Första arbetsintervju, Klädsel och allmänna tips?

Permalänk
Medlem

Första arbetsintervju, Klädsel och allmänna tips?

Hej!

Jag tog min yrkesexamen(gymnasial) med inriktning dator och kommunikations teknik för någon månad sen och har aktivt letat jobb. För några dagar sen lyckades jag boka in en intervju imorgon 22/8 på Diflex. Då jag aldrig har varit på en intervju har man fått lite smått panik nu angående vissa saker.
Borde jag klä upp mig ordentligt i kostym eller är det för mycket?
Finns det något jag kan göra för att förbereda mig för intervjun?
Min bror snackade om försäkring och dylikt, är detta något jag behöver veta innan intervjun eller tar man det om man får jobbet?

Avslutningsvis tänkte jag bara be om allmänna råd inför denna och framtida intervjuer!

Ha en trevlig kväll/morgon!

Permalänk
Medlem

Fjantigt med kostym. Ta ett par snygga byxor och en skjorta. Sen var dig själv, lek inte någon annan.

Permalänk
Medlem

@Matsson: Det första är att inte stirra upp sig i onödan. Dvs starta en sådan här tråd Ta det chill, var dig själv som mannen ovan säger.

Permalänk
Medlem

Det viktigaste du kan göra är nog att visa respekt mot den du träffar och det bolaget som du söker jobb på. Klä gärna upp dig men i något som du själv känner dig bekväm med, typ skippa den där munkjackan som inte tvättats på 1 månad men klä samtidigt inte ut dig typ i kostym om du känner dig obekväm i såna kläder. Läs gärna på lite om företaget också innan intervjun om du inte redan gjort det, räcker typ med att kolla in hemsidan lite. Det visar på intresse. Och fundera gärna ut något hyffsat svar på frågan "Varför vill du jobba här?"

Permalänk
Medlem

Det viktigaste tycker jag är hur du svarar på intervju frågor. Börja att fundera på frågor innan vad du ska för kläder.

Visa signatur

5900X | 4060 | U14S |32 GB Vengeance | u2415

Permalänk
Medlem

Hel och ren. En skjorta och jeans kanske? Vad ska du ha för roll? Möjligen om du ska vara säljare eller nåt skulle jag rekommendera kostym.

Tala om varför du vill ha jobbet och vad du kan bidra med. Visa intresse.
Skadar ju inte att fråga om de hittar på saker utanför jobbet. Om det finns friskvårdstilllägg.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Fundera på vad du kan bidra med till företaget, varför dom ska anställa just dig. Det handlar om att sälja sig själv, men samtidigt inte låtsas vara någon som du inte är. Ärlighet varar längst. Se helt och ren ut. Det är inte raketforskning men kan vara lite skrämmande såklart.

Permalänk
Medlem

Vit skjorta brukar vara ett säkert kort. Ger inga plus poäng, men inga minus heller. Vettiga skor kan vara _mycket_ viktigare än man tror. Gå inte i några sletna sneakers som tar in vatten.

Känner inte själv samma som ovanför om att vara sig själv. Var den personen som den som intervjuar söker. Om det så är att tänja lite på sanningen. Verka lugn även fast du kanske inte är det på insidan. När de frågar så fumla inte bort det. Kan du inte ge något direkt bra svar så säg det. De förstår ju att du inte har massa arbetslivserfarenhet.

Poängtera (gärna indirekt) hur du kan hjälpa företaget. Det du skrev i CV/PB, tänk på det så du har en förklaring till varför du kallar dig själv xx/yy...

Det viktigaste är att företaget tror att du är bättre (FÖR DEM) än de andra kallade på intervju.

Lycka till!

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem

Angående klädsel så brukar det vara bra att kolla upp om arbetet har någon klädkod. En lagerarbetare kommer inte i kostym till intervjun precis som att en advokat inte kommer med arbetskläder.

Finns det ingen klädkod så är hel och ren viktigt. Se vårdad ut. Skjorta, ett par snygga byxor och snygga skor.

Kom förberedd. Gå inte dit i tron om att man vet allt. Ta reda på vad företaget söker för folk. Varför är du bäst för tjänsten? Är det något specifikt dem är ute efter? Hitta det och utnyttja det. Att vara förberedd är extremt viktigt för att göra ett gott intryck. Du vill inte vara en mängden.

Svara på intervjuarens frågor så gott du kan och var respektfull så kommer det gå hur bra som helst.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

Angående klädsel så brukar det vara bra att kolla upp om arbetet har någon klädkod. En lagerarbetare kommer inte i kostym till intervjun precis som att en advokat inte kommer med arbetskläder.

En advokat kommer nog i deras arbetskläder, dvs kostym eller dräkt, däremot förmodligen inte i arbetarkläder

TS har fått många bra tips som är rätt basic i denna tråd. Hoppas det går bra på intervjun imorgon @Matson!

Permalänk
Medlem

Härligt att se sån stor/snabb respons! Tog alla tips till hjärtat och gick in i intervjun med ett öppet sinne! Jag upplevde personligen att intervjun gick perfekt, och hoppas att få besked angående jobbet under de närmsta 14-dagarna!

Permalänk
Medlem

@Matsson:
Vad nice! Hoppas du får jobbet då Lycka till

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Slänger in en update om någon är nyfiken.

Nu efter 2 veckors radio tystnad från företaget hörde dem av sig och ville ha en andra intervju med mig nästa måndag. Känns bra men är självklart lite nervös inför detta med. Ska dock bli jäkligt kul och komma tillbaka för man har ju tydligen gjort något för att väcka ett intresse hos arbetsgivaren

Permalänk
Avstängd

Vad kul! Hoppas det håller ända in i mål

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte vilja jobba för en arbetsgivare som anställer mig pga vad jag har för kläder, skulle inte heller låtsas vara någon annan på en intervju bara för att tillfredsställa någon annan, lite mer självrespekt har man väl.
Man ska ju ändå träffa människorna varje dag, ska man spela ett spel hela tiden då?

Grattis btw, lycka till på nästa intervju.

Permalänk

Kul att det gick bra! Hoppas det fortsättningsvis går bra med nästkommande intervju.

Permalänk
Medlem

Så... Det är många dåliga råd i denna tråd. Det är INTE fjantigt att klä upp sig när man ska på anställningsintervju.

Det är snarare ett sätt att visa att man vill visa upp sin bästa sida och anstränger sig lite.

Jag skulle säga att kavaj eller dylikt är minimum om du söker ett kontorsjobb.

Kostym är helt ok och det räcker med en vanlig skjorta som matchar.

Jeans och träningsskor/fritidsskor skulle jag undvika om de inte är väldigt snygga.

Sen:
Hel och ren
Kom 10 minuter i förväg. Varken senare eller tidigare

Var dig själv

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk
Medlem

@backlulund:

Varför ska jag anställa nån som inte vill visa upp sin bästa sida iaf en gång?

Vi har ingen dresskode men om en person inte anstränger sig inför en intervju så finns det folk som faktiskt vill ha jobb.

Sen när man är anställd så är det helt ok att ha jeans och tshirt. Men jag vill se lite ambitionsnivå.

Visa signatur

4090/7950X

Permalänk

Kul.
Men vad blev det för klädstil då, om man får undra?

Skrivet av backlulund:

Jag skulle inte vilja jobba för en arbetsgivare som anställer mig pga vad jag har för kläder, skulle inte heller låtsas vara någon annan på en intervju bara för att tillfredsställa någon annan, lite mer självrespekt har man väl.
Man ska ju ändå träffa människorna varje dag, ska man spela ett spel hela tiden då?

Man får väl hoppas att Matsson har kommit förbi sin pubertala fas i livet och inte längre är beroende av vad hans uniform ger uttryck för.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backlulund:

Tror att folk blivit lite för bortskämda idag...

Permalänk
Inaktiv

Såklart kläder har betydelse, men det handlar på de enklare jobben om mer förnuft. Kommer man in med en borat mankini så sänder man ut signaler att man vill ha uppmärksamhet. Men klär man sig bara helt vanligt och lite finare så är man fine.
Ju mer kundkontakt man har ju viktigare är klädseln, men om man klär sig samma som man tänker besöka kunderna så är det bra.

Det är när man kommer upp i de exklusiva jobben som klädseln kan bli knepig, Dice, Google, Facebook etc, ja då får man tänka till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av direktiv:

Fjantigt med kostym. Ta ett par snygga byxor och en skjorta. Sen var dig själv, lek inte någon annan.

Håller med... avskyr i regel företag som har kostym som klädkod. Kostym är lite som en synonym till någon som inte kan så mycket praktiskt men är en duktig teoretiker.

Skyddskläder däremot, det är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

@backlulund:

Varför ska jag anställa nån som inte vill visa upp sin bästa sida iaf en gång?

Vi har ingen dresskode men om en person inte anstränger sig inför en intervju så finns det folk som faktiskt vill ha jobb.

Sen när man är anställd så är det helt ok att ha jeans och tshirt. Men jag vill se lite ambitionsnivå.

Så sin bästa sida är vad man har för kläder på sig?
Tycker det är helt klart viktigare att man ser till personlighet och kunskap för jobbet, att man verkar passa i gruppen osv.

Om man skulle ha en grupp programmerare som alla lyssnar på Metal och går i hoodies, så kommer en som passar in i gruppen och en i Kavaj och backslick, om båda har ungefär samma kompetens, vem passar för jobbet?

Permalänk
Medlem

Jag är tatuerad över hela armarna, när jag skulle på intervju så kom jag i T-shirt med ett par jeans.

Jag fick jobbet, jag visade att jag hade rätt kompetens för yrket bara, frågade frågor som berörde yreksrollen te.x om dom hade rullat ut Windows 10 på klienterna ännu och hur dom hade gjort sin molnlösning med SharePoint över OneDrive osv osv.

Inga större problem dvs, håll dig till relevanta frågor så ska det lösa sig ska du se.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Piké och chinos duger mkt väl

Fått alla jobb jag sökt med snarlik klädsel

Permalänk
Medlem

Lycka till med intervju nummer 2! Hoppas du får jobbet!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

Det finns ju alltid en fråga man bör ställa sig när det gäller klädval;
Måste jag klä mig så att jag verkar vara kompetent, eller behöver jag inte låtsas...
(Ja, jag tittar på alla kvartal-boksluts-ekonomer)

Finns undantag så som företags-/koncern-VD samt domstols- och/eller politiskt arbete men frågan är om det är riktiga undantag!?

@Matsson Lycka till!

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hzup:

Vit skjorta brukar vara ett säkert kort. Ger inga plus poäng, men inga minus heller. Vettiga skor kan vara _mycket_ viktigare än man tror. Gå inte i några sletna sneakers som tar in vatten.

....

hahaha får man extra minus om de tar in vatten

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backlulund:

Grattis btw, lycka till på nästa intervju.

Konstaterade detta själv. Varför sätta på en fasad under intervjun och lura arbetsgivaren att man är en annan person. Jag gick dit, var mig själv. Tryckte på att jag var kompetent för jobbet, har goda och breda it kunskaper. Det är ju det viktiga. Har jag inte kunskaperna att utföra jobbet men har en fasad arbetsgivaren gillar. Då har man ju satt sig i skiten rejält.

Skrivet av SoilBleed:

Kul.
Men vad blev det för klädstil då, om man får undra?
Man får väl hoppas att Matsson har kommit förbi sin pubertala fas i livet och inte längre är beroende av vad hans uniform ger uttryck för.

Blev chinos och en skjorta, enkelt och bra. Blir jag nu anställd är jag redan medveten att hoodie och liknande är ok då jag fick träffa flera anställda som arbetar med samma position jag ansökte till. Men klä upp sig lite och visa att man är villig att lägga ner lite tid på att se bra ut är absolut värt det nu när jag ser på det i efterhand!

Permalänk
Medlem

Som tidigare arbetsgivare, och nu anställd, skulle jag vilja påstå att skjorta, chinos och ett par "enklare finskor" är perfekt. Sålänge skjorta och byxor är strukna och rena. Sedan kan man såklart alltid fråga om någon speciell dresscode gäller för tjänsten. Som ett litet miniplus i kanten så kan en klocka på handleden vara både elegant samt ge intrycket/illusionen om punktlighet.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.