Permalänk
Medlem

Fråga om esim

Hallå,
Jag försöker begripa detta med esim. Har en personlig telefon med simkort (sim2), och en jobbtelefon med simkort (sim1). Jag skulle vilja ha ett esim2 på jobbtelefonen så att jag kan ta emot och ringa både privata och jobb-relaterade samtal på den. Den personliga telefonen skulle jag ha med mig men hålla avstängd på jobbet. När jag lämnar jobbet så slår jag av jobbtelefonen och på den personliga telefonen.

Givet att telefonerna och operatörerna möjliggör esim, är detta praktiskt möjligt att åstadkomma?

Permalänk
Medlem

Du lär isåfall behöva ett tvillingabonnemang, tror inte man kan ha ett extra simkort utan det (esim eller inte). Så förutsatt att din operatör erbjuder det via esim så är det iaf tekniskt möjligt att göra det du vill.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har haft liknade funderingar och frågade Telenor om hur deras e sim fungerar, de inaktiverar det fysiska simkortet "permanent" när man aktiverar e sim så man kan själv inte på nått snabbt och enkelt sätt växla mellan fysiskt och e sim utan behöver gå igenom processen att beställa nytt simkort för att byta från e sim till fysiskt sim igen.
Det du vill göra skulle alltså bli omständligt åtminstone hos Telenor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har kört två SIM i min iPhone SE 2020 sedan jag skaffade den, i mitt fall ett fysiskt SIM och ett eSIM, så det är nog mer en fråga om vad din telefon klarar. I mitt fall är abonnemangen från Telia respektive 3, och betalar ingenting till endera för att ha dubbla SIM/eSIM/abonnemang i telefonen, det är några gamla boomer-grejer som gällde förr i tiden.

Koppla bort eller vidarekoppla ena numret till telefonsvarare är en knapptryckning på telefonen, men de fungerar annars parallellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Hallå,
Jag försöker begripa detta med esim. Har en personlig telefon med simkort (sim2), och en jobbtelefon med simkort (sim1). Jag skulle vilja ha ett esim2 på jobbtelefonen så att jag kan ta emot och ringa både privata och jobb-relaterade samtal på den. Den personliga telefonen skulle jag ha med mig men hålla avstängd på jobbet. När jag lämnar jobbet så slår jag av jobbtelefonen och på den personliga telefonen.

Givet att telefonerna och operatörerna möjliggör esim, är detta praktiskt möjligt att åstadkomma?

Skrivet av macmann1:

Du lär isåfall behöva ett tvillingabonnemang, tror inte man kan ha ett extra simkort utan det (esim eller inte). Så förutsatt att din operatör erbjuder det via esim så är det iaf tekniskt möjligt att göra det du vill.

Skrivet av mrqaffe:

Jag har haft liknade funderingar och frågade Telenor om hur deras e sim fungerar, de inaktiverar det fysiska simkortet "permanent" när man aktiverar e sim så man kan själv inte på nått snabbt och enkelt sätt växla mellan fysiskt och e sim utan behöver gå igenom processen att beställa nytt simkort för att byta från e sim till fysiskt sim igen.
Det du vill göra skulle alltså bli omständligt åtminstone hos Telenor.

Precis, esim i sig löser inte att göra det TS efterfrågar, det är väl i princip samma situation som med vanliga sim.

Det som krävs är väl kombinationen:

• Operatören måste tillåta flera aktiva simkort (oavsett fysiskt eller esim), som standard görs ju detta inte nödvändigtvis av alla operatörer iaf, men har ju förekommit som extratjänst med namn så som "tvillingkort"

• Telefonen där du vill ha båda abonnemangen tillgängliga måste stöda att faktiskt använda två sim (oavsett sim/esim), kallas ibland "dual sim" eller liknande

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Precis, esim i sig löser inte att göra det TS efterfrågar, det är väl i princip samma situation som med vanliga sim.

Det som krävs är väl kombinationen:

• Operatören måste tillåta flera aktiva simkort (oavsett fysiskt eller esim), som standard görs ju detta inte nödvändigtvis av alla operatörer iaf, men har ju förekommit som extratjänst med namn så som "tvillingkort"

• Telefonen där du vill ha båda abonnemangen tillgängliga måste stöda att faktiskt använda två sim (oavsett sim/esim), kallas ibland "dual sim" eller liknande

Jag är lite osäker på varför man svarar utan att ha kollat hur det är? Öka inläggs-räknaren ett snäpp...? 🙄

Det går att ha dubbla SIM, förutsatt att telefonen stödjer det. Antingen som jag kör; ett fysiskt och ett eSIM, eller två fysiska SIM, eller två eSIM. iPhone 13 och nyare kan använda två eSIM samtidigt istället för fysiska SIM-kort, samt att man kan ha fler eSIM vilande i telefonen att växla mellan.

Operatörslåsningar försvann hos de stora operatörerna i Sverige 2013-2014, så det vore inte aktuellt även om operatören hade haft något inflytande över det.