efter en vecka provade jag att försöka starta den och den startade som vanligt . men vet att det skall finnas något diagnos program på sonys hemsida man kan använda när den inte startar skulle rekomendera att prova det minns ej vad det heter såhär på rak arm dock men kan inte vara så svårt att hitta

Tack för tipset-----har försökt ett antal dagar få igång den men tji. Ska kolla på Sonys sida om jag hittar något användbart. Köpte en ny igår för Z3:an är ju ändå 4 år gammal nu.
Ha en fin dag

Permalänk

Mamma hade samma problem med sin compact, det finns en liten gul knapp som man kan trycka in med en nål eller liknande innanför sim kortet. Då kickar mobilen igång, annars vart de ett garantiärende.

Visa signatur

R5 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8700k | GTX 1080 TI | 32GB 3200Mhz ddr4

Permalänk
Medlem
Skrivet av gylldevik:

Mamma hade samma problem med sin compact, det finns en liten gul knapp som man kan trycka in med en nål eller liknande innanför sim kortet. Då kickar mobilen igång, annars vart de ett garantiärende.

Tack tipset om Sonys hemsida, där fanns information just om den lilla knappen innanför luckan, 2 minuter med knappen intryckt sedan gick den snällt igång precis som du, "gylldevik", beskriver.

Permalänk
Skrivet av stenent:

Tack tipset om Sonys hemsida, där fanns information just om den lilla knappen innanför luckan, 2 minuter med knappen intryckt sedan gick den snällt igång precis som du, "gylldevik", beskriver.

Så den funkar nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sony Xperia Z3 helt död

Skrivet av gylldevik:

Så den funkar nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Japp, den fungerar helt perfekt! Det är ett himmelrike ibland att det här Forumet finns.

Permalänk
Skrivet av stenent:

Japp, den fungerar helt perfekt! Det är ett himmelrike ibland att det här Forumet finns.

haha, hittade fixen själv på xda eller flashback när de hände för ett par år sen. Perfa att d finns

Visa signatur