Permalänk
Medlem

Nya högtalare.

Har 2st 240W PC högtalare för 700Kr.... dock 7 år så vill ha nåt nytt.
Dock går la budgeten vid 2 papp.

Har kollat på Creative Högtalare Inspire Digital 5500
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=28825&t=865&l=2...
Men jag kan inte så mö om ljud mer än det som faller rätt lågist
Skulle i alla falla villja ha synpunkter.... Kannse om det fins bättre grejor för 2K och i så fall var eller om dom säljer Creative Högtalare Inspire Digital 5500 billigt nån annan stanns och så vidare.

Permalänk
Medlem

Såg i andra tråden att du skrev att ingen hade svarat...

Se sign, är riktigt nöjd!

Visa signatur

MalZon: ASUS G771JM - i7 4710HQ - 16Gb DDR3 - GTX860M - 128Gb SSD + 1Tb - 17,3"
GARAGE: ASUS P5Q PRO - C2Q Q9650 - 8Gb DDR2PC8500 - 8800 GTS - 256Gb SSD - 22"
MAP: Dell E6410 - i5 M460 - 4Gb - nVidia 3100M - 320Gb SATA - 14,1"

Permalänk
Medlem

jag skulle ha köpt ett par såna här men jag vet inte riktigt min kompis har ett par hercules de låter ganska bra för att vara pc högtalare faktiskt

Visa signatur

Permalänk
Medlem

dom fick ju 9.1 och 10 av 10 möjliga i 2st tester jag hittade på nätet och dom verkar väldigt bra. Jävligt sugen alltså.....

Permalänk
Medlem

Dessa hade jag valt mellan, En kompis har 2.1 systemet och det är grymt ljud i dom.

2.1 -system
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=16716&t=865&l=2...
5.1-system
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=26580&t=865&l=2...

Visa signatur

Signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Fick höra i går att Creative Megaworks ska vara dom bästa PC högtalarna.... kostar ju 200-300kr mer för 2.1.. 5.1 är rätt dyrt så då må dom vara bra alltså om man ska slänga ut det... får inventera kontot.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=29667&t=865&l=2...
http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=28827&t=865&l=2...

Permalänk
Medlem

Föredrar ju högtalare som verkar bra före såna som värkar bra:-)
Nån som testat de här? http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ABSP50

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
Föredrar ju högtalare som verkar bra före såna som värkar bra:-)
Nån som testat de här? http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ABSP50

jävligt sugen på Creative Megaworks 5.1 ... 8 tums sub på 150W. har läst lite på nätet och 8 tum bör dom var eller mer för bra bas och inga billigare system har mer än 6 tum. sedan var la 3.5 tums diskanterna på 70W var.

Permalänk
Medlem

Nu har jag bestält Creative Megaworks 550THX, 5.1 från jmedata.
Får hoppas dom är varda 3347Kr eller vad det kostade.
Blåste budgeten totalt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
jävligt sugen på Creative Megaworks 5.1 ... 8 tums sub på 150W. har läst lite på nätet och 8 tum bör dom var eller mer för bra bas och inga billigare system har mer än 6 tum. sedan var la 3.5 tums diskanterna på 70W var.

Ju större element en sub har ju dyrare är det att få den att låta bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majesty
Ju större element en sub har ju dyrare är det att få den att låta bra

har snackat med en och läst på nätet och skillnadn mellan 6 och 8 ska vara rätt stor om man ska få en bra bas. Så 8 tum eller mer var reckomenderat.

Permalänk
Medlem

8" basar brukar prestera bra i små baslådor...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MalZon
8" basar brukar prestera bra i små baslådor...

Sluta göra mig depprimerad nu va

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

har kollat på dom men problemet är att en förstärkare kostar 4K till.

Permalänk
Medlem

en reciver kostar inte mer än 2500 och du kommer inte behöva mycket mer heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Stora element behöver inte alltid betyda djup bas... Sunfire, Velodyne (och efterhängarna B&W, Linn etc) gör subbar med små element (förhållandevis) med stor, kontrollerad slaglängd. Ger duktigt med bas för sin storlek. Sunfire True Sub MK2 har 2 st 9" element (ett slav) och Velodyne HGS 10 har, som namnet antyder, ett 10" element. Men spelar djupare än vad många 12 till 18" element gör...

Permalänk
Medlem

Varför inte Logitech?
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=LOGZ640

Min polare har sånna, jävlar vilket skönt ljud!

Tycker värkligen att dom är värda priset!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zrbit
Stora element behöver inte alltid betyda djup bas... Sunfire, Velodyne (och efterhängarna B&W, Linn etc) gör subbar med små element (förhållandevis) med stor, kontrollerad slaglängd. Ger duktigt med bas för sin storlek. Sunfire True Sub MK2 har 2 st 9" element (ett slav) och Velodyne HGS 10 har, som namnet antyder, ett 10" element. Men spelar djupare än vad många 12 till 18" element gör...

Mycket spelar in på hur lådan är kanstruerad oxå... Gäller att räkna å fixa på hur den ska vara om man ska pressa ur allt ett element kan ge, inte sant?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alltså... lådan är välkonstruerad... men den som sett någon av de subbar jag nämner vet att lådan är allt annat än stor. Det är klart, 18" versionen av Velodyne HGS har en stor låda eftersom elementet är relativt stort. Men det är långt ifrån t ex CW 1515 kylskåpsstorlek...

Det jag ville få fram är att det visst går att få djup bas ur en liten låda med ett/flera relativt små element. Nu brukar hemmabyggda subbar inte kunna vara så där små eftersom det är fråga om lite speciella förstärkare, element och servon som kan vara lite svårt att köpa rakt över disk (om det ens går).

Sen kanske det är helt felaktigt att jämföra subbar i prisklassen +20 000 kr med datorhögtalare, men som sagt.. det är påstående "små element = liten basförmåga" jag invänder mot.

Permalänk
Medlem

Betvivlar dock att det skulle vara nåt fel på dom jag bestält.... hört och läst att dom är bra så.... bara hoppas dom kommer så fort som möjligt så ska basen vräka väggarna i huset

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tror du kommer att bli nöjd! Dock
skulle jag personligen kanske beställt
Logitechs nya (jag har en viss förkärlek
för Logitech ). Men dem som du har
beställt har jag hört mycket gott om.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Jag tror du kommer att bli nöjd! Dock
skulle jag personligen kanske beställt
Logitechs nya (jag har en viss förkärlek
för Logitech ). Men dem som du har
beställt har jag hört mycket gott om.

Kollade på dom med... starkare sub på pappret i alla fall..... dock inte diskanterna men 5.1 systemt låg på 3.9 och hade bara tänkt lägga 2K först å det blev 3.2K... snart pank men jag tror nog creatives är minst lika bra. Dom är säkert sina olika fördelar men jag betvivlar att jag skulle märkt nån skillnad om inte några av dom suger stenhårt.

Permalänk
Medlem

Huvudsaken man är nöjd med sitt eget ljud...

Själv kan jag inte ha så mycket djupare bas i lägenheten eftersom jag har grannar åt alla håll. Min aktiva sub med två 6.5" element har jag tvingats dra ner till mycket låg nivå eftersom basen blir för dominant, bumlig, slö och allmänt tråkig att höra på (man blir lyssningstrött) - den ska ju inte märkas (kännas) egentligen annat än vid vissa effekter i filmer, spel och musik.
20-25% på (basens) volymkontroll och delad vid ungefär 45 hz, dit frontarna går på ett ungefär, är alldeles lagom.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Kollade på dom med... starkare sub på pappret i alla fall..... dock inte diskanterna men 5.1 systemt låg på 3.9 och hade bara tänkt lägga 2K först å det blev 3.2K... snart pank men jag tror nog creatives är minst lika bra. Dom är säkert sina olika fördelar men jag betvivlar att jag skulle märkt nån skillnad om inte några av dom suger stenhårt.

Hehe, sant. Om inte mitt minne sviker så
har jag läst att de funkar utmärkt (Creative)
till det mesta, såsom film, musik och spel.
Dock kunde basen bullra vid en del frekvenser,
främst film.

Vilket användningsområde tror du att du
nyttjar mest?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Hehe, sant. Om inte mitt minne sviker så
har jag läst att de funkar utmärkt (Creative)
till det mesta, såsom film, musik och spel.
Dock kunde basen bullra vid en del frekvenser,
främst film.

Vilket användningsområde tror du att du
nyttjar mest?

Musik sedan har jag inte mö DVD film utan blir vanliga divx å så.
Kör linux och winex är fuckat nu så är mäst Q3 å någre spel till jag kör.. sedan komer jag att ställa in det som ett sterio system med... alltså ha 2st för höger fram och 2 för höger vänster fram å en center och bas. typ.

Vet en som har på liknande sätt som sysslar med musik. Ska varar bra... se om jag får pli påt.

Permalänk
Medlem

Jag har ett eltax system AV-100, det fick bäst i test i nån hifi tidning så jag köpte det. Funkar mycket bra, sen har man skaffat en yamaha sub ganska nyligen oxo. Kan hålla med om att man vart trött när man hade subben på lite för hög volym så nu har jag sänkt den så att man bara märker av den i vissa låtar.

Visa signatur

“Our enemies are innovative and resourceful, and so are we. They never stop thinking about new ways to harm our country and our people, and neither do we.” - President Bush - August 5, 2004