Hur mäts skärmar (Displayyta vs totalskärm (För att klura ut ramtjocklek))

Permalänk
Medlem

Hur mäts skärmar (Displayyta vs totalskärm (För att klura ut ramtjocklek))

Jag är påväg att införskaffa två till skärmar för att programmera effektivare (och har en gamingskärm i dagsläget som jag dock ska byta ut inom något halvår).
Skärmar säljs ju (alltid?) som 24", 27" osv, vilket är längden på diagonalen av display ytan (Det är väl det som menas antar jag? och inte hela skärmens hörne-till-hörne)

Jag hittade den här smidiga kalkylatorn för att ta reda på bredd/höjd på en display med x" och y:z ratio. T.ex. en 27" 16:9 skärm ska ha 598mm bredd, vilket om man använder pytagoras sats verkar stämma (598mm bredd, 336mm höjd blir 685.93mm diagonal, vilket är 27.005" så ser ut att stämma).
Så hur kommer det sig att bredden på en skärm inte stämmer överrens med dessa uträkningar i kombination med specifikationen som en tillverkare säger för deras skärm och dess ram?

Som den här Asus VC279h, en ok (och billig!) 27" skärm som påstås ha 0.9mm ram på sidorna och 622.6mm bredd.
622.6-598 = 24.6mm, vilket är båda sidornas ram. Det blir 12.3mm per sida, långt ifrån de 0.9mm som står på sidan.

Eller den här LG 27BK750Y, lite dyrare men på bilderna ser den ut att ha ännu tunnare ram (På bilderna, inte i specifikationen). Den anges ha 611.5mm bredd och 1.3mm "OFF Bezel" (Jag antar att det är sidornas ram och "ON Bezel" är ramen nere vid knapparna).
611.5-598 = 13.5mm, det blir 6.75mm ram på båda sidorna. Inte 1.3mm som står på sidan.

Jag testade även att räkna min befintliga "24"" skärm, 23.6", så 599mm diagonal (stämmer), 522mm bredd (stämmer) och 294mm höjd (stämmer) så den är ju korrekt (förutom att den lite lurigt kallas 24" i namnet när den är 23.6", men det är en annan sak). Även yttermåtten stämmer överrens med tillverkarens hemsida (347.4mm höjd och 570mm bredd).

Så är min matte helt fel? Är inte 27" mätt på displayytan? Eller är det att en del av displayytan är dold bakom ramen men ändå räknas eller kanske inte räknas på något vis? Eller har Asus/LG i de här två fallen fel på sina tekniska specifikationer/angiven ramtjocklek?

inb4: Jag är medveten om att 1080p kanske kan vara lite för lite på 27" skärmar, men gillar jag det inte så får jag väl lämna tillbaka de och köpa 2560x1440@27" eller liknande istället, som kostar en del slantar mer.

Edit: Som perost och Rydisen kommenterar nedan så menas nog On bezel själva ramens tjocklek och Off bezel avståndet från ramen till första raden med pixlar. Så med det stämmer LGn överrens med hur stor den borde vara (+- någon millimeter). Men Asusen skiljer sig fortfarande med 22mm. Har mailat både LG och Asus (Dock har jag ju fått svar på LGn här) så ska bli intressant och se vad de skriver.

Permalänk
Bildexpert 📺

@JBerger: En panel som säljs som 27 tum kan i själva verket vara 26,9" eller 26,5" eller 27,1" och så vidare. Ramen runt skärmen är också olika tjock där så gott som alla är något tjockare nedtill.

Den aktiva bildytan kan också skilja sig något. Panelen ska ha plats för lysdioder någonstans. Strukturell konstruktion etc. Utöver själva ramen och chassit då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@JBerger: En panel som säljs som 27 tum kan i själva verket vara 26,9" eller 26,5" eller 27,1" och så vidare. Ramen runt skärmen är också olika tjock där så gott som alla är något tjockare nedtill.

Den aktiva bildytan kan också skilja sig något. Panelen ska ha plats för lysdioder någonstans. Strukturell konstruktion etc. Utöver själva ramen och chassit då.

Jag är med på att ramen runt kan vara hur tjock som helst, men om man marknadsför att en skärm har 27" panelstorlek (som de båda fallen jag valde gör) så måste ju panelstorleken vara 27", annars skulle det falla under falsk marknadsföring. Och en 27" 16:9 skärm kan bara vara exakt en storlek. Sedan att skärmen inklusive ram är 28", 30" eller någon annan konstellation är ju upp till tillverkaren att lösa.

Men hur kan de båda säga att ramen är 0.9mm och 1.3mm på sidorna, när det inte går ihop med min uträkning ovan? För om de vore korrekt skulle det ju vara rätt lätt att ta reda på hur mycket ram på sidorna som en skärm har ((totalabredd - displayytans bredd)/2), förutsett att skärmen inte har en ram som inte är rak eller lika tjock över hela sidan (vilket jag nog aldrig sett en skärm som har). Men som jag påvisade så stämmer ju inte det i de här två fallen (Stämmer dock på min befintliga skärm) och jag undrar om det bara är en miss från tillverkaren i deras specifikationer (tvivlar jag på att Asus och LG skulle göra) eller om det är något jag missar.

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det har 27" skärm 27" diagonalt skärmyta som syns.

På tiden med crt skärmar så räknades bildrörets yta och där kunde en del vara dolt bakom ramen, men en datorskärm räknar den synliga LCD panelen. Precis som på telefoner.

Att sen ramen anges i lite underligga mått är en annan sak, sen måste man ta hänsyn till proportionerna för skärmen 16:9 har mindre bildyta (cm²) än en 4:3 eller 16:10 skärm med samma antal tumm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

De skärmarna med supertunn kant är en kluring.
Själva plastkanten är 0.9mm eller whatever, men sen har skärmen även kant under själva "glasytan". När skärmen är av ser den ut att ha supertunn kant, men i verkligheten är den lite bredare.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Bildexpert 📺

@JBerger: Grattis! Du har just (eller nästan) insett problemet med specifikationer och reagerar med den förvåning alla gör om "falska uppgifter". För mig var det tjugo år sedan. Var är specifikationspolisen när man behöver dem?

Istället för att försöka tolka uppgifter som är ganska svårttolkade: Vad vill du uppnå med din matematik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Jag är med på att ramen runt kan vara hur tjock som helst, men om man marknadsför att en skärm har 27" panelstorlek (som de båda fallen jag valde gör) så måste ju panelstorleken vara 27", annars skulle det falla under falsk marknadsföring. Och en 27" 16:9 skärm kan bara vara exakt en storlek. Sedan att skärmen inklusive ram är 28", 30" eller någon annan konstellation är ju upp till tillve

En skärm som säljs som 27" kan i verkligheten vara vad som helst mellan 26.5" och 27.5" utan att det egentligen betraktas som fel - det är ett avrundat värde helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

De skärmarna med supertunn kant är en kluring.
Själva plastkanten är 0.9mm eller whatever, men sen har skärmen även kant under själva "glasytan". När skärmen är av ser den ut att ha supertunn kant, men i verkligheten är den lite bredare.

Men på bilderna så syns det inte att det är någon "mörk" yta/ingen display innanför ramen, utan displayen går hela vägen ut till kanten. Men antar att det bara är en redigerad bild, falsk marknadsföring med andra ord.

Skrivet av Laxpudding:

@JBerger: Grattis! Du har just (eller nästan) insett problemet med specifikationer och reagerar med den förvåning alla gör om "falska uppgifter". För mig var det tjugo år sedan. Var är specifikationspolisen när man behöver dem?

Istället för att försöka tolka uppgifter som är ganska svårttolkade: Vad vill du uppnå med din matematik?

Fast är inte det falsk marknadsföring att säga att ramen är exempelvis 0.9mm när den i själva verket är större, alternativt att säga att panelytan är 27" 16:9 när den kanske är 26.8" eller någon annan konstig konstellation.

Vad jag ville uppnå med min matematik var primärt att se om LG skärmen hade mindre ram på sidorna, vilket den enligt bilderna ser ut att ha, samt den är smalare än Asus skärmen, men LG uppger att ramen är 1.3mm medan Asus uppgera att deras är 0.9mm. Så det var mer att jag var nyfiken på varför matematiken inte går ihop och jag ville veta varför den inte gör det, vad är det tillverkarna gör som tillåts göra fastän det i sådana fall (mest troligtvis) är falsk marknadsföring?

Utöver det vore det ju väldigt trevligt om alla tillverkare faktiskt skrev korrekta siffror, delvis för korrekta siffror är bra, men även att man då via t.ex. prisjakt kan ta reda på exakt hur mycket ram det är på vänster/högersidorna (nederdelen kan ju vara svår att bedöma då den ibland är olika tjock på olika ställen osv) med hjälp av att veta hur stor skärmytan är samt hur bred skärmen faktiskt är.

Jag har skrivit till både LG och Asus angående dessa båda skärmarna så ska bli intressant att se vad de har att säga, men tänkte att någon här kanske visste svaret redan inna jag kontaktade/får svar av de tillverkarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

En skärm som säljs som 27" kan i verkligheten vara vad som helst mellan 26.5" och 27.5" utan att det egentligen betraktas som fel - det är ett avrundat värde helt enkelt.

Ja en skärm som säljs som 27" kan vara vad som helst, men en skärm som anges ha skärmyta/panelstorlek till 27" kan inte ha en mindre eller större skärmyta/panelstorlek än just det, förutsett att tillverkare inte får syssla med falsk marknadsföring vilket jag utgår ifrån att de inte får göra.
En 27" 16:9 skärm går att ha i exakt och endast en enda storlek, där diagonalen är 27", bredden är 23.5" och höjden är 13.2" (+-någon tiondels millimeter or some such).

Permalänk
Medlem

@JBerger: På asusen ser du ugnefär hur det är. LGn har ingen bild som visar hur skärmen ser ut när själva displayen är på, så där ser man ingen skillnad nej.

Här ser du ungefär vad jag menar kanske... Själva plastramen är jäkligt tunn, men den svarta dödytan är större. När skärmen är av ser man bara plastramen (LGs bilder), men när man sedan sätter igång skärmen så ser man dödytan också.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

@JBerger: På acern ser du ugnefär hur det är. LGn har ingen bild som visar hur skärmen ser ut när själva displayen är på, så där ser man ingen skillnad nej. https://www.techwalls.com/wp-content/uploads/2016/07/dell-u2515h-3.jpg Här ser du ungefär vad jag menar kanske... Själva plastramen är jäkligt tunn, men den svarta dödytan är större. När skärmen är av ser man bara plastramen (LGs bilder), men när man sedan sätter igång skärmen så ser man dödytan också.

Men om man kollar på t.ex. den här bilden i vilket de visar hur stor deras ram är (1.3mm)

Så visar de ju väldigt tydligt att från ytterkant in till första raden av pixlar är det enligt dem 1.3mm. Sedan är väl säkert bilden photoshoppad med om det är längre än 1.3mm från ytterkant till första raden av pixlar som på bilden så är det ju falsk marknadsföring, vilket jag inte tror de lättsamt vill göra. Although de skriver att det kan skilja sig från 22" modellen... hittade inte 22" modellen. Så det är väl det som är till LGs försvar då att 27" modellen har större ram och därmed stämmer inte siffrorna. Men Asus har ingen sån asterix på deras modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Så visar de ju väldigt tydligt att från ytterkant in till första raden av pixlar är det enligt dem 1.3mm. Sedan är väl säkert bilden photoshoppad med om det är längre än 1.3mm från ytterkant till första raden av pixlar som på bilden så är det ju falsk marknadsföring, vilket jag inte tror de lättsamt vill göra.

Jag tolkar den där bilden som att det är antingen 6.5mm eller 7.8mm (6.5 + 1.3) från ytterkant till första pixel, och att 1.3mm bara är den yttre ramen.

Permalänk

Välkommen till verkligheten grabbar. Försök stämma dem för falsk marknadsföring och se hur långt du kommer. Hoppas du har djupa fickor.

Som Plus-Sverker brukar säga: "Men ska det få vaaara såhäär?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Ja en skärm som säljs som 27" kan vara vad som helst, men en skärm som anges ha skärmyta/panelstorlek till 27" kan inte ha en mindre eller större skärmyta/panelstorlek än just det, förutsett att tillverkare inte får syssla med falsk marknadsföring vilket jag utgår ifrån att de inte får göra.
En 27" 16:9 skärm går att ha i exakt och endast en enda storlek, där diagonalen är 27", bredden är 23.5" och höjden är 13.2" (+-någon tiondels millimeter or some such).

Med tanke på att du nämner matematik,
finner jag det lite egendomligt att du inte verkar inse skillnaden i betydelse,
när man anger ett mått som: 27" eller 27,0" (eller tom 27,00").

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@JBerger: Bilden visar tydligt att ramen är 6.5 mm

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag tolkar den där bilden som att det är antingen 6.5mm eller 7.8mm (6.5 + 1.3) från ytterkant till första pixel, och att 1.3mm bara är den yttre ramen.

Hmm ja det kan kanske vara så de menar ja, att "ON Bezel" är själva ramens storlek, och "Off Bezel" är det efter ramen till första pixeln. Då är det lite mer förklarligt.

Skrivet av HellDildo:

Välkommen till verkligheten grabbar. Försök stämma dem för falsk marknadsföring och se hur långt du kommer. Hoppas du har djupa fickor.

Som Plus-Sverker brukar säga: "Men ska det få vaaara såhäär?"

Ja för att stämma bolag med falsk marknadsföring var precis det jag hade tänkt att göra. T_t.

Skrivet av FatherOfThree:

Med tanke på att du nämner matematik,
finner jag det lite egendomligt att du inte verkar inse skillnaden i betydelse,
när man anger ett mått som: 27" eller 27,0" (eller tom 27,00").

Somliga nationer använder , för att skilja mellan heltal och decimaltal, andra använder ., vad var det du ville ha sagt? Kan tycka att det är rätt självklart att jag menar att 27" = 27.0" = 27,0" = 27.00" = 27,00", dvs att 27 är heltalet och resterande är decimaltal och att jag inte lägger någon vikt vid om det är , eller .

Skrivet av Rydisen:

@JBerger: Bilden visar tydligt att ramen är 6.5 mm

Som jag svarade Perost ovan så kan det nog kanske stämma som så att On bezel syftar på själva ramens tjocklek och Off bezel syftar på från ramen till första pixelraden. Så det förklarar ju LG skärmen i så fall. Men Asus skärmen då? Får se vad de svarar på mina mail.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ser den här tråden som en påminnelse till mina tester om att mäta vilka ramtjocklekar, panel+kanter, det faktisk är runt bilden. Gör det främst när jag läser tröttsam reklam om "1 mm" och ser att det är 1 mm plast + 7 mm svart panel eller liknande.

Ska försöka banka in det som en rutin för alla skärmtester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Somliga nationer använder , för att skilja mellan heltal och decimaltal, andra använder ., vad var det du ville ha sagt? Kan tycka att det är rätt självklart att jag menar att 27" = 27.0" = 27,0" = 27.00" = 27,00", dvs att 27 är heltalet och resterande är decimaltal och att jag inte lägger någon vikt vid om det är , eller .

Poängen var nog mer antalet värdesiffror än huruvida komma eller punkt används. Om vi t.ex. antar att avrundning till närmsta värde används så kan 27" betyda något mått i intervallet [26.5", 27.5"), medan 27,00" ger intervallet [26.995", 27.005"). 27" kan förstås mena exakt 27", men anger man inte hur siffran ska tolkas så är det upp till läsaren att bestämma själv.