mCubed HFX Mini - passivt kylt datorchassi
Säljer mitt HFX Mini datorchassi. Detta är i princip en enda stor 6 kg kylfläns av aluminium och istället för fläktar används heatpipes för att leda bort värmen. Detta gör datorn helt tyst! Passar utmärkt som HTPC/hemmabio men även som en vanlig dator.
Ingår även montagelåda som rymmer två stycken hårddiskar. Denna tjänar två syften, dels leder den värmen från hårddiskarna till chassiet, dels kapslar den in och dämpar ljudet från diskarna. Fortfarande finns det inga solid state diskar som kommer i närheten av lagringskapaciteten hos klassiska diskar!
Medföljer gör även DVD-brännare av slimdrive typ, speciellt anpassad för denna typ av chassin, externt kraftaggregat (naturligtvis passivt kylt), moderkort med HDMI och 7.1 ljud, MCU, minnen och lite annat smått. Det enda som saknas är en eller två hårddiskar (kan RAID kopplas om man önskar) så är systemet komplett.
Dock finns det något fel som gjorde att sist datorn var i drift så ville den inte starta ifall den var varm, man behövde låta den vara avstängd i ca 30 minuter först. Fungerade felfritt när den väl var igång. Sedan dess har den stått i ett par år så jag kan inte garantera funktionen. Jag säljer chassiet, resten medföljer utan kostnad, det är en bonus om du kan/vill använda det.
Nypris för chassiet var över 7000 kr, säljes nu för endast 1000 kr (plus ev frakt).