Delbetalning, vilken aktör erbjuder de mest förmånliga avtalen? (Datorköp)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Antar du inte kollat vad det kostar på Komplett.

12 månader med 18 % ränta (uppläggningsavgift 250 kr)
Månadsavgift om 35 kr tillkommer

15000kr på 12mån=18370

Och därför bör man istället ta ett vanligt lån på exv bostaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Antar du inte kollat vad det kostar på Komplett.

12 månader med 18 % ränta (uppläggningsavgift 250 kr)
Månadsavgift om 35 kr tillkommer

15000kr på 12mån=18370

Jag har bytt två höftleder, räcker det?

Klart som fasen man inte får en buffert om man inte sparar.
Vilket samhälle lever vi i där man måste ha en 15k dator som man inte har råd att köpa?

Visst kanske det är svårare att motivera en 15k dator, men i ditt första inlägg så lät det ganska tydligt att du är emot delbetalning generellt. Vill man ha sin dator av diverse anledning så kan det ju vara trevligt att få den lite tidigare, inför studieperioden, semestern, någon hundring i månaden är ju betydligt mer smärtfritt än hela summan direkt, eller att vänta 12-24-36 månader. Flera ställen erbjuder räntefri delbetalning, sedan om man väljer exempelvis Komplett så får man väll skylla sig lite själv.

Tråkigt med dina höftleder, du verkar ju ha klarat dig igenom perioden, frågan är om det var bra eller dåligt med tanke på din åsikt om delbetalning. Delbetalning är inte för alla då alla inte kan hantera kosing, dock om du studerar eller är sjukpensionär så kan det faktiskt vara att föredra. Själv köpte jag en laptop 2003 (på delbetalning) som jag hade genom hela studieperioden, hemma, på föreläsningarna, på tåget. Om jag skulle ha buffrat den summan som student hade det tagit ett par år och utbildningen hade varit slut.

I vilket fall får du ha dina åsikter, det är ju ett relativt fritt land.

Ts: tänk efter och jämför alternativ innan du skriver på nått, tänk också på att datorn kanske redan är utdaterad innan betalningsplanen väl är slut. Räntefria delbetalningar utan startavgifter är att rekommendera, gärna kortare sådana ifall framtiden ser osäker ut. Klarna brukar ha ganska bra delbetalningar om man håller sig till några månader, över 24 så börjar det bli röveri. Förut tog klarna 25 kr i aviavgift medans komplett tog hela 35 kr, slår man ut det över ett år eller två så drar det iväg, speciellt om räntan är hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

@Tobeyforce: Tala om för din polare att han inte ska köpa saker som han inte har råd med. Om han verkligen vill betala lite i taget och betala mer än han tänkt från början har väl de flesta (Inet, Webhallen, Dustin, m.fl. delbetalning). Problemet ligger i att hitta "den bästa bland de sämsta", men jag tror verkligen att all form av delbetalning är en dålig idé.

Det är inte enbart negativt att delbetala, det gäller bara att förstå vad man ingår i för avtal. Har du några lån? Det hoppas jag inte, annars hade det ju varit rent hyckleri från din sida. Det finns bra villkor om man vill delbetala hos bland annat klarna.

Jag brukar köra 12 månader avbetalning på mina datorsaker hos inet, genom klarna, då gäller följande:
12 månader med 0% ränta (uppläggningsavgift 149 kr), 29:- avi-avgift, that's it. Inte så jäkla blodigt som att punga ut 15 lax med en gång. Första betalningen blir 1428 (15k/12+149+29), restrerande blir 1279 (15k/12+29), vill du betala mer någon månad så går det bra, vill du betala allt på en gång för att extra cash har rullat in så går det också bra. Betalar du däremot mindre än 1279 någon månad så går det över till räntebaserat och då är det inte lika vackert längre (detta är alltså fällan man ska undvika), så håll dig till lägsta nivån av 1279 i exemplet för att behålla det fina avtalet. Blir inte bättre än så.

Klarna is love, klarna is life.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Istället för att diskutera olika sätt man kan låna/delbetala/öka lån på boende så kanske man skulle svara på frågan som denna tråden verkligen handlar om?
Skapa en egen tråd om kreditköp isf istället för att fylla denna tråden med diskussioner fram och tillbaka om något som inte har med frågan att göra?

Han frågade simpelt vilka som är bäst när det gäller delbetalningar och inget annat.

Tyvärr har jag inget tips där men sluta kladda ner andras trådar.

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Du låter som en bitter människa. Samhället vi har idag är det bästa någonsin.

Då måste jag utryckt mig slarvigt. Inte bitter på något sätt. Bara förundrad över folks oförmåga att spara till inköp.

Permalänk
Medlem

All credd till folk som har möjligheten att spara till allt de behöver och vill ha. Men alla har helt enkelt inte den möjligheten, av alla möjliga olika anledningar.

Frågan var dock vilka alternativ som var bäst, inte hur man skall sköta sin ekonomi.... :-|

Visa signatur

-- FubbHead

Permalänk
Medlem

Köpa en dator för 15K på lån och delbetala 1250kr/mån borde väl rimligtvis ses ungefär likvärdigt med att spara 1250kr/mån för att köpa sin dator om ett år? Visst. I fallet med lån blir det dyrare p.g.a avi- och uppläggningsavgift, men med 12 månader "räntefritt", så är det väl för fasen inte så farligt?

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Webhallen har också delbetalning! Tror det är räntefritt upp till 12 månader.

Tycker priserna/avgifterna brukar se rätt lika ut när man läser om det. Har inte stenkoll dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Köpa en dator för 15K på lån och delbetala 1250kr/mån borde väl rimligtvis ses ungefär likvärdigt med att spara 1250kr/mån för att köpa sin dator om ett år? Visst. I fallet med lån blir det dyrare p.g.a avi- och uppläggningsavgift, men med 12 månader "räntefritt", så är det väl för fasen inte så farligt?

Sett till att det var några år sedan frågan var aktuell gissar jag att kompisen nog redan gjort sitt val

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Sett till att det var några år sedan frågan var aktuell gissar jag att kompisen nog redan gjort sitt val

Noterade det precis när jag postat, men orkade inte bry mig

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Köpa en dator för 15K på lån och delbetala 1250kr/mån borde väl rimligtvis ses ungefär likvärdigt med att spara 1250kr/mån för att köpa sin dator om ett år? Visst. I fallet med lån blir det dyrare p.g.a avi- och uppläggningsavgift, men med 12 månader "räntefritt", så är det väl för fasen inte så farligt?

Nej, det är inte så farlig. Men är det ett sunt beteende? Om detta tvista de lärda.

Världen är inte svartvit men generellt sett så hör jag till gruppen som menar att man aldrig ska ta lån för nöjeskonsumtion. Har man råd att köpa något på avbetalning så har man även råd att spara ihop pengarna och köpa kontant. Så varför har man istället spenderat alla sina pengar på annat? Dålig och/eller oseriös planerad ekonomi. Kanske även blandat med dålig impulskontroll.

Men som sagt, för en normalt funtad person med en stabil inkomst så är det inga problem att ha någon enstaka sak på avbetalning. Finns förstås skräckscenarion som kan göra att det blir jobbigt men då får man väl sälja sin nya dator med storförlust.