Två frågor angående förlängningskablar.

Permalänk

Två frågor angående förlängningskablar.

Hejsan!

Har precis införskaffat en Oculus Rift som många andra den senaste veckan. Har dock två frågor kring att förlänga kablarna.

#1 Den första gäller HDMI förlängare. Kör just nu min HDMI till TV:n och den HDMi kabeln ligger på 10M. För att använda Riften måste jag koppla om varje gång bakom datorn. Tänkte därför köpa en kort förlängningskabel så att jag kan byta i fram istället för att krypa in bakom datorn.

Min fråga är då fungerar vilken förlängningskabel som helst när det gäller HDMI. Måste den vara passiv eller aktiv efter en viss längd? Om det inte fungerar blir det ingen bild bara?Skulle denna fungera t.ex. : 1m Hane-Hona Goobay HDMI förlängare.?

#2 Vad gäller USB 3.0 förlängningskablar undrar jag om man behöver ha en aktiv kabel? Efter vilken längd kan kabeln inte längre vara passiv och måste vara aktiv eller finns det ingen specificerad längd? Behöver nämligen ca 3m USB 3.0 förlängskabel.

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Vad gäller USB 3.0 förlängningskablar undrar jag om man behöver ha en aktiv kabel? Efter vilken längd kan kabeln inte längre vara passiv och måste vara aktiv eller finns det ingen specificerad längd? Behöver nämligen ca 3m USB 3.0 förlängskabel.

Över 3m är det rekommnderat att använda aktiv kabel.
USB Cable Length Limitations And How To Break Them

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Över 3m är det rekommnderat att använda aktiv kabel.
USB Cable Length Limitations And How To Break Them

Man tackar! Ja om man då ska köpa en förlängningskabel på 2-3m och man räknar med de 2 meter som kabeln är nu. Då blir det ju alldeles för långt för att det ska fungera. Borde väl gälla sammanlagt och inte per kabel?

Visa signatur

AMD Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 - Palit GeForce RTX 2070 Dual 8GB - Samsung 860 Evo 1TB - Noctua NH-D15 - MPG A750GF - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellefant:

Man tackar! Ja om man då ska köpa en förlängningskabel på 2-3m och man räknar med de 2 meter som kabeln är nu. Då blir det ju alldeles för långt för att det ska fungera. Borde väl gälla sammanlagt och inte per kabel?

Vad jag förstod så kan man sätta en hub i mellan, och på så sätt kunna komma över 3m begränsningen utan att behöva använda en aktiv kabel, om det inte blir allt för långt.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.