Muskampen 2025: Segraren korad!

Ensam utvecklare håller liv i Radeon HD 7000

Permalänk
Melding Plague

Ensam utvecklare håller liv i Radeon HD 7000

13 år efter lanseringen får AMD:s första GCN-kort fortfarande uppdateringar – på Linux.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

The power of FOSS. Även FireWire fick lite uppdateringar i nästa version av kärnan.

"De här äldsta GCN-korten har hittills suttit fast på den äldre Linux-drivrutinen för AMD-kort, kallad Radeon, medan GCN 1.2 och alla nyare AMD-familjer använder den moderna AMDGPU-drivrutinen."

Detta är en sanning med modifikation, man har länge kunnat sätta en kernel-flagga för att tvinga fram användning av AMDGPU även på äldre GCN-kort.

Permalänk
Medlem

Not all heroes wear capes

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Not all heroes wear capes

<Uppladdad bildlänk>

Jag tror han har en mantel!

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Jag tror han har en mantel!

I see what you did there

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hjälten vi inte förtjänar, men som vi behöver just nu.

Permalänk
Medlem

Trist att han är ensam! Några vänner kunde han ju haft i alla fall!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Fasen alltså, min HTPC har ett GHz 7970 och kör Win10.
Kommer hoppa över till Linux nu när Microsoft försöker öka mängden elektronikskrot genom att medvetet lägga in onödigt höga HW-krav.
Kanske blir en prestandavist tack vare Timur...