Planerat bygge, behöver tips!

Permalänk
Medlem

Planerat bygge, behöver tips!

Hej!

Till hösten kommer det många roliga nya spel och tänkte därför köpa en ny dator.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10459628/

https://www.inet.se/kundvagn/bild/10459628/

Finns det några synpunkter? Lite osäker på om ramminnet är bra för moderkortet eller om det finns bättre lösningar?
Också osäker på om stockfläktarna och processorkylningen duger? Jag har inga planer på att klocka men av mina erfarenheter är stockfläktarna inte speciellt bra.

Ge gärna synpunkter

// Joel

Permalänk

@jwestby: Allt ser väldigt bra ut men köp en annan processorkylare. Den som kommer med CPU:n är inte så bra. Om du lägger en del pengar så självklart ska du ha en vettig CPU kylare.

Permalänk
Medlem

7700k för en hundring mer typ, kör den i stället, om du ska köpa från inet. 7700 utan k går för runt 3000 på andra ställen.

edit: instämmer med tidigare postare, en bättre kylare än den som följer med - klart rekommenderat.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, riktigt bra! Är det värt att köpa en vattenkylare till processorn? 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

@jwestby: Nej. Färdiga vattenkylare är sällan bättre eller tystare än en bra luftkylare. Däremot om du bygger en egen lösning, men det är ganska komplicerat, dyrt och riskfyllt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

@jwestby: Nej. Färdiga vattenkylare är sällan bättre eller tystare än en bra luftkylare. Däremot om du bygger en egen lösning, men det är ganska komplicerat, dyrt och riskfyllt.

Har du någon att rekomendera? Eventuellt kanske jag kör chassit med fönster och dom flesta noctua är bruna och jag gillar inte färgen, vill gärna ha något svart/snyggt? 😊

Permalänk
Medlem

Finns flera bra små luftkylare. Be quite pure rock tex.
Vad det gäller chassit dock, har haft det själv. Mycket snyggt, i mina ögon iallafall. Hade varianten med fönster och kan säga att akrylplasten i det repas och blir snabbt för ingenting så var försiktig. Dessutom ifall du inte tänkt stoppa in en massa mekaniska diskar i chassit så blir det väldigt mycket tomrum.

Visa signatur

Desktop|Intel I7 7700K Cpu|EKWB Custom Loop|ASUS Z270 ROG Strix Mb|Gigabyte GTX1080 G1 Gaming Gpu|32Gb Corsair Vengeance DDR4 Ram|1x500Gb NVME M.2 SSD Samsung 960 Evo|2x500Gb SSD Samsung 850 Evo SSD|Phanteks Evolv ATX tempered Glass Ed Chassi|40" Philips UHD VA LED Monitor|Logitec MX master Mouse|CM Storm Rapid Fire Cherry MX Brown Keyboard|Edifier Studio R2730DB Speakers|

Permalänk
Medlem

@xasxes: Okej! Ja alltså jag tyckte verkligen att det är riktigt snyggt. Jag tänkte använda en SSD samt en mekanisk hårddisk för lagring så jag borde ha mycket plats över? Vilket är ett + för mig då jag gillar att ha bra luftflöde i burken.

Du som har haft chassit, många har sagt att glaset är ganska mörkt men jag tycker det också är ett + för jag gillar att det är lite nedtonat.

Permalänk
Medlem

Något jag också funderar över är om fläktarna som kommer med chassit är dugliga? Ni som haft detta chassi, vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

Jag hade den vita varianten och upplevde den blanka vita ytan lite väl kylskåpslik, som jag därav sprayade om i matt vit. Kommer inte riktigt ihåg nyansen på rutan. Men man såg in rätt bra men som sagt, var försiktig. Egentligen för priset så tycker jag att det finns flera snyggare alternativ med riktigt härdat glas ute på marknaden nu, men har man fastnat för ett utseende så har man. Vad det gäller luftflöde och fläktar. Jo, det är väl ok. Tycker fläktarna gjorde ett ok jobb, inte allt för högljudda med ok kylning. Inte mer inte mindre.

Visa signatur

Desktop|Intel I7 7700K Cpu|EKWB Custom Loop|ASUS Z270 ROG Strix Mb|Gigabyte GTX1080 G1 Gaming Gpu|32Gb Corsair Vengeance DDR4 Ram|1x500Gb NVME M.2 SSD Samsung 960 Evo|2x500Gb SSD Samsung 850 Evo SSD|Phanteks Evolv ATX tempered Glass Ed Chassi|40" Philips UHD VA LED Monitor|Logitec MX master Mouse|CM Storm Rapid Fire Cherry MX Brown Keyboard|Edifier Studio R2730DB Speakers|

Permalänk
Medlem

Dyrt moderkort och dyr processor för vad du får i prestanda. Jag hade aldrig köpt en fyrkärnig processor oavsett märke i mitten av 2017.

Utvecklingen mot att spel använder fler kärnor kommer ta fart på riktigt nu pga nya Xbox och PS samt släppen av X399 och X299 till PC, du gör dig själv en otjänst om du åtminstone inte tittar på en Broadwell-E eller Ryzen 5-7.

MVH

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@Aeig: Varför skulle konsollerna göra någon skillnad _nu_ när de haft 8 kärnor sedan ps4/xbone släpptes? Att trenden rör sig mot fler än 4 kärnor är rätt givet, men det kommer dröja innan spelutvecklarna hakar på den trenden fullt ut eftersom de skriver spel för den "stora massan", där majoriteten fortfarande sitter på 4 kärnor och kommer göra iaf 2-3 år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

@Aeig: Varför skulle konsollerna göra någon skillnad _nu_ när de haft 8 kärnor sedan ps4/xbone släpptes?

Du menar sen PS3 släpptes för över 10 år sedan? Jo, det argumentet börjar bli lite uttjatat.

Permalänk
Medlem

@perost: hehe, ps3an är lite special case, den är långt ifrån traditionell x86, men ja ..

Permalänk
Skribent
Skrivet av elBenko:

@Aeig: Varför skulle konsollerna göra någon skillnad _nu_ när de haft 8 kärnor sedan ps4/xbone släpptes? Att trenden rör sig mot fler än 4 kärnor är rätt givet, men det kommer dröja innan spelutvecklarna hakar på den trenden fullt ut eftersom de skriver spel för den "stora massan", där majoriteten fortfarande sitter på 4 kärnor och kommer göra iaf 2-3 år till.

Det är väl bara Ubisoft som fortfarande inte optimerar för fler än 2-3st kärnor när det kommer till AAA-studios/publishers?
Det är intrycket jag får när jag kollar på Benchmarks från DigitalFoundry/Joker Productions och dylika YouTube-kanaler i alla fall.

Visa signatur

< R5 7600X | 32 GB 6000 MT/s | RX 9070 XT >

< Redmi Note 14 Pro | Redmi Pad SE 11" >

Permalänk
Medlem

@elBenko: Det har redan börjat, ex. om du tittar på BF1. Destiny 2 som släpps inom kort har stöd för HCC (High Core Count) processorer, dvs fler än 8 kärnor.

Det är ett misstag att köpa färre än sex kärnor idag, oavsett om det är Intel eller AMD, Coffe Lake kommer i höst och då spekuleras det i att i5 har sex kärnor och i7 åtta.

MVH

Visa signatur

ASUS ProArt 602 Wood Edition - Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

@jwestby: Köp ett nätagg med lägre watt, du kommer aldrig behöva 850W. 650W räcker gott och blir över. Köp K-processorn och av egen erfarenhet med den processorn med både vatten och luft så ja, du bör vattenkyla den. Köp en bra AIO.

Visa signatur

■ I7 7700K 4,9Ghz ■ MSI Z270A S02 INET GAMING EDITION ■ EVGA GeForce GTX1070 SC ■ Fractal Design Define C Fönster ■ Fractal Design Celsius S24 ■ Kingston HyperX 16GB DDR4 2133MHz ■

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burnfoot:

@jwestby: Köp ett nätagg med lägre watt, du kommer aldrig behöva 850W. 650W räcker gott och blir över. Köp K-processorn och av egen erfarenhet med den processorn med både vatten och luft så ja, du bör vattenkyla den. Köp en bra AIO.

Nätagget har ja redan inhandlat till ett riktigt bra reapris! 😊 sen resonerar jag lite att jag kommer ha det en längre tid och jag är jäkligt nöjd att ja köpte ett starkt sist så man kan uppgradera hårdvara framöver.

Permalänk
Medlem

@Aeig:

Tack för tipsen, uppskattar verkligen feedback!
Jag resonerar lite så här, med det jag köper nu med moderkort och processor så borde jag väl onekligen kunna maxa spel som t.ex destiny 2 till hösten? Om jag inte kan maxa spel om 2-4 år på högsta inställningarna tänker ja att de inte är hela världen, men gällande prestanda borde jag väl inte vara helt ute i matchen då heller?

Du får gärna rätta mig om jag tolkar fel, eller menar du att det jag köper nu kommer vara värdelöst inom en snar framtid? Alltså inte ens ge en medelprestation? Får gärna förklara bättre för en okunnig i ämnet