Muskampen 2025: Segraren korad!
Permalänk
Medlem

Test av 26 olika typer av kylpasta

Här är en länk till Play3r TV:s megatest av 26 olika typer av kylpasta på en Intel Core i7-7700K. Artikeln är från 26 mars 2017, men jag har inte sett den nämnd tidigare här.

https://www.youtube.com/watch?v=a4UmhUjpguw

Här är två diagram vid 4,5 och 5,0 GHz som sammanfattar videon, men se videon som diskuterar resultaten.

4,5 GHz

Dold text

5,0 GHz

Dold text

Det är CooLaboratorys typer av kylpasta som toppar båda tabellerna.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Man vet att det är ett test att lita på när de kan stava till både Coollaboratory och Kryonaut.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Coolaboratory Liquid Pro verkar va bra paste

Permalänk
Inaktiv

Hehe jo, känns som en viss tillverkare är i en egen klass utifrån dessa tester.

För övrigt brukar det ju ofta vara med någon skämtlösning, typ ost och liknande. Men lite seriösare att skippa det förstås.

Permalänk
Medlem

Jag har ju inte installerat eller ominstallerat på många år så jag kände inte till http://www.coollaboratory.com/

Hittade följande två video. Den första beskriver hur man applicerar pastan och den andra hur det ser efter ett år.

Coollaboratory Liquid Pro - How to install within 2-3 minutes

Coollaboratory Liquid Pro's Aging Effect - 1 Year on - Does it destroy your CPU?

Fast här fanns en motvideo, https://www.youtube.com/watch?v=FW8fgTjHdCo, som menar att det inte är bra.

Jag har planerat köpa en Threadripper inom en snar framtid, och det här verkar vara en bra pasta. Men, jag undrar om man vågar applicera det när den sitter fast i moderkortet... Det är tydligen aggressivt mot aluminium. Hmmm... Men, prestandan är det ju inget fel på.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag har ju inte installerat eller ominstallerat på många år så jag kände inte till http://www.coollaboratory.com/

Hittade följande två video. Den första beskriver hur man applicerar pastan och den andra hur det ser efter ett år.

Coollaboratory Liquid Pro - How to install within 2-3 minutes
https://www.youtube.com/watch?v=qFhbqiFh9Us

Coollaboratory Liquid Pro's Aging Effect - 1 Year on - Does it destroy your CPU?
https://www.youtube.com/watch?v=5tQx1LYDKsk

Fast här fanns en motvideo, https://www.youtube.com/watch?v=FW8fgTjHdCo, som menar att det inte är bra.

Jag har planerat köpa en Threadripper inom en snar framtid, och det här verkar vara en bra pasta. Men, jag undrar om man vågar applicera det när den sitter fast i moderkortet... Det är tydligen aggressivt mot aluminium. Hmmm... Men, prestandan är det ju inget fel på.

Det är ju flytande metall så skulle du få en droppe på moderkortet eller på pins eller så då kan det bli problem.
Jag har gjort delid på min processor och har coollaboratory mellan IHS och kärnan men vågade inte dra på det som vanlig kylpasta faktiskt.

EDIT: Som svar så skulle jag inte välja att ha kvar processorn på moderkortet när jag gör det, isåfall papper runt om.

Visa signatur

| Intel i9 14900K | RTX 4070ti |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Hedersmedlem

Blir alltid skeptisk när jag ser tops och applicerande av kylpasta. Fibrer någon? När man spenderar 149kr på 1 gram kylpasta så är det väl lika bra att vara ordentlig..

Har Arctic Silver gått helt ur tiden? Har fortfarande mycket kvar i min gigantiska spruta som nog är minst tio år gammal..

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CCWarlock:

Blir alltid skeptisk när jag ser tops och applicerande av kylpasta. Fibrer någon? När man spenderar 149kr på 1 gram kylpasta så är det väl lika bra att vara ordentlig..

Har Arctic Silver gått helt ur tiden? Har fortfarande mycket kvar i min gigantiska spruta som nog är minst tio år gammal..

De var ju förstahandsvalet förr. Jag har nog 1-2 små tuber kvar med AS5. Oftast blir det första bästa kylpastetub jag har i närheten, upplever personligen att någon grad hit och dit kvittar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Ytterligare video om hur man applicerar Coollaboratorys kylpasta (som inte är en "pasta"; fast det är ju inte spagetti heller...) utan att få fibrer på CPUn. Man klipper bort "luddet" och använder enbart pinnen!

En sista som visar hur man får bort flytande metall utan att repa CPUn.

Skumt att Arctic Silver inte var med. Den kommer jag ju ihåg då det var den jag själv lade på sist.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tandkräm eller Vegemite fungerar också

Har sett test med majonnäs någon gång också, fungerar det också.

Permalänk
Medlem

@sAAb: Köper man Ultra så får man med en liten pensel som man kan använda. Kanske är inet själv som att ihop det paketet?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Men videon där han har det i laptopen ser det ju ut som en koppar kylare, nu hade jag inget ljud och klickade bara igenom, men där skulle han ju använt liquid copper som de också har.

Man måste ju matcha metallernas ädelhet genom att kolla på ett galvaniskt serie diagram för att förhindra bimetallkorrosion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@sAAb: Köper man Ultra så får man med en liten pensel som man kan använda. Kanske är inet själv som att ihop det paketet?

Han säger i videon att det blir bättre med den avklippta Topz-pinnen än med den medföljande penseln.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CCWarlock:

värt att notera är att artic silver (och en del andra) har "burn in" tid, vilket gör tester som dessa lite orättvisa mot dom kylpastorna. Har alltid sett temperaturerna droppa någon grad från första tillfälle till någon vecka senare med as5. Tror detta påverkade dess popularitet då många (snabb)tester visade att billigare sorter var likvärdiga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon75480:

värt att notera är att artic silver (och en del andra) har "burn in" tid, vilket gör tester som dessa lite orättvisa mot dom kylpastorna. Har alltid sett temperaturerna droppa någon grad från första tillfälle till någon vecka senare med as5. Tror detta påverkade dess popularitet då många (snabb)tester visade att billigare sorter var likvärdiga.

Yep, makes sense. Tester tar tid (som inte finns).

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon75480:

Back in the days så brukade man köra superpi/prime en timme eller så för att nå bästa kyl effekt på artic silver som behövde värmas upp innan man fick bättre temp och var ganska stor skillnad från ny applicerad till man bränt in den och kunde skilja runt 10c under load och sen var det bara att byta 6m/1år senare när den var knall torr och hård som spackel

Sånt kan ju inverka idag med men dom flesta ligger inom rimlig temp med 3c skillnad och är generic som är lite sämre men är antagligen inte mycket bättre än tandkräm som är cheap lösning så är ingen temp som är förvånande dålig och själv brukar jag köra mx2 och är nöjd med den

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

sen var det bara att byta 6m/1år senare när den var knall torr och hård som spackel

Aldrig varit med om att AS skulle torka och bli som spackel ens efter flera år.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

Aldrig varit med om att AS skulle torka och bli som spackel ens efter flera år.

Då var du inte med på socket A tiden då behövde man ibland nästan en hugg mejsel för att få bort den

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lord_vasagos:

Då var du inte med på socket A tiden då behövde man ibland nästan en hugg mejsel för att få bort den

Får hålla med föregående talare, har inte haft några större problem med livslängden. Tror även hela poängen med burn in tiden (200h!? enligt as) är att flera cyklar av varmt till svalt härdar kylpastan, den fungerar optimalt i ett hårdare tillstånd (ska nog dock inte vara snustorr) vilket gör att den är som du säger rätt jävlig att göra rent.

Har förövrigt för mig att AS5 lanserades typ samtidigt som Socket 754 och LGA 775, så du kanske tänker på en äldre formula?

Permalänk
Inaktiv

De där pastorna som mer blir som spackel får mig mer att tänka på förapplicerade kylpastor. Har för mig Thermaltech använde det på deras Volcano-kylare runt 2001-2002. Eller om det var någon senare.

Säga vad man vill om heat spreadern men när den är vettigt applicerad (lödd) så är den rätt trevlig. Skyddar processorn, krossskador förekom förr även om jag själv aldrig lyckades med detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon75480:

Får hålla med föregående talare, har inte haft några större problem med livslängden. Tror även hela poängen med burn in tiden (200h!? enligt as) är att flera cyklar av varmt till svalt härdar kylpastan, den fungerar optimalt i ett hårdare tillstånd (ska nog dock inte vara snustorr) vilket gör att den är som du säger rätt jävlig att göra rent.

Har förövrigt för mig att AS5 lanserades typ samtidigt som Socket 754 och LGA 775, så du kanske tänker på en äldre formula?

Är nog as 3 eller så jag tänker på och många kylpastor från tidigt 2000tal var skit mot dagens och torkade snabbt sen hade man en skaplig oc så det gick lite varmt var fan alla helt kass efter ett år men senare och dagens är mycket bättre och är helt mjuk efter flera år

Kan mycket väl vara så att dom härdar lite i dag och får hårdare koncistens som ger bättre kontakt men äldre vart som p100 och då var det inga bra temps och var nån jag fick putsa med finare sandpapper för att få bort då aceton/u name it inte funkade 😁

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Jodå, och jag har varit med om problemet.
Men inte med arctic silver.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."