C++ pseudokod
Hej, håller på med en uppgift då jag ska skriva en pseudokod och jag har läst lite olika trådar här på forumet om andra som frågat om hjälp och så men jag har lite problem med det ändå.
Uppgiften beskrivs: Skriv pseudokod för att beräkna medelvärdet av talen i en vektor bestående av n st. heltal (där n är ett heltal större än 0).
Sedan ska jag även göra ett aktivitetsdiagram för samma problem men det känns som när jag väl klarat skrivit pseudokod så borde jag klara rika ett aktivitetsdiagram.
Det här har jag skrivit hitills
Skriv ut ”Ange åldern på tio personer”
Skapa en vektor för tio personer
Mata in åldern på tio personer
Räkna ut vad medelåldern blir hos de tio personerna
Skriv ut ”Medelvärdet hos de tio personerna”
Vill gärna ha tips på hur jag ska försöka tänka eller ändra på sen ifall man ska sedan ska göra ett program på denna pseudokod så kommer jag förmodligen göra en metod för medelvärdet och kan man skriva i pseudokoden på något speciellt sätt när man kallar på något från sin metod eller är det så simpelt som t.ex " anropa funktionen medel". För det kommer ju även i uppgiften efter då jag ska skriva ett program på denna pseudokod jag ska skriva och jag tänker mig att jag kommer ju göra en for-loop och jag tycker att jag borde haft ordet for med någonstans i pseudokoden för att beskriva den men det är sånt jag inte riktigt vet hur jag ska få till.
Blev mycket text nu vet inte ifall någon fattar vad jag menar men om någon snäll själ vill försöka hjälpa så är det mycket uppskattat.