Faktura flyttfirma, RUT-avdrag

Permalänk
Medlem

Faktura flyttfirma, RUT-avdrag

Tjena sweclockers!

Har specat flytthjälp och intagit några offerter inför en flytt som kommer ske i december.
Vi behöver inte hjälp mer än ett fåtal timmar av flyttfirma så det är inget omfattande arbete de ska göra.

Kostnaderna i uppdragsspecen ser ut enligt följande:
1600:- arbetskostnad
100:- transportkostnad.

Det är ju uppenbart att de subventionerar transportkostnaden, eftersom detta är räknat EFTER RUT-avdraget.

Det enda jag faktiskt vill veta är om jag kan bli ersättningsskyldig på något vis när/om skatteverket underkänner denna fördelningen?

Permalänk
Medlem

Ja, om skatteverket nekar så måste du betala. Flyttfirman kan inte veta om du redan använt upp allt RUT för året redan. Jag kan dock inte tänka mig att flyttfirman försöker göra avdrag som inte kommer att gå igenom. De gör ju detta ganska många gånger per år. Men jag kanske är för godtrogen.

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte framgår hur långt man flyttar, är det svårt att ha en åsikt om transportkostnaden. 3 man, 3 timmar, knappt 300/timmen/man. Transportkostnaden är körsträckan mellan de båda bostäderna. 100 är nog mer än väl vad det behövs för att täcka servicen, man betalar fortfarande arbetstid för transporten.

Men det låter som precis alla andra flytt-offerter. Borde inte vara några problem, den går rakt igenom. Som regel är man dock ansvarig för mellanskillnaden om RUT underkänns.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Låter väl som att det är företaget som är ansvarig om fördelningen är felaktig mot kundens bättre vetande?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av rSon:

Ja, om skatteverket nekar så måste du betala. Flyttfirman kan inte veta om du redan använt upp allt RUT för året redan. Jag kan dock inte tänka mig att flyttfirman försöker göra avdrag som inte kommer att gå igenom. De gör ju detta ganska många gånger per år. Men jag kanske är för godtrogen.

Söker bara RUT för flyttstäd/flytthjälp så det är inte summan som oroar mig. Det är om företaget söker avdrag för något som inte går igenom.

Skrivet av -=Mr_B=-:

Eftersom det inte framgår hur långt man flyttar, är det svårt att ha en åsikt om transportkostnaden. 3 man, 3 timmar, knappt 300/timmen/man. Transportkostnaden är körsträckan mellan de båda bostäderna. 100 är nog mer än väl vad det behövs för att täcka servicen, man betalar fortfarande arbetstid för transporten.

Men det låter som precis alla andra flytt-offerter. Borde inte vara några problem, den går rakt igenom. Som regel är man dock ansvarig för mellanskillnaden om RUT underkänns.

Sträckan de ska köra är inte lång. Trodde de skulle vara tvungna att räkna med fordonskostnaden och då är 100 kronor inte rimligt tänkte jag.

Skrivet av Igelkott:

Låter väl som att det är företaget som är ansvarig om fördelningen är felaktig mot kundens bättre vetande?

Man skulle ju kunna hoppas det. Men det är definitivt inte självklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Sträckan de ska köra är inte lång. Trodde de skulle vara tvungna att räkna med fordonskostnaden och då är 100 kronor inte rimligt tänkte jag.

"Fordonets" hyra brukar ingå i den första mannens timpeng, man kan helt enkelt inte hyra bilen utan gubbe. Möjligen lite av en gråzon, men inget skatteverket slagit ned på... än.
Egentligen finns det bara två regler som är viktiga för dig.
Betala inte innan du är nöjd med deras insats. Inspektera flyttgods och lokaler, eventuella klagomål ska framföras innan betalningen görs upp.
Betala INTE RUT till flyttfirman. Du får inte tillbaks det från Skatteverket.

Tidigare var det bara den första regeln som fanns, men eftersom jag läste om någon som blev blåst på sitt RUT för att han betalade firman kontant, och trodde han skulle få tillbaka RUT från skatteverket så är det nu två regler... Och givetvis är det som vanligt. Korrekt faktura, eller kvitto, annars inga pengar. Det är i dag rätt vanligt att man får betala enligt offerten, och att flyttfirman tar kort, på platsen vid avslutat samarbete.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.