Bästa knivsettet för runt 1500:-? Kockkniv + allkniv typ.

Permalänk
Medlem

Köpte detta settet iaf.
https://www.koketsfavoriter.se/kyocera-2-knivar-och-skarbrada...

Riktigt nöjd med dom faktiskt, supervassa även om dom känns lite halvbilliga att hålla i pga plasthandtaget osv. Däremot är dom bekväma att hålla i.

14cm fungerar för det mesta för mig.
18cm är max för mig för jag ska hantera en kniv bekvämt.

Har en Chroma Type 301 24cm kniv och den är ett jävla monster som jag aldrig kunnat använda pga storleken typ

Permalänk
Medlem

Gillar beskrivningen "Kniven håller sig rakbladsvass länge, men du skärper den enkelt med ett diamantbryne vid behov. Knivarna kan diskas i diskmaskin. Det perfekta setet till ett nytt hem!". Att sedan skicka med en skärbräda i bambu

Skär absolut inte i något hårt med knivarna och stoppa inte dom i diskmaskinen.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Ja, absolut. Victorinox gör bra knivar och 22 cm-kniven kostar dryga 400 kr i vanliga fall. Det enda man kanske kan gnälla på är att 19 och 22 cm är ganska nära varandra medan 12 cm är betydligt mindre, jag hade hellre sett en allkniv på typ 17 cm istället för 19 cm. Å andra sidan har jag en 21 cm kockkniv och en 18 cm hemma (dock inte Vic) och det är rätt stor skillnad i hur de känns att hantera ...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

@SexMachine: Det är ju dock skillnad på bambu och bambu. Inte så att ekskärbrädor är speciellt mjuka.

@TS om du inte köpt något så köp en bra kniv för din budget istället. Man använder egentligen bara en kniv

Permalänk
Medlem
Skrivet av SexMachine:

. Att sedan skicka med en skärbräda i bambu

Bambu är skonsam mot knivarna och bambu har antibaktriella egenskape.
Så vad är det du tycker är konstigt ?

Permalänk
Skrivet av SexMachine:

Gillar beskrivningen "Kniven håller sig rakbladsvass länge, men du skärper den enkelt med ett diamantbryne vid behov. Knivarna kan diskas i diskmaskin. Det perfekta setet till ett nytt hem!". Att sedan skicka med en skärbräda i bambu

Skär absolut inte i något hårt med knivarna och stoppa inte dom i diskmaskinen.

Har kört keramik hemma då och då (när man vill skära snyggare/bättre). Inget problem att köra på träskärbräda i bambu, kört med mina för lite för säga något om skärpan (mer än att kniven är rakbladsvass än så länge, handdiskat mina).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Fick 3st global knivar av min sambo i julklapp dock kostar dessa ca 2000kr

1x kockkniv
1x grönsaks kniv
1x skal kniv
följde även med 2 skärbrädor

Är super nöjd med dom!

Permalänk
Medlem

Verkar som att flera i den här tråden blandar ihop begreppen slipa och skärpa en kniv.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk

Har läst att det ska gå bra, men tänkte fråga ändå. Knivar med >15 grader egg, typ Victorinox, är det att rekommendera att skärpa en sån kniv med minosharp eller ska man köpa något annat? Vill helst ha en som jag bara kan dra kniven igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kangarooster:

Har läst att det ska gå bra, men tänkte fråga ändå. Knivar med >15 grader egg, typ Victorinox, är det att rekommendera att skärpa en sån kniv med minosharp eller ska man köpa något annat? Vill helst ha en som jag bara kan dra kniven igenom.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag rekommenderar dom inte, Det är väldigt svårt att göra helt raka drag, Vist fungerar det men det finns betydligt bättre på marknaden.
Men ska dom bara skärpas så är det inte så svårt med en vanlig Skärpstav , Gärna ett Diamantbryne men Keramisk fungerar bra med och är lite billigare.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera alla som letar kniv att känna hur den är i handen. Jag har när jag jobbat i kök testat knivar som kostat från 200kr till 5000kr och hur mycket de kostar spelar ingen roll i hur bra de är. Hur dyra de är avgör (oftast) hur hårt stålet är och därför hur länge de håller skärpan samt om märket är exklusivt eller inte.

Hur kniven ligger i handen med ditt grepp och din teknik är mycket viktigare än något annat.

Titta på denna enkla video om lite enkel knivteknik och sen är det bara att öva. Det är viktigare än om det är en Global eller en Yaxell för 5000kr.

https://www.youtube.com/watch?v=G-Fg7l7G1zw

Permalänk
Medlem

Hade lätt kört på Yaxell - nästan jag blev själv lite sugen
snygga, Damaskus, vg10 stål
ytan gör dessutom att gurka etc inte suger sig fast lika hårt på kniven.

själv kör jag på miyabi men fanns inget bra erbjudande att matcha yaxell's pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Om du behöver slipa varje månad gör du något väldigt fel med dina knivar, eller jobbar som kock möjligen men inte ens de brukar slipa mer än några gånger om året.

Jag jobbade i en chark förut och vi slippade knivade stort sätt varje vecka. Då våra knivar vart väldigt slöa fort det gick att köra dom 2 veckor. Men 3dje veckan utan slippning då gick man och leta efter en knivar som var vassa fortfarande. Men våra knivar användes ca 12 timmar om dagen. Så kanske kock inte kommer upp i samma tid på en vecka som vi gjorde med våra knivar. Sen var det okunninga på brynjärn ibland som gjorde knivarna slöare.

Visa signatur

CPU -->I7-3820
GPU -->2 x Nvidia680 GTX
OS --> Fedora

Permalänk
Medlem

Bumpar denna.

Har kollat på detta paket: https://bagarenochkocken.se/koksknivar/knivset/yaxell-zen-2-d...

Samt denna: https://bagarenochkocken.se/koksknivar/keramiska-knivar/satak... och i så fall komplettera med en allkniv.

Finns det något mer prisvärt i klassen? Har absolut 0 koll på knivar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Personligen avskyr jag Global. Obekväma att hantera och ännu värre om man är fuktig/blöt om händerna.
Yaxell har många bra knivar i dom lägre prisklasserna och även MAC och Masahiro.
Jag själv kör med Takamura Synergy. Dom är inte i kolstål utan VG-10 stål. Fördelen är att dom inte är lika känsliga som kolstål som lätt blir missfärgade och ibland ärgade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: R7 3700X | ASUS X470 Strix-F | EVGA GTX 1080 FTW | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | GTX 1660 Super | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk