Managerare ISC-DCHP och BIND-DNS, finns detta?

Permalänk
Medlem

Managerare ISC-DCHP och BIND-DNS, finns detta?

Tjenare!

Jag sitter och letar efter antingen en kombinerad eller två separata managerare där man lätt kan se DHCP-scopes om de går fulla, ändra scopes, assigna hostnames m.m. alltså en smidig lösning för DHCP/DNS till linux, finns de något sådant, kanske tom nått som kan snurra de på ett webgui?

Nu så är ju, brrrr, skäms nästan att säga de, men M$ dhcp/dns lösning så mycket smidigare och mer lättöverskådligt...

Finns det nått vettigt för linux??

Tack på förhand!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W

Permalänk
Medlem

Hur kan du tycka att MS lösningar är smidigare eller mer lättöverskådliga? De stödjer ju inte ens SSH, bash eller vim. Så ogästvänligt det kan bli...

Vad man tycker är smidigt att arbeta med beror till stor del på vad man har tidigare erfarenheter av, och vant sig vid.
Potentiellt sett är MS lösningar ett bättre val för sig om du är bekväm med de, och inte är så intresserad av att titta på alternativ.

Som svar på din fråga, ja, ett gäng olika lösningar, av blandad sort, utseende och kvalité.
Webmin är standardsvaret för webbaserad administration av en Linux-baserad server, och har moduler för det mesta, däribland DHCP och DNS.
Och om det inte faller dig i smaken så finns det gott om träffar på Google med förslag från när liknande frågor ställts tidigare.

Permalänk
Medlem

@Genesis: Haha jag är helt med på din bana, jag har inga problem att kör det direkt i terminalen, det är en kompis till mig som tycker det är bökigare att trassla runt i terminalen. Så tänkte göra livet lite lättare för honom.

Åååh Webmin va ju kanon hur har jag missat detta? Tack så jättemycket, det är precis va jag söker!

Visa signatur

CPU: Ryzen 3700X | CPU-Kyl: Alpenföhn Black Ridge + NF-A9x14 | GPU: ASUS Nvidia 1080 Ti 11GB | RAM: Corsair LPX 3000MHz 2x16GB | MB: MSI B450I | Chassi: Sliger SM560 | SSD: Samsung 970 EVO 1TB | PSU: Corsair SF 600W