Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: Båda är 60 Hz-IPS:er och därmed så snarlika de kan bli ifråga om eftersläp och liknande. Inget är ju "gaming" på något sätt. LG:s TV-modeller i den här klassen har även en WRGB-pixelstruktur och det kan eventuellt synas.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Jag var ute till Elgiganten och kikade lite på olika typer av skärmar just m.a.p betraktningsvinklar. Och nu är det ju i en väldigt högbelyst lokal vilket kanske påverkar lite. Men jag kunde faktiskt inte se att IPS-skärmarna (Philips och LG) hade speciellt mycket bättre betraktningsvinklar än Samsung t.ex. T.o.m tvärtom då tyckte jag att Philips skärmar i 6100 och 6200-serien mörknade MER ut mot bortre kanten än motsvarande VA-skärmar. Reflexfiltren som spökar kanske?

Noterade också att Philips billigaste modell 61xx med 43 tum var betydligt ljussvagare än dito i 6200-serien. Hade fjärren så jag provade diverse inställningar, men ingen lycka. Uppemot 6500 vart det bättre och punchigare bild. Men såklart, långt ifrån de riktiga modellerna i de högre prisklasserna. Nu gör sig ju ett flipperspel bäst i lite mörkare belysning vilket ju kanske gör en ljussvagare modell rättvisa, men samtidigt bygger ju upplevelsen på alla blinkande effekter o. dyl så ljusstyrkan ska man ev inte tumma på ändå.

Noterade också att det är mer än hög tid att uppgradera TV hemma. Elgiganten har ju flera av OLED-modellerna i toppskiktet uppställda - med en bra videofeed på. Visserligen demoslingor med allt vad det innebär. Men wow, wov, wov vilken bild det är! Jag har ju haft 4K OLED som våt dröm länge, och nu är dom ju bättre än någonsin och överkomliga i pris. Ser ut som en LG 65B7 kommer ligga på knappa 25.000 runt black friday. Då slår jag banne mig till!
Jo, jag har läst dina recensioner i Hemmabiotidningen, och även sammanställningen i senaste numret. Det blir nog en LG. Dolby Vision, lågt input lag, lägre ABL än konkurrenterna och en aktiv uppgraderingspolicy (bl.a Technicolor-läge, vad det nu kan innebära i praktiken?) samt lägsta pris väger över. Även om nog Panasonicen är bäst... Kanske kan man hoppas på HDR10+-stöd också om det slår framöver. Bandingproblemet läser jag på nätet har en tendens att minska/försvinna efter 200+ timmar.
Min Panasonic VT30 har med tiden fått rejält grådassig svärta. Det är ju en sjuka plasma har och jag verkar ha fått en bra skopa. Och när jag väl hade OLED'ens svärta i minne så kunde man ju inte se nåt annan än grådass i bilden. Speciellt på Star Trek Discovery på Netflix som är ganska mörk överlag. Videofilen vaknade, rastlös och otillfredsställd!

Men OLED-diskussioner (och tillhörande kalibrerings-snack) är lite OT här. Finns det nåt bra forum att ta upp den här tråden i där du finns med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Noterade också att det är mer än hög tid att uppgradera TV hemma. Elgiganten har ju flera av OLED-modellerna i toppskiktet uppställda - med en bra videofeed på. Visserligen demoslingor med allt vad det innebär. Men wow, wov, wov vilken bild det är! Jag har ju haft 4K OLED som våt dröm länge, och nu är dom ju bättre än någonsin och överkomliga i pris. Ser ut som en LG 65B7 kommer ligga på knappa 25.000 runt black friday. Då slår jag banne mig till!

Jag har också blivit alltmer sugen på en OLED. Vilken bild! Den senaste tidens många rapporter om inbränningar har dock gjort att jag lär hoppa över det. Jag ser en del sport (hockey och fotboll) och då går OLED (i alla fall LG) bort. Jag känner inte för att köpa en så dyr produkt samtidigt som jag behöver oroa mig och anpassa användningen för att inte förstöra den.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Var har du läst om inbränningsproblemen att de skulle vara så stora att det är en showstopper? LG har ju en aktiv hantering av bilden så om man lämnar en statisk bild på så dimmar den sakteliga ner bilden. Sen får man skilja på temporär och permanent inbränning. Den temporära går ju bort efter ett litet tag. Har jag lyckats klara min plasma i alla år utan inbränning så går jag nog säker.

Och varför inte kolla sport? Borde ju vara som gjord för det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

@Shakermaker: Var har du läst om inbränningsproblemen att de skulle vara så stora att det är en showstopper? LG har ju en aktiv hantering av bilden så om man lämnar en statisk bild på så dimmar den sakteliga ner bilden. Sen får man skilja på temporär och permanent inbränning. Den temporära går ju bort efter ett litet tag. Har jag lyckats klara min plasma i alla år utan inbränning så går jag nog säker.

Och varför inte kolla sport? Borde ju vara som gjord för det!

Det verkar vara permanenta inbränningar. Sport har ofta statiska fält som alltså löper risk att förstöra TV:n. Problemet verkar främst gälla starka statiska färger som rött och gult.

Några länkar:
Rtings 20/7 Burn-In Test

OLED screen burn: with photos

Warning to all current, future OLED TV Owners

En "undersökning" där 17 av 135 (15.6%) fått problemet

Det är naturligtvis de med problem som hörs mest, men jag tycker tyvärr att det verkar vara ett alltför stort riskmoment för att våga hoppa på tåget.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Shakermaker: Ja, googlade lite på området och hittade just rtings undersökning på det. Och visst verkar det finnas en risk. Håller med dig om det. En snubbe på Youtube använde en OLED som dataskärm och hade inga problem. De image retentions som blev tonade bort inom några minuter. Icons och annat överlappar man ju ofta. Däremot adressraden på webbläsaren i fullscreenmode hamnar på samma ställe och där hade han en vääldigt svag linje som inte verkade gå bort. Så ja, tittar man på samma sorts bild väldigt länge och ofta så kanske det kan bli problem. Men med blandat tittande så har jag svårt att tro att det skulle vara nån showstopper. Men. Jag kan ha fel! Får fortsätta kolla rtings och se vad de får för slutsats.

Eller om Laxpudding tittar in och kommenterar kanske?

Jag kör en HTPC mot skärmen och om man skulle glömma stänga av TV'n och HTPC'n hänger e.dyl så kanske det kan bli ett läge där det finns en risk för min del. Har råkat ut för det med plasman. Men som sagt, inga problem som inte gått bort på den.

Permalänk
Medlem

@Barsk66

Verkar dock vara många (dock naturligtvis få sett till det stora hela) som fått det av vardagligt användande, till exempel genom att titta lite på CNN.

Jag skapade en ny tråd för att inte behöva kladda ned denna.

OLED – inbränning

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: Det du såg runt Philips-modellerna och betraktningsvinklar är precis det som är problemet även med LG:s 6-serier. De är inget vidare i vinkel, trots IPS-teknik, och har ändå jämfört med VA-panel, 4-10 ggr ljusare svärta/lägre kontrastförhållande. Där är alltså LG:s 7-serier bättre.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ja, det är sannerligen inte lätt att hitta en bra modell som är överkomlig i pris...

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Skrivet av Barsk66:

Risken är väl dock att den blir stående i allrummet på övervåningen där vi nu har en äldre 43" LG faktiskt. Det hade ju varit najs att bara swappa dom och köra ner den äldre i flipperspelet kanske (trots 1080p), men den har ju ca 100 ms input lag tyvärr.

Rättelse: Det är en LG 42LM670T från 2013. Och input lag är 43 ms (game-läge).

Jag köpte en Leo Bodnar Input lag tester. Den som mäter han vet.
Pundet står ju lågt nu så inklusive frakt knappa 900 kr för den.

Kan också rapportera att en Panasonic VT30, 55" har ca 32 ms input lag (game läge).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Barsk66:

Jag köpte en Leo Bodnar Input lag tester. Den som mäter han vet.

Härligt! Alltid småkul att mäta LCD:erna i toppen och botten. Brukar avslöja vilken panelfrekvens som faktiskt förekommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Härligt! Alltid småkul att mäta LCD:erna i toppen och botten. Brukar avslöja vilken panelfrekvens som faktiskt förekommer.

Hmm, intressant! Hur räknar man ut panelfrekvensen från det?

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: Panelen uppdateras kolumnvis. Så mäter man på de tre fälten kommer man se att skillnaden mellan övre och undre fälten stämmer väl med frekvensen. Så ungefär 16 ms vid 60 Hz eftersom 1/60-dels sekund.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Men, borde inte frekvensen alltid vara lika med det som man matar in, som skärmen synkat med? Förutom möjligen G-Sync och Freesync som kan variera.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Helt orelaterad fråga. Har du kikat nåt på Technicolor-läget på LG OLEDs? Vad det är till för och om det är användbart för nåt. Är det ett bättre fabrikskalibrerat läge eller vad ska det användas till??

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: Technicolor har ännu en HDR-variant med ytterligare en ny EOTF. Har inte hunnit fördjupa mig ännu vad som är skillnaderna mot de andra varianterna.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Det var inte HDR-läget i första hand jag tänkte på utan bildläget. HDR-läget är väl inte släppt än, men bildläget är det.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Lite OT, men.
Komplett har just nu en LG 65 C7V på kampanj för 27.000. 26% rabatt. Köptarmen säger KÖP.
Nån på annat forum hade en teori att dessa legat i lager länge och därför kunde vara sämre i panelen än nyare batchar.
Jag tycker det känns väldigt spekulativt. Tror knappast att LG ändrar i specarna på panelen under årets gång. Och vad säger att de panelerna i så fall skulle vara bättre eller sämre? Självklart kommer nya firmwares, men de går ju att installera oavsett ålder på TV'n i sig så länge det är samma modell.

Har du nåt som skulle underbygga den teorin? Dvs att det är bättre att köpa ur en nyare batch? Antar att butikerna fyller på ur ett centrallager i EU och vad säger att de modellerna skulle va nyare ifall man verkligen skulle vilja ha en "färsk".

Permalänk
Bildexpert 📺

@Barsk66: "Någon på ett forum"... Alltså, det låter förstås märkligt om du berättar för en utomstående "Jag följde Laxpuddings råd när jag köpte TV:n!". Men det är i alla fall ingen tvekan om vem jag är och vad jag sysslar med. Har inte hört något liknande, men man läser alla möjliga knasigheter på forum varje dag.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding vilken skärm av acer et430k samt lg 43ud79-b skulle du rekommendera om man vill ha en stor skärm som ska vara ansluten till ett ps4 pro? Du verkar ha lite koll!

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@Barsk66: "Någon på ett forum"... Alltså, det låter förstås märkligt om du berättar för en utomstående "Jag följde Laxpuddings råd när jag köpte TV:n!". Men det är i alla fall ingen tvekan om vem jag är och vad jag sysslar med. Har inte hört något liknande, men man läser alla möjliga knasigheter på forum varje dag.

Forumet ifråga är LG B7, C7, E7, G7 och W7 2017 (minhembio.com). Det är väl mest en teori. Men den är obekräftad i efterföljande diskussion.

Jag slog till på TV-kampanjen. En C7 på 65 tum för 27.000 måste ju va en bra deal oavsett kommande reor. Det var 4 kvar när jag köpte. 20 minuter senare var det helt slut. Komplett.se har sålt 37 st på några timmar.

Så nu är man medlem i OLED-klubben. Får hoppas att bandingproblemet håller sig från min panel.

Synd att OLED inte finns i mindre storlekar typ 43-46 för överkomliga pengar. Skulle varit varit mumma i flippret!

Permalänk
Medlem

Blev de nå flipper?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k