Muskampen 2025: Segraren korad!

Windows 10 home fråga vid uppgradering av dator.

Permalänk
Medlem

Windows 10 home fråga vid uppgradering av dator.

Jag har tänkt att uppgradera en gammal stationär vi har hemma med antingen Intel eller AMD Ryzen processor, får se vilken det blir (båda verkar ha sina fördelar respektive nackdelar). Kommer i första hand enbart byta ut cpu, moderkort samt minne.

Något rörig fråga nu men hoppas ni förstår

Just nu har jag Windows 10 Home snurrande på en SSD disk på min nuvarande dator. Denna Windows 10 Home uppgraderades gratis en gång i tiden från Windows 7.

Nu till min fråga: Efter att jag bytt till nytt moderkort, cpu samt minne i min dator, kommer då Windows sannolikt lyckas starta upp från den här SSD disken utan att jag behöver göra något (förutom att se till att den hittar disken i bios) eller kommer jag tvingas till ominstallation av Windows? Alternativt att det kan bli licensstrul, att den inte tycker den är genuine längre?

Om jag nu behöver installera om så vet jag inte hur det blir med att föra över licens etc, hur jag enklast går till väga?

Går det att förbereda redan nu att från nuvarande Windows 10 fixa ett installationsset på en USB sticka så att jag är beredd vid eventuell ominstallation?

Försöker helt enkelt lista ut om jag kommer behöva en ny Windows licens eller om det bör bra att flytta med den gamla och hur jag i så fall bär mig åt.

Permalänk
Medlem

@makatech:
I stort sätt alla svar på dina frågor kan du hitta i denna tråden.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@makatech: Om man vill aktivera Windows 10 licensen efter byte av moderkort så har Microsoft en bra guide på denna sida Återaktivera Windows 10 efter en maskinvaruändring https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Tackar, jag läser på.

Edit:

Helt perfekt, med hjälp av guiden jag fick nedan så bör ju återaktiveringen ej vara något problem, toppen.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/20530/windows-10-rea...

En förutsättning för att återaktiveringen inte ska vara något problem är ju dock att datorn bootar upp efter moderkort - cpu - minnes bytet... hehe

En följdfråga: Kan jag gardera mig genom att skapa en USB sticka med installationsmedia för Windows 10 Home edition innan jag börjar byte av moderkort, cpu och minne? Dvs om jag kommer till läget då Windows 10 bör/måste installeras om så är jag då beredd.

Är det windows media creation tool jag kan använda då för att skapa en Windows 10 Home installationsmedia av min nuvarande licens/installation?

Permalänk
Medlem

@makatech: Du kan testa att boota den gamla Windows 10 installationen tillsammans med nya moderkortet men jag tycker att man bör göra en ny och helt ren installation med hjälp av ett USB minne och verktyget MediaCreationTool som finns på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Nedladdningen med verktyget MediaCreationTool innehåller både Home och Pro så du får välja rätt version under Windows 10 installationen på din HDD/SSD.

Du kan även använda guiden "Återaktivera Windows 10 efter en maskinvaruändring" om du gör en ny och helt ren Windows 10 installation med hjälp av verktyget MediaCreationTool.

Många har redan kopplat den digitala Windows 10 licensen till ett Microsoft konto utan att veta om det men du kan kolla detta genom att klicka på Inställningar > Uppdateringar och säkerhet > Aktivering.

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av janee:

@makatech: Du kan testa att boota den gamla Windows 10 installationen tillsammans med nya moderkortet men jag tycker att man bör göra en ny och helt ren installation med hjälp av ett USB minne och verktyget MediaCreationTool som finns på denna sida https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Nedladdningen med verktyget MediaCreationTool innehåller både Home och Pro så du får välja rätt version under Windows 10 installationen på din HDD/SSD.

Du kan även använda guiden "Återaktivera Windows 10 efter en maskinvaruändring" om du gör en ny och helt ren Windows 10 installation med hjälp av verktyget MediaCreationTool.

Många har redan kopplat den digitala Windows 10 licensen till ett Microsoft konto utan att veta om det men du kan kolla detta genom att klicka på Inställningar > Uppdateringar och säkerhet > Aktivering.

Perfekt, tackar

Skickades från m.sweclockers.com