Dubblettkonto vid Windows 10 inloggning

Permalänk
Medlem

Dubblettkonto vid Windows 10 inloggning

På en ny dator med Windows 10 Home förinstallerat använde jag netplwiz för att ställa in automatisk inloggning på datorns enda konto, ett Microsoftkonto. Detta fungerade/fungerar utan problem på den gamla datorn med Win 10.
På den nya så dyker det nu upp ett duplicerat konto med samma namn vid start av Windows som den försöker logga in på automatiskt men misslyckas på grund av "felaktigt användarnamn eller lösenord". Sedan går det att manuellt välja det korrekta kontot nere i hörnet och skriva in lösenordet för att logga in.
Alternativt går det att fylla i korrekt användarnamn på felaktiga kontot (det vill säga lägga till @hotmail.se som av någon anledning klippts bort där) och fylla i lösenordet för att logga in.
Det extra felaktiga kontot går inte att se någon annanstans än vid loginskärmen. I netplwiz syns bara ett konto (förutom Gäst) och jag har testat att på nytt skriva in rätt lösenord där bara för att bekräfta. Att stänga av automatiska inloggningen gör ingen skillnad, den försöker ändå att logga in på fel konto vid starten.
Prioritet 1 är att få bort det felaktiga kontot, 2 att ordna den automatiska inloggningen.
Har försökt hitta lösningar på Microsofts forum där andra haft samma eller liknande problem men hittar inget som hjälper. De hänvisar bara till netplwiz.

Visa signatur

i7-4770K - GTX 1660 Super - PG278Q - PS2 - PS3 - PS4 - Master System - Mega Drive - Game Gear - NES - SNES - N64 - Gamecube - Wii - WiiU - 3DS

Permalänk
Medlem

@Dr_Doris:
Om du väljer "Advanced" tabben finns där lite alternativ bl.a kan man öppna "Users and Groups" genom att klicka på "Advanced" knappen, detta öppnar upp ett nytt fönster som visar alla användare (både aktiva & inaktiva).

Här Irriterande inlogg hade en annan medlem problem med "dubblett konton" och detta löstes just genom "Users and Groups".

Man kan också hantera lösenord som är sparade på datorn genom att klicka på "Manage Passwords".

Nu har visserligen Pro version, så kan inte svära på att detta finns på Home versionen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Belzader:
Tack för att du tog dig tid att svara! Nej den avancerade användarhanteringen är ej tillgänglig i Home.
Jag lyckades dock fixa det själv nu. Jag insåg att på vår andra dator samt på en släktings dator så fixade jag det genom att köra control userpasswords2 i Kör-rutan istället för att söka på netplwiz och starta det den vägen. Det finns flera olika netplwiz.exe i Windows-mappen så jag kanske körde fel exe-fil. Ändrade också till Lokalt konto men det var nog inte det som var problemet.

Visa signatur

i7-4770K - GTX 1660 Super - PG278Q - PS2 - PS3 - PS4 - Master System - Mega Drive - Game Gear - NES - SNES - N64 - Gamecube - Wii - WiiU - 3DS