HDMI till förstärkare problem.

Permalänk
Medlem

HDMI till förstärkare problem.

Tja. Har datorn kopplad med en 10m hdmi kabel till min förstärkare. En kortare hdmi kabel är sedan kopplad till tvn från förstärkaren.
Har två problem. Det första är att jag inte kan ha allt inkopplat när jag bara vill använda mina två andra skärmar. Då är det som att datorn hela tiden försöker ansluta till förstärkaren och TV:n men aldrig lyckas så mina två skärmar "blinkar" (bild-->ingen bild --> bild) osv osv.
Jag måste alltså koppla ur kabeln varje gång jag inte ska se på film t.ex. Det är inte så här när man bara har tvn inkopplad utan förstärkaren.

Det andra felet är när jag istället ser på film. Då helt plötsligt under filmen så tappar datorn signalen, hittar signalen, tappar signalen osv tills den antingen hittar den och filmen fortsätter eller så måste man stänga av filmen och starta igen. Använder Mediaplayer classic med Madvr som mediaspelare.

Nån med tips på var man kan börja felsöka? Kablar? nån inställning på förstärkaren? Windows? Nvidia kontrollpanelen?

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Tja. Har datorn kopplad med en 10m hdmi kabel till min förstärkare. En kortare hdmi kabel är sedan kopplad till tvn från förstärkaren.
Har två problem. Det första är att jag inte kan ha allt inkopplat när jag bara vill använda mina två andra skärmar. Då är det som att datorn hela tiden försöker ansluta till förstärkaren och TV:n men aldrig lyckas så mina två skärmar "blinkar" (bild-->ingen bild --> bild) osv osv.
Jag måste alltså koppla ur kabeln varje gång jag inte ska se på film t.ex. Det är inte så här när man bara har tvn inkopplad utan förstärkaren.

Det andra felet är när jag istället ser på film. Då helt plötsligt under filmen så tappar datorn signalen, hittar signalen, tappar signalen osv tills den antingen hittar den och filmen fortsätter eller så måste man stänga av filmen och starta igen. Använder Mediaplayer classic med Madvr som mediaspelare.

Nån med tips på var man kan börja felsöka? Kablar? nån inställning på förstärkaren? Windows? Nvidia kontrollpanelen?

Om du skippar förstärkaren och kopplar direkt till TV, hur fungerar det då?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Det första jag hade testat om jag var du är att placera datorn närmare förstärkaren/TV och använda en kortare HDMI-kabel istället för 10m kabeln. Båda felen verkar ju tyda på nån sorts signalfel och jag har själv haft lite strul med HDMI-kablar av längre modell. Att första felet inte uppstår när du kopplar direkt till TVn behöver inte tvunget betyda att det är nåt direkt fel på förstärkaren utan det kan va att förstärkaren är lite känsligare för svag signal jämfört med TVn.

Ifall det funkar bra med en kort kabel vet du att du måste ha tag i en 10m-kabel av bättre kvalité. Ifall du fortfarande har problem med en kortare kabel kan du antagligen utesluta signalfel och måste tyvärr börja felsöka bland inställningar/drivrutiner/firmware på datorn/förstärkare/TV. Men då vet du iaf att felet borde ligga där nånstans.

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Provade men en betydligt kortare kabel (1,5m) och då funkade det klockrent.

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Medlem

@Oggaaaa: Va bra! Gött att du hittade orsaken till problemet!

Visa signatur

MB: MSI MAG B650 Tomahawk Wifi CPU: AMD Ryzen 5 7600X RAM: G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 GPU: MSI Radeon RX 6650 XT GAMING X 8G SSD: WD Black SN850X 2TB Chassi: be quiet! Silent Base 802 TG PSU: Cooler Master XG850 Platinum 850W Monitor: Alienware AW2723DF

Permalänk
Medlem

@Oggaaaa: Bara att reklamera kabeln, de ska ju fungera på det avstånd de är gjorde för. Dock ökar risken för störningar och signalförlust på längre avstånd så finns en hel del måndagsexemplar av billigare märken.

Visa signatur

i7700K | GTX 1080 | 16GB