Permalänk

Dator för skola

Hej! Ska studera webbprogrammerare i Kalmar nu till hösten och skulle behöva köpa en ny dator. Vad för dator rekommenderar ni till mig inför detta program? Har en budget på 12.000 kan sträcka lite till på mig men försöka hålla den runt det eller lägre

Visa signatur

Big Bang Theory
Howard Wolowitz

Permalänk
Medlem

@MonsterG: vill du köra stationär eller bärbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

@MonsterG: vill du köra stationär eller bärbar?

om han ska ha den till skolan kan det nog bli problematiskt att bära med sig en stationär dator + skärm i väskan

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kethsi:

om han ska ha den till skolan kan det nog bli problematiskt att bära med sig en stationär dator + skärm i väskan

finns alltid datorer i universitet/skol som man använder under laborationer

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Thinkpad X1 Carbon (I5, SSD, 14" 1.2kg vikt) till syrran med samma syfte, hon är supernöjd! (Black friday 9500kr)

Priolista vid plugg och laptop
1. Portabilitet (vikt + storlek). Under 1.8kg och inte större än 15" annars blir det omständigt att släpa med den varje dag.

That's it.

Kompromissa inte på portabilitet för prestanda, du kommer att ångra dig. Särskilt om du har en stationär att falla tillbaka på när du är hemma. Själv hunkat runt på en 15" macbook pro (2,5kg).. Blev tillslut att man lämnade skiten hemma och tog anteckningar på papper.

*edit. 1.8kg inte 1.5kg - lycka till med 15" under 1.5!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

finns alltid datorer i universitet/skol som man använder under laborationer

jaså det har jag inte varit med om, har alltid varit några datorer men aldrig tillräckligt till alla. och nu ska han ju köra programmering då kan man verkligen behöva en egen dator.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14