Byta operatör. Telenor?

Permalänk
Medlem

Byta operatör. Telenor?

Har idag Telia och bindningstiden har löpt ut. Är inte missnöjd eller så, men tycker det är något dyrt jämfört med konkurrenter.
Har funderar på att byta till Telenor, är det något att ha? Ska till Thailand några veckor snart och tänkte att fri surf i Thailand verkar nice.
Hur är teckning och sånt i Sverige? Någon annan synpunkt eller att tänka på gällande Telenor?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Är svårt att rekommendera något du får kontrollera själv vad som fungerar bäst på de platser du oftast är. Köp på dig lite kontantkort från de större operatörerna, och prova. Täckningskartor på operatörernas hemsidor tycker jag inte stämmer jättebra. Men de nät som fungerar bäst där jag rör mig (skaraborg och dalsland) är Telia och tre. Har två simkort i mobilen telenor för jobbet och tre privat. Har nästan alltid bättre mottagning på tre.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Telenor är väl ungefär lika dyrt som Telia? Vill du ha ett mer prisvärt abonnemang borde du kolla på Vimla, Hallon, Halebop eller liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Telenor är väl ungefär lika dyrt som Telia? Vill du ha ett mer prisvärt abonnemang borde du kolla på Vimla, Hallon, Halebop eller liknande.

Jo, tänkte nog byta senare, men för den långa Thailandsresan känns det billigare än de andra totalt sett.

@jOnÄTÄn
Är ju ett alternativ, men hinner nog inte testa. Är mest i Stockholmsområdet, men kan ju hända att man hamnar nån vecka på Gotland eller någon road trip i Sverige
Men känns ju som teckningen i Stockholm borde vara bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Jo, tänkte nog byta senare, men för den långa Thailandsresan känns det billigare än de andra totalt sett.

@jOnÄTÄn
Är ju ett alternativ, men hinner nog inte testa. Är mest i Stockholmsområdet, men kan ju hända att man hamnar nån vecka på Gotland eller någon road trip i Sverige
Men känns ju som teckningen i Stockholm borde vara bra?

Ja det borde vara bra i stockholm men man vet ju aldrig kan variera på bara 5 meter. Bind inte upp dig på något innan du testat i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

För din Thailandsresa, köp ett sim-kort när du landar och ladda med mobildata.
Telenors surf är strypt till 1 Mbit/s utanför EU/EES.

Kika på Vimla istället om du vill byta till Telenors nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Har idag Telia och bindningstiden har löpt ut. Är inte missnöjd eller så, men tycker det är något dyrt jämfört med konkurrenter.
Har funderar på att byta till Telenor, är det något att ha? Ska till Thailand några veckor snart och tänkte att fri surf i Thailand verkar nice.
Hur är teckning och sånt i Sverige? Någon annan synpunkt eller att tänka på gällande Telenor?

Vill du ha med telefon med?
Annars finns ju lågprisbolag, t.ex Vimla som ägs av Telenor. Har själv Vimla, hur nöjd som helst.

Permalänk

Jag har i provat typ allt, och skulle rekomendera det billigaste. Jag har knappt märkt någon skillnad över huvud taget när det kommer till nätverk och sånt. Allt har funkat hur bra som helst.

Comviq och Vimla skulle jag dock rekommendera, bra support enligt mig och grymma priser.

Telenor och Telia sjukt överpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Har tidigare använt Telenor, har varit nöjd både gällande pris och täckning. Men täckningen varierar helt beroende på vart du bor.

Permalänk
Medlem

Jag kör på Telenor nätet, i förorterna är det noll eller väldigt dålig mottagning. Är du en storstadsmänniska så funkar det klockers.

Visa signatur

Ryzen 1700 @3,8Ghz 1,342V | Corsair Vengeance LPX 2x8Gb (CMK16GX4M2B3000C15) | Asus Prime x370 Pro | KFA2 GTX 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Tack för all input, kanske blir ett lågprisalternativ istället
Någon som bor typ i Huddinge och omkring som kör på telenors nät?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Kan du klara dig med 1 Mbit så kanske ett obundet Telenor kan vara lösningen för Thailand. Men om du har möjlighet genom dualsim så skulle jag rekommendera istället ett lokalt simkort. Har du inte dualsim så skulle du kunna köpa denna 4G-puck för 449kr och sätta ett simkort i och dela till alla dina wifi-enheter på resan.

Som många redan nämnt i tråden så bör du annars kika på Halebop/Comviq/Vimla/Hallon. Jag själv slår gärna ett slag för Vimla som även många andra i tråden nämnt. Har själv kört Vimla i flera år och är toknöjd, sedan jag blev kund så abonnemangen bara blivit bättre och billigare och det får man ta del av automatiskt. Till skillnad från andra operatörer så är Vimla lite speciella och roliga med utdelning av surf vid olika tillfällen som t.ex. julklappar.

Vad du än gör så bör du iaf inte sitta på ett obundet abonnemang hos Telia. Det är ganska oförmånligt och man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr0wN:

Kan du klara dig med 1 Mbit så kanske ett obundet Telenor kan vara lösningen för Thailand. Men om du har möjlighet genom dualsim så skulle jag rekommendera istället ett lokalt simkort. Har du inte dualsim så skulle du kunna köpa denna 4G-puck för 449kr och sätta ett simkort i och dela till alla dina wifi-enheter på resan.

Som många redan nämnt i tråden så bör du annars kika på Halebop/Comviq/Vimla/Hallon. Jag själv slår gärna ett slag för Vimla som även många andra i tråden nämnt. Har själv kört Vimla i flera år och är toknöjd, sedan jag blev kund så abonnemangen bara blivit bättre och billigare och det får man ta del av automatiskt. Till skillnad från andra operatörer så är Vimla lite speciella och roliga med utdelning av surf vid olika tillfällen som t.ex. julklappar.

Tack för tipsen, ska kika lite på det Visste heller inte att det fanns en gräns på 1mbit/s i Thailand. Det känns ju ganska... ovärt

Skrivet av Cr0wN:

Vad du än gör så bör du iaf inte sitta på ett obundet abonnemang hos Telia. Det är ganska oförmånligt och man säger så.

Ja, jag tänkte det. Band upp mig för enkelhetensskull förut i två år för man fick bland annat ett år spotify gratis och jag hade Telia sedan tidigare. Men känns ovärt att stanna nu, så får se vad det finns för alternativ nu när jag inte är bunden till något.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@xcluzive: Jag bor i Huddinge. Det är väldigt varierande hastighet. Nu har jag 7,9 Mbit/s och ibland på eftermiddagarna är det så långsamt att det inte går att kolla på playkanaler. (Runt 1 Mbit/s)

Visa signatur

Fractal Design Define R4 - MSI GeForce GTX 580 - Corsair HX650